Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Van Fellini tot Taviani - Concertverslag
Score 114, 11 03 2006



VAN FELLINI TOT TAVIANI - Verschenen in Score 114, maart 2000

ITALIAANSE FILMMUZIEK LIVE UITGEVOERD IN DE BEURS VAN BERLAGE

Op de valreep van de vorige eeuw kon het filmmuziek minnende (concert)publiek een avond lang genieten van live uitgevoerde filmmuziek. De plek waar dit welluidende concert plaatsvond, was de Beurs van Berlage in hartje Amsterdam. In de Yakult-zaal vond op zaterdag 18 en maandag 20 december 1999 een ruim twee uur durend concert plaats met muziek uit Italiaanse films. Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van de Japanse dirigent Daisuke Soga speelde muziek van befaamde Italiaanse filmcomponisten als Nino Rota en Nicola Piovani. Het zou voor de hand liggende om in het kader van Italiaanse filmmuziek Ennio Morricone op het programma te zetten. Maar er is meer dan alleen Morricone, hetgeen de bewuste avonden duidelijk werd. Overigens komt Morricone zelf in juni naar Gent, zodat we dan kunnen genieten van zijn muziek, een hele avond lang.

In totaal vijf Italiaanse films plus hun bijbehorende muziek stonden centraal. De vijf blokken met muziek werden met elkaar verbonden door een ingetogen pratende en bescheiden aanwezige Jac. Goderie. Vóór elk muziekblok gaf hij een korte toelichting over film en componist, waarna met behulp van een computer een kort filmfragment op een enorm scherm achter het orkest werd vertoond. Tijdens de uitvoering van de bewuste muziek werd een handvol foto’s uit de film op genoemd scherm geprojecteerd.

Vóór de pauze konden we een aantal door Nino Rota gecomponeerde fragmenten uit Federico Fellini’s Prova d’orchestra (1979) horen. Vervolgens kwam Piovani’s muziek uit Kaos (1984) van de gebroeders Taviani aan de beurt. Enkele krachtig uitgevoerde, wonderschone muziekfragmenten maakten vooral nieuwsgierig naar ander werk van deze maestro. Daarna volgde wederom Nino Rota, ditmaal met welbekende klanken uit Romeo and Juliet (1968) van Franco Zeffirelli. De befaamde romantische muziek klonk gelukkig niet sentimenteel en kitscherig, maar verrassend meeslepend en gepast weemoedig. Het leek er zelfs op dat de overbekende romantische passage een nieuwe dimensie had gekregen.

Na de pauze werden we verrast op twee langere muziekstukken. Allereerst muziek uit de Italiaanse film Morte a Venezia (1971) van Luchino Visconti. En wat anders dan Gustav Mahler’s beroemde adagietto uit zijn vijfde symfonie kon hier worden gespeeld. Behalve de naam adagietto is er bij mijn weten niets Italiaans aan dit muziekstuk, maar de film en de regisseur waarmee dit stuk veelal wordt geassocieerd zijn uiteraard erg Italiaans. En het adagietto is nog populairder geworden dan het al was, juist door deze film. Vooruit dan maar, hoewel ik liever onvervalste Italiaanse muziek had willen horen. Immers, Rota en Piovani zijn beslist niet de minsten.

De voorstelling werd indrukwekkend afgesloten met een suite van ruim dertig minuten uit Fellini’s La strada (1954), gecomponeerd door Nino Rota. Wederom kon worden gesproken van een meeslepende, zeer klassieke uitvoering van stemmige en soms aangrijpende muziek. De langdurige staande ovatie na deze fraai uitgevoerde suite benadrukte nog eens opnieuw het succes van deze exceptionele avond.

Beide voorstellingen waren uitverkocht wat wellicht een stimulerend effect kan hebben op de volgende vier voorstellingen met louter filmmuziek. Uitvoering en formule zijn in ieder geval voor herhaling vatbaar. Enige minpuntje was het programmaboekje waarin Jac. Goderie weliswaar een lans breekt voor het belang van filmmuziek überhaupt, maar verder niets wezenlijks toevoegt aan wat de kenners allang wisten omtrent filmmuziek. De buitenwacht weet kennelijk nog te weinig hoe fraai filmmuziek kan zijn.

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 114
Andere artikelen:
Van Fellini tot Taviani - Concertverslag
Stephen Warbeck - Interview
Postzegels waar filmmuziek uit komt - Beschouwing
De Engelse vrouwengolf (deel 2) - Beschouwing
Concert Beurs van Berlage - Verslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy