Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Geschiedenis van de Oscar Beste Song (deel 2) - Serie
Score 112, 24 03 2006



DE GESCHIEDENIS VAN DE OSCAR VOOR DE BESTE SONG - Verschenen in Score 112, september 1999

Deel 2 De populaire jaren (1965-1998)

Pop

Tot beste liedje van 1965 werd The Shadow of Your Smile uit The Sandpiper door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences gekozen. Dit prachtige voorbeeld van easy liste­ning ademde de sfeer van Henry Mancini en Burt Bacharach en zou de toon zetten die begin jaren '60 al voorzich­tig was gezet met Manci­ni's lied­jes Moon River uit Break­fast at Tiffa­ny's en Days of Wine and Roses uit de ge­lijknami­ge film. Enerzijds kwamen deze liedjes niet uit een musical en ander­zijds waren ze sprekende voor­beelden van een nieuw mu­ziekgenre - easy listening met wortels in de jazz- en de popmu­ziek. De zekere voorkeur van de Academy voor dit prettig klinkende genre werd in de tweede helft van de jaren '60 steeds duide­lijker met moderne ever­greens als Born Free, The Wind­mills of Your Mind en Rain­drops Keep Fal­ling on My Head. Dit was populaire muziek van het rusti­ge, verantwoor­de soort, niet te agressief of revolutio­nair, maar eerder be­schaafd; ideaal dus voor de behoudende Academy.

Beatles

Met de invasie van de Beatles in de Verenigde Staten in 1964 werd het poplandschap ingrijpend en voorgoed omgewoeld. Ook in films kwamen steeds meer popgroepen voor of zongen ze één of meer liedjes op de sound­track. En hoewel de Beatles als groep zelf nooit werden genomineerd voor een liedje (wel bekroond voor de score van Let It Be (1970­)), zouden vroeg of laat popsongs (lees rocksongs) worden be­kroond, te beginnen met Theme from Shaft van Isaac Hayes uit Shaft (1971). Steeds vaker kwamen er popliedjes op de lijst met nominaties voor, vooral in de jaren '80. In 1985 bestond de lijst met geno­mineerde liedjes van 1984 zelfs geheel uit onvervals­te pop­songs.

Ondanks deze langzame overheersing van popmuziek bleef de keuze van de Academy vrij traditioneel. Zoals gezegd, het moest vooral niet te wild worden. Slechts bij hoge uitzonde­ring kwam het winnende liedje nog uit een musical of film met veel liedjes: A Star Is Born (1976), Fame (1980). En het negeren van de razend populaire discoliedjes uit de film Saturday Night Fever (1977) kwam de Academy op heel wat kri­tiek van de kant van Robert Stigwood, de producer van de film, te staan. Hoezo wild?, zouden we anno 1999 zeggen: de liedjes uit deze film die door de Bee Gees zijn gecom­poneerd, zoals How Deep Is Your Love, zijn bepaald tam te noemen, en geens­zins provoca­tief!

Nieuwe generatie

Met het wegkwijnen van de rasechte filmmusicals in de jaren '60 verdwenen ook de hierbij horende liedjesschrijvers. Een geheel nieuwe generatie componisten van filmliedjes verscheen in dit decennium ten tonele. Naast de reeds genoemde koningen van de easy listening - Henry Mancini en Burt Bacharach - werden Alan en Marilyn Bergman, Michel Legrand, Marvin Ham­lisch, Richard M. en Robert B. Sherman, etc. belangrijke namen.

Sommige oudgedienden als Johnny Mercer, Sammy Cahn, Sammy Fain, Paul Francis Webster en anderen bleven nog tot in de jaren '70 door componeren, maar hun glorietijd was defini­tief voorbij.

Anders dan in de gouden jaren, kwamen er op de lijst met nominaties steeds vaker buitenlanders voor. Dat had niet alleen te maken met de Britse invasie in de popmuziek, waar­door sommige Britse popmuzikanten genomineerd werden. Ook de invloed van buitenlandse films in de jaren '60, toen de Amerikaanse film op zijn retour leek, heeft ertoe bijgedragen dat menig buitenlands songschrijver genomineerd werd. Zelfs een liedje uit de Fransta­lige musical Les parapluies de Cher­bourg (1964) kreeg een nominatie, weliswaar de Engelse versie (I Will Wait for You). De oorspronkelijk Franse tekst van regis­seur Jacques Demy was voor deze gelegenheid vertaald door Norman Gimbel. Het bloedmooie liedje moest het helaas afleggen tegen The Shadow of Your Smile!

Voorkeuren

De Academy koos vooral liedjes die ook populair waren buiten de film, met name in de hitparade. Veel van de winnaars vanaf pakweg 1965 waren nummer 1 hits in de hitlijsten. Na 1989 leek deze trend sterk af te nemen, toen een nieuw genre opkwam: het liedje uit de Disney­tekenfilmmusical. Deze terug­keer naar de aloude ambach­telijke liedjescultuur luidde een korte periode in waarin steevast een liedje van Alan Menken (en later andere Dis­neycomponisten) tot winnaar werd gekozen. Liefst viermaal won Menken een beeldje voor een door hem en een wisselende tekst­schrijver geschreven liedje. Het leek erop alsof de Academy met smart zat te wach­ten op zo'n echt liedje, speciaal ge­schre­ven voor een filmmu­sical. Een liedje dat een wezenlijk bestanddeel van de film vormt en zelfs een toevoe­gende waarde heeft. Kortom, een liedje dat er echt toe doet.

Een uitgeholde categorie?

Hoewel de Disneytekenfilmmusicals het ambacht van tunesmith weer in ere lijken te hebben hersteld, is het uiteengroeien van liedjes en films volgens de Academy opmerkelijk te noemen. Heel wat genomineerde (en soms winnende liedjes) lijken te ver van de film af te staan, aldus de Academy. Het lijkt er soms op alsof de compo­nist een liedje schrijft dat net zo goed bestaansrecht heeft zonder de bijbehorende film. Anders ge­zegd, de liedjesschrij­ver heeft de bewuste film niet of nauwe­lijks voor ogen en componeert een liedje zonder het filmverhaal als achtergrond.

Derhalve streeft de Academy in de toekomst naar een stren­gere selectie van liedjes die een wezenlijk bestanddeel van film en verhaal vormen. De interactie tussen liedjesschrijver en filmmaker moet weer hechter worden. Eens kijken wat de Academy volgend jaar doet met Phil Collins en Tarzan .....


Lijst met winnaars van de jaren 1965-1998:

1965
Johnny Mandel en Paul Francis Webster: The Shadow of Your Smile uit The Sandpiper

1966
John Barry en Don Black: Born Free uit Born Free

1967
Leslie Bricusse: Talk to the Animals uit Doctor Dolittle

1968
Michel Legrand, Alan Bergman en Marilyn Bergman: The Windmills of Your Mind uit The Thomas Crown Affair

1969
Burt Bacharach en Hal David: Raindrops Keep Falling on My Head uit Butch Cassidy and the Sundance Kid

1970
Fred Karlin, Robb Royer en James Griffin: For All We Know uit Lovers and Other Strangers

1971
Isaac Hayes: Theme From Shaft uit Shaft

1972
Al Kasha en Joel Hirschhorn: The Morning After uit The Posei­don Adventure

1973
Marvin Hamlisch, Alan Bergman en Marilyn Bergman: The Way We Were uit The Way We Were

1974
Al Kasha en Joel Hirschhorn: We May Never Love Like This Again uit The Towering Inferno

1975
Keith Carradine: I'm Easy uit Nashville

1976
Barbra Streisand en Paul Williams: Evergreen (Love Theme from A Star is Born) uit A Star is Born

1977
Joseph Brooks: You Light Up My Life uit You Light Up My Life

1978
Paul Jabara: Last Dance uit Thank God it's Friday

1979
David Shire en Norman Gimbel: It Goes Like it Goes uit Norma Rae

1980
Michael Gore en Dean Pitchford: Fame uit Fame

1981
Burt Bacharach, Carole Bayer Sager, Christopher Cross en Peter Allen: Arthur's Theme (Best That You Can Do) uit Arthur

1982
Jack Nitzsche, Buffy Saint-Marie en Will Jennings: Up Where We Belong uit An Officer and a Gentleman

1983
Giorgio Moroder en Keith Forsey: Flashdance ... What a Feeling uit Flashdance

1984
Stevie Wonder: I Just Called to Say I Love You uit The Woman in Red

1985
Lionel Richie: Say You, Say Me uit White Nights

1986
Giorgio Moroder en Tom Whitlock: Take My Breath Away uit Top Gun

1987
Franke Previte, John DeNicola en Donald Markowitz: (I've Had) The Time of My Life uit Dirty Dancing

1988
Carly Simon: Let the River Run uit Working Girl

1989
Alan Menken en Howard Ashman: Under the Sea uit The Little Mermaid

1990
Stephen Sondheim: Sooner or Later (I Always Get My Man) uit Dick Tracy

1991
Alan Menken en Howard Ashman: Beauty and the Beast uit Beauty and the Beast

1992
Alan Menken en Tim Rice: A Whole New World uit Aladdin

1993
Bruce Springsteen: Streets of Philadelphia uit Philadelp­hia

1994
Elton John en Tim Rice: Can You Feel the Love Tonight uit The Lion King

1995
Alan Menken en Stephen Schwartz: Colors of the Wind uit Poca­hontas

1996
Andrew Lloyd Webber en Tim Rice: You Must Love Me uit Evita

1997
James Horner en Will Jennings: My Heart Will Go On uit Titanic

1998
Stephen Schwartz: When You Believe uit The Prince of Egypt

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 112
Andere artikelen:
John Williams als verteller - Beschouwing
Filmmuziek in de Beurs van Berlage - Voorbeschouwing
Geschiedenis van de Oscar Beste Song (deel 2) - Serie
Boekbespreking - John Barry: A Sixties Theme
Boekbespreking - Filmjaarboek 1998
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy