Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Zbigniew Preisner - Interview
Score 138, 01 04 2006



Toen Sportman van de eeuw drie jaar geleden werd aangekondigd, viel onder de medewerkers meteen de naam van Ennio Morricone op. De Italiaan had destijds vrij snel erin toegestemd de muziek bij deze oer-Hollandse film te zullen gaan componeren. Alles leek vlotjes te verlopen totdat Morricone vlak vóór de opnamen van zijn score medio vorig jaar afhaakte, naar verluidt vanwege financiële onenigheid. In een laat stadium werd de Pool Zbigniew Preisner (foto) verzocht om de muziek te maken. Dat geschiedde en in januari van dit jaar vonden de opnames plaats in een studio in Warschau. Score vroeg de Poolse componist naar zijn samenwerking met regisseur Mischa Alexander.


Hoe bent u betrokken geraakt bij Sportman van de eeuw?

Heel eenvoudig: ik werd gebeld door Mischa Alexander.

Kunt u iets vertellen over de samenwerking met Mischa Alexander? Had hij veel wensen of eisen voor de muziek of was u helemaal vrij in het componeren?


Mischa liet me de film zien met reeds bestaande muziek. Eerlijk gezegd schrok ik hier erg van omdat deze muziek absoluut niet paste bij de plot van de film! Alleen de komische kant van de film werd door de muziek benadrukt terwijl de rest van het verhaal over een gedreven man en zijn tragische belevenissen daardoor absoluut niet uit de verf kwam. Na mijn eerste ontmoeting met Mischa realiseerde ik me dat hij een prima gevoel had voor muziek, alleen had hij er geen idee van hoe sterk de communicatieve kracht ervan was. Maar gelukkig toonde hij een open houding en dat maakt in ieder geval de helft van het succes uit.

Heeft u delen van de film gezien voordat u met het componeren begon?

Een filmcomponist schrijft altijd muziek bij filmbeelden. Mensen en hun lotgevallen inspireren en interesseren mij altijd. Vooral in deze film worden de belevenissen nadrukkelijk in beeld gebracht, vol met drama, het nemen van moeilijke beslissingen en er is heel wat hartstocht. Het verhaal is prachtig en ik hoop echt dat mijn muziek die innerlijke pracht ook uitdraagt.

U heeft voor een andere Nederlandse film muziek gemaakt, namelijk SuperTex. Zijn er overeenkomsten in de manier van scoren tussen SuperTex en Sportman van de eeuw?

De gedrevenheid van de hoofdfiguur is een overeenkomst van beide films evenals het feit dat de samenwerking met beide regisseurs uitstekend was.

Was Mischa Alexander ook betrokken bij de opnames van de score in Warschau?

Ja, hij was bij de gehele opnamesessie aanwezig. Dit was zijn eerste film en ook zijn eerste opnames. Hopelijk zal hij zich het gehele proces van film maken eigen maken.

Wist u dat Ennio Morricone aanvankelijk was gevraagd de muziek te schrijven voor deze film?

Dat wist ik niet. Het zou mijn werk overigens op geen enkele manier hebben beďnvloed. Persoonlijk waardeer ik Ennio zeer en ik heb grote bewondering voor zijn werk.

Wat voor soort muziek kunnen we verwachten?

De muziek is als een reactie van de kijker op wat hij ziet op het scherm. Ik vind het lastig om over mijn score te praten. De kijker moet zijn eigen mening maken op basis van wat hij ziet. 

Heeft u veel muziek geschreven?

Ik heb meer dan 80 minuten aan muziek geschreven en vervolgens opgenomen. Volgens mij is dat heel veel. Maar ik ben ervan overtuigd dat Mischa bij zijn volgende films zal leren te luisteren naar stilte en nog meer overtuigd zal raken van de kracht van zijn films.

Verschilt de muziek van deze film erg met scores die u in het verleden heeft geschreven?  

Deze compositie is wat traditioneler en heeft een bescheidener uitdrukkingskracht.

Verschijnt de score op cd?

Wie weet!? 

Bent u aanwezig op de premičre van de film in Nederland?

Als ik word uitgenodigd zal ik zeker van de partij zijn. Ik hou van Nederland en ik kom er altijd graag.

Paul S.

Foto en poster Sportman: UIP Nederland. 

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 138
Andere artikelen:
Filmmuziek kopen in Hollywood - Verslag
Alfred Schnittke - Portret
Oscar 2006 - Drie debutanten versus de meester
Zbigniew Preisner - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy