Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Geschiedenis van de Oscar Beste Song (deel 1) - Serie
Score 111, 07 04 2006



DE GESCHIEDENIS VAN DE OSCAR VOOR DE BESTE SONG - Verschenen in Score 111, juni 1999

Deel 1 De gouden jaren (1934-1964)


Nieuwe categorie

Toen in 1934 de nieuwe categorie muziek haar intrede dee­d in het aanzwellende Oscargebeuren, werd er naast de categorie Best Score ook een categorie voor het beste liedje ingesteld. Onderscheiden werden de schrij­vers (tekst en mu­ziek) van een origineel voor de film ge­schreven liedje dat in de film werd gezongen. Dat betekende dat liedjes uit een Broadway­musical niet geldig waren, immers die liedjes waren voor die musical geschre­ven en reeds opgevoerd. Song­schrij­vers als Irving Berlin en Cole Porter zouden dan ook zelden op de lijst met nomina­ties voorkomen, aangezien hun liedjes meestal al in een show of musical op Broad­way waren gebruikt.

De eerste winnaar ooit was meteen al een ever­green, namelijk het nog steeds bekende The Conti­nen­tal uit de Astai­re/Rogers-musi­cal The Gay Divorcee. Con Conrad en Herb Magids­on kregen het Oscarbeeldje. Ze hadden slechts concurren­tie van twee andere liedjes. Net als in de categorie Best Score schom­melde het aantal nominaties tot 1946 nogal: tussen drie in 1934 en 1935 en dertien in 1945. Vanaf 1946 kende de cate­go­rie steeds vijf nomina­ties (behalve drie in 1988).

De categorie Best Song werd bijna altijd door een gezonde teamgeest ge­kenmerkt. Het winnende liedje werd meestal ge­schreven door een team van twee of drie schrijvers (zie onder­staande lijst met winnaars). Slechts vermaarde tunesmiths als Irving Berlin en Cole Porter schreven een liedje in hun een­tje. Was er sprake van een duo, dan bleef dat jarenlang samen­werken, want wie kent niet het gezegde Never change a winning team?

Musicals

Anders dan vandaag waren de genomineerde en winnende liedjes steevast onderdeel van de songscore van een musical. Het liedje werd dan ook altijd ten gehore gebracht door een of meer spelers uit de betreffende film. Vanaf 1950 werd het winnende liedje niet altijd meer gezongen door ťťn of meer spe­lers gedu­rende de film, zoals Do Not Forsake Me, Oh My Darling uit High Noon (1952). Dit liedje werd aan het begin en aan het einde van de film gezongen door Tex Ritter die niet meedeed in de film. Nadien werd dit voorbeeld steeds meer overgenomen, zie bij voor­beeld de winnaars van 1955 en 1962. Op deze wijze maakte het prijswinnende liedje zich los van de musical, om overigens in recente jaren weer terug te keren naar dit genre, vooral dankzij de Disney­teken­filmmusicals (zie volgende deel).

Gaan­deweg de jaren '60 verdween het opper­machtige musicalgenre langzaam uit de gratie en was de koppe­ling van het beste liedje aan een musical nagenoeg verdwenen.

Winnaars/Favorieten

De genomineerden en de uiteindelijke winnaars in de categorie liedje waren in de jaren '30 tot en met '50 bijna zonder uitzondering Amerika­nen. Wellicht ligt dit aan het feit dat de Amerikaanse liedjescul­tuur haar wortels vooral had in de vaude­ville en in Broadwaymusicals, beide typische uitingen van Ameri­kaanse cultuur. De zuster­ca­tego­rie Best Score kende een tradi­tie die terugvoerde naar de klas­sieke mu­ziek. Hier excel­leer­den nu eenmaal de Euro­pese immigran­ten. In dit ver­band zal het weini­gen verbazen dat pas in 1960 een niet-Ameri­kaanse film de Oscar voor Best song won (Never on Sunday uit Grieken­land).

‹ber­haupt kenden de catego­rieŽn Score en Song weinig over­eenkom­stige namen. Een liedjes­schrij­ver is niet per defi­nitie ook een filmcomponist, en andersom. Op enkele uitzonde­ringen na (Alfred Newman en Dimi­tri Tiomkin bij voorbeeld) kenden beide categorieŽn eigen artiesten.

Wel een opmerkelijke overeenkomst tussen beide categorieŽn vormde de afwe­zigheid van vrouwen. Slechts in een zeldzaam geval (bij voorbeeld Dorothy Fields in 1935 en 1936) werd een vrouw genomineerd. In later jaren (vanaf eind jaren '60) begon­nen vrouwen een substantiŽlere rol te spelen in de cate­gorie Best Song. Bij de categorie Best Score speel­den ze tot voor kort praktisch geen enkele rol.

Tot de favoriete liedjesschrijvers die in de eerste decennia van de categorie Best Song hun opwachting maakten, beho­ren onder meer Sammy Cahn (26 nomina­ties/4 Oscars), Johnny Mercer (18 nomina­ties/4 Oscars), Paul Francis Webster (15 nomina­ties/3 Oscars), James Van Heusen (14 nomina­ties/4 Os­cars) en Harry Warren (11 nomina­ties/3 Oscars).

De keuze van de Academy inzake Best Song in de periode 1934-1964 is een vrij gelukkige geweest. Veel van de uitverkoren liedjes zijn tot op heden als evergreen blijven bestaan. Haast vanzelfsprekend zaten er tussen de winnende liedjes ook wel eens missers, liedjes die nu vergeten zijn (zie onderstaande lijst).

Einde musicals

In 1964 beheersten twee musicals het Oscargebeuren: My Fair Lady en Mary Poppins. Beide films wonnen in de twee scorecate­gorieŽn, maar het beste liedje had natuurlijk moeten gaan naar My Fair Lady. Alleen was My Fair Lady oorspronkelijk een Broad­waymusical en waren de liedjes niet meer origineel. Derhalve ging Mary Poppins met de eer strijken, immers deze film was een filmmusical met oorspronkelijk voor deze film gecomponeer­de liedjes. Deze ongelijke strijd markeerde tevens het einde van de grote Hollywoodmusi­cals in de categorie beste muziek en liedje. Nadien ging het er voor de drie muziekcate­gorieŽn anders uitzien.


Lijst met winnaars van de jaren 1934-1964:

1934
Con Conrad en Herb Magidson: The Continental uit The Gay Divorcee

1935
Harry Warren en Al Dubin: Lullaby of Broadway uit Gold Diggers of 1935

1936
Jerome Kern en Dorothy Fields: The Way You Look Tonight uit Swing Time

1937
Harry Owens: Sweet Leilani uit Waikiki Wedding

1938
Ralph Rainger en Leo Robin: Thanks for the Memory uit Big Broadcast of 1938

1939
Harold Arlen en E.Y.Harburg: Over the Rainbow uit The Wizard of Oz

1940
Leigh Harline en Ned Washington: When You Wish Upon a Star uit Pinocchio

1941
Jerome Kern en Oscar Hammerstein II: The Last Time I Saw Paris uit Lady Be Good

1942
Irving Berlin: White Christmas uit Holiday Inn

1943
Harry Warren en Mack Gordon: You'll Never Know uit Hello, Frisco, Hello

1944
James Van Heusen en Johnny Burke: Swinging on a Star uit Going My Way

1945
Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II: It Might as well Be Spring uit State Fair

1946
Harry Warren en Johnny Mercer: On the Atchison, Topeka and Sante Fe uit The Harvey Girls

1947
Allie Wrubel en Ray Gilbert: Zip-A-Dee-Doo-Dah uit Song of the South

1948
Jay Livingston en Ray Evans: Buttons and Bows uit The Paleface

1949
Frank Loesser: Baby it's Cold Outside uit Neptune's Daughter

1950
Ray Evans en Jay Livingston: Mona Lisa uit Captain Carey, U.S.A.

1951
Hoagy Carmichael en Johnny Mercer: In the Cool, Cool, Cool of the Evening uit Here Comes the Groom

1952
Dimitri Tiomkin en Ned Washington: High Noon (Do Not Forsake Me, Oh my Darling) uit High Noon

1953
Sammy Fain en Paul Francis Webster: Secret Love uit Calamity Jane

1954
Jule Styne en Sammy Cahn: Three Coins in the Fountain uit Three Coins in the Fountain

1955
Sammy Fain en Paul Francis Webster: Love is a Many-Splendored Thing uit Love is a Many-Splendored Thing

1956
Jay Livingston en Ray Evans: Whatever Will Be, Will Be (Que Sera, Sera) uit The Man Who Knew Too Much

1957
James Van Heusen en Sammy Cahn: All the Way uit The Joker is Wild

1958
Frederick Loewe en Alan Jay Lerner: Gigi uit Gigi

1959
James Van Heusen en Sammy Cahn: High Hopes uit A Hole in the Head

1960
Manos Hadjidakis: Never on Sunday uit Never on Sunday

1961
Henry Mancini en Johnny Mercer: Moon River uit Breakfast at Tiffany's

1962
Henry Mancini en Johnny Mercer: Days of Wine and Roses uit Days of Wine and Roses

1963
James Van Heusen en Sammy Cahn: Call Me Irresponsible uit Papa's Delicate Condition

1964
Richard M. Sherman en Robert B. Sherman: Chim Chim Cher-ee uit Mary Poppins

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 111
Andere artikelen:
Mark Jensen - Portret
Geschiedenis van de Oscar Beste Song (deel 1) - Serie
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy