Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Filmmuziek in de Beurs van Berlage - Voorbeschouwing
Score 112, 26 03 2006



Filmmuziek in de Beurs van Berlage - Verschenen in Score 112, september 1999

In deze aflevering van Score treft u een folder aan met informatie over een prachtig initiatief: in het seizoen 1999 - 2000 vinden in de Beurs van Berlage een vijftal filmmuziekconcerten plaats: twee met het Nederlands Philharmonisch Orkest en drie met respectievelijk het Nederlands Kamerorkest, The Beau Hunks en het Metropole Orkest. En daar blijft het niet bij: in de komende jaren volgen nog meer concerten. Score sprak met de woordvoerder van het initiatief: Godfried Jansen.

Het programma wil niet alleen een liefhebberspubliek aanspreken, maar mikt heel bewust op een breed publiek, zegt Godfried Jansen. Alle stukken zullen dan ook worden ingeleid (door Jac. Goderie), waarbij filmstills worden geprojecteerd. The Beau Hunks zullen zelfs films begeleiden. Er komt ook steeds een kleine expositie met filmposters. Jansen: ‘Mensen moeten een beetje in de stemming komen. Mede daarom programmeert het Filmmuseum zoveel als mogelijk de films waarvan de muziek in de Beurs ten gehore wordt gebracht.’

Filmmuziekconcerten organiseren is doorgaans niet iets wat je in een vloek en een zucht doet. Al was het maar omdat partituren notoir moeilijk boven water te halen zijn. Jansen beaamt dat. ‘Aan muziek van Jurriaan Andriessen bijvoorbeeld is erg moeilijk aan te komen. Overigens, grootheden als Bernard Herrmann en John Williams leverden wat dat betreft veel minder problemen op.’ Bovendien, veel filmmuziek vergt voor een concertante uitvoering adequate arrangementen. ‘Maar ook daar komen we wel uit’, zegt Jansen optimistisch. ‘Zo heeft Nicola Piovani toegezegd een aantal van zijn stukken speciaal voor het Nederlands Philharmonisch Orkest te bewerken.’

Het Metropole Orkest heeft dat soort arrangementen al in huis: bijvoorbeeld van de muziek van Ennio Morricone, van wie het orkest het een en ander zal spelen. In een concert waarin ook plaats zal zijn voor Hollywoodrepertoire uit de traditie van de filmmusical, muziek waarmee het orkest goed bekend is.  

Waarom dit initiatief?

Godfried Jansen: ‘Uitgangspunt is te tonen wat de functie van filmmuziek is, hoe ze werkt en hoe ze wordt gemaakt. Daarbij gaat het ook nog eens om interessant repertoire, en willen we nu eens niet de geijkte dingen doen. Bijvoorbeeld een componist zoals Prokovjev of Sjostakovitsj als uitgangspunt nemen. Want dan wordt het gewoon een klassiek concert dat min of meer toevallig filmmuziek omvat. We hebben gestreefd naar een thematische ordening: Italiaanse filmmuziek of muziek uit Amerikaanse films bijvoorbeeld.’

Het Nederland Philharmonisch Orkest is een symfonieorkest gericht op het negentiende-eeuwse repertoire. Filmmuziek wil in de instrumentatie daar nog wel eens van afwijken. Zie de muziek van Otto Ketting voor Dr. Pulder zaait papavers, die onderdeel uitmaakt van de avond met muziek uit Nederlandse films: die vereist saxen en extra slagwerk. Geen nood, zegt Jansen. ‘Voor repertoire van deze eeuw wordt het orkest al regelmatig uitgebreid; men is met andere woorden wel wat gewend. Volgend jaar spelen ze Frank Zappa tijdens het Holland Festival. Bovendien speelt het Philharmonisch, zoals bekend, veel opera. Ik bedoel: het orkest is niet onbekend met scenische muziek. En daar komt bij: de meeste musici zijn ook wel een beetje alleseters.’ 

Worden er opnamen gemaakt voor radio of tv, of wellicht voor cd’s?

‘Dat zou heel interessant kunnen zijn en het behoort ook tot de mogelijkheden. In principe nemen Philharmonisch en Kamerorkest voor eigen gebruik altijd alles op. Als het om cd-uitgaven gaat: tja, dan lopen we wellicht toch tegen een paar onoverkomelijke rechtenkwesties aan. Radio en televisie hebben inmiddels belangstelling getoond, hopelijk komt daar nog wat uit voort.’

Gaat het om een eenmalige serie van vijf concerten of zijn er nog meer plannen?

‘We willen er in ieder geval een aantal jaren mee doorgaan. Misschien wordt het zelfs wel ‘het ding’ dat in de Beurs van Berlage plaatsvindt. De Beurs moet  het Palazzo Publico worden van hartje Amsterdam: dat wil zeggen een breed toegankelijk cultuurpaleis. We hebben iets met toegepaste kunst. De Beurs is er zelf uiteraard een fraai voorbeeld van, en de tentoonstellingen in de Beurs gaan over architectuur, over reclame, noem maar op. Daar past filmmuziek heel goed bij.’ 

Hebt u zelf al favorieten onder de filmmuziekcomponisten?

‘Ik vind de muziek van John Williams erg goed. Zeker, het zijn vaak zoete melodieën, maar de muziek is heel goed georkestreerd en gearrangeerd. Neem zoiets als de suite uit The Cowboys; dat heeft heel veel verwantschap met het werk Aaron Copland.’

HM 


Zie voor meer informatie de folder die aan deze uitgave van Score is toegevoegd met programma, tijdstippen, gegevens over kaartverkoop en dergelijke. 

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 112
Andere artikelen:
John Williams als verteller - Beschouwing
Filmmuziek in de Beurs van Berlage - Voorbeschouwing
Geschiedenis van de Oscar Beste Song (deel 2) - Serie
Boekbespreking - John Barry: A Sixties Theme
Boekbespreking - Filmjaarboek 1998
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy