Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Geschiedenis van de Oscar Beste Muziek (deel 4) - Serie
Score 110, 14 04 2006



De geschiedenis van de Oscars voor de beste filmmuziek - Verschenen in Score 110, maart 1999

Deel 4 (1981-1999)


King William(s)

In 1983 won John Williams zijn vierde Oscar (voor E.T. The Extra-Terrestrial). Het zou zeker niet zijn laatste overwin­ning en al helemaal niet zijn laatste nominatie betekenen. Vanaf zijn eerste nominatie in 1967 zou Williams praktisch elk jaar min­stens één nomina­tie ontvangen. Geen andere filmcompo­nist heeft de film­muzieks­cene de laatste drie decennia zo beheerst als John Williams. Het record aantal nomi­naties dat op naam staat van Alfred Newman (41 stuks) zal hij wel­licht aan het begin van het volgende millen­nium evenaren en zelfs bre­ken. Of hij het record winsten (Newman won in totaal negen beeldjes) zal kunnen breken, is echter nog maar de vraag. Na E.T. The Extra-Terres­trial (1982) won Williams een vijfde Oscar voor Schind­ler's List (1993). Misschien levert zijn score voor Saving Private Ryan (1998) een zesde Oscar op. Maar of er een zeven­de, een achtste, een negende en daarna nog een tiende Oscar voor hem in het ver­schiet ligt, is nog maar zeer de vraag .....

Terugkeer van de twee categorieën

Na twee magere jaren (1980 en 1981), waarin slechts één film­mu­ziekcategorie bestond, waren er in de jaren 1982-1984 weder­om twee categorieën. Van een illustere, rijke tweede lijst met nominaties voor musicals zoals in de jaren '40 en '50 kon echter geen sprake zijn, aangezien musicals nagenoeg geheel verdwenen waren. Dus bestond er naast de categorie Original Score een soort ver­gaarbak voor films met veel of enkele liedjes zoals die ook had bestaan in de jaren 1973-1979.

In de jaren 1985-1994 was er opnieuw slechts één muziekcate­gorie (Original Score). Vanaf 1995 kwam de aloude tweedeling tussen enerzijds Original Dramatic Score en anderzijds Origi­nal Musical or Comedy Score weer terug. Blijkbaar vond de Academy de vele filmmuziek te belangrijk om slechts in één categorie onder te brengen.

Alan Menken

Dat de Academy het niet kon laten om toch weer een musicalca­tegorie binnen de muziekcategorie in te voeren, is eigenlijk niet zo vreemd, gezien de belangrijke plaats die musicals en lied­jes innemen binnen de Amerikaanse entertainmentcultuur.

De komst van de immens populaire animatiemusicals uit de Disney-studio, te beginnen met The Little Mermaid (1989), werd dan ook met een tweetal prijzen (zowel liedje als score) begroet. Cruciale figuur binnen deze nieuwe trend was Alan Menken die binnen zeven jaar liefst acht muziek-Oscars in de wacht zou slep­en (vier voor de scores en vier voor een liedje uit de­zelfde films: een unicum). De voorliefde van de Acade­my voor de Disney-tekenfilms nieuwe stijl was in 1992 zelfs zo groot dat Beauty and the Beast genomineerd werd voor beste film (de eerste tekenfilm die deze eer tot nu toe te beurt mocht val­len).

Het zal Alan Menken wellicht teleurgesteld hebben dat de populairste Disney-animatiemusical The Lion King (1994) zonder zijn bijdrage wonderen deed aan de kassa en later twee Oscars zou winnen: één voor de score van de hand van Hans Zimmer en één voor het liedje Can You Feel the Love Tonight, geschreven door Elton John en Tim Rice. Feit blijft dat on­danks deze afwezigheid Menkens record moeiteloos is blijven bestaan. 

Oude bekenden

In de jaren '60 behoorden Maurice Jarre en John Barry tot de nieuwe lichting filmcomponis­ten. In de jaren '80 waren beiden gevestigde filmcomponisten en al een eind op weg om veteranen op dit gebied te worden. Maurice Jarre maakte een kortstondige comeback met de scores voor A Passage to India (1984) en Witness (19­85). Voor eerstgenoemde score won hij zijn derde Oscar, opnieuw voor een film van David Lean, de regis­seur waarmee zijn naam veelal wordt verbonden. Een nominatie lever­de hem de score voor Witness op, een score die groten­deels met elektro­nische muziekmiddelen werd gemaakt (wellicht een knip­oog naar zijn zoon Jean-Michel).

Een andere reus uit de jaren '60 maakte een enorme comeback met twee Oscarwinnende scores: Out of Africa (1985) en Dances With Wolves (1990). Beide films wonnen naast een fors aantal prijzen ook de Oscar voor de beste film, waardoor de vraag rijst wat er eerder was, best picture of best score ..... Vooral de muziek voor Out of Africa is nadien een eigen leven gaan leiden als romantische Afrika­muziek. 

Nieuwe trends en nieuwe namen

De Oscar voor de beste score van 1981 ging naar de Griek Vangelis. Zijn muziek voor Chariots of Fire bestond geheel uit synthesizerklanken. Met deze bekroning haakte de Academy in op een destijds onontkoombare trend in de muziekwereld. Steeds vaker werd van elektronische toetsenborden en later computers gebruik ge­maakt. De symfonische score met groot orkest kreeg er geduchte concur­rentie bij. Voornoemde Witness was een ander fraai voorbeeld van deze nieuwe trend.

Nieuwe namen die steeds vaker opdoken op de lijst met nomina­ties waren Randy Newman, Dave Grusin, voornoemde Alan Menken en Hans Zim­mer, verder James Newton Howard, en uiteindelijk werden vrouwelijke filmcomponisten genomineerd. Rachel Portman en Anne Dudley zagen hun eerste nominatie meteen verzilverd (respectievelijk voor Emma (1996) en The Full Monty (1997)).

Ten slotte was er James Horner. Zijn eerste nominatie ont­ving hij voor Aliens (1986). Na een dubbel verlies (Apollo 13 en Braveheart, 1995) kon hij afgelopen jaar eindelijk zijn victo­rie vieren: Horner won liefst twee Oscars, voor de score en het liedje (samen met Will Jennings) van de film die nadien de geschiedenis in is gegaan als de reus onder de films: Titanic.


Lijst met winnaars van de jaren 1981-1997:

1981
Best Original Score: Chariots of Fire, Vangelis

1982
Best Original Score: E.T. The Extra-Terrestrial, John Williams

Best Original Score and Its Adaptation or Adaptation Score: Victor/Victoria, Henry Mancini, Leslie Bricusse

1983
Best Original Score: The Right Stuff, Bill Conti

Best Original Song Score or Adaptation Score: Yentl, Michel Legrand, Alan Bergman, Marilyn Bergman

1984
Best Original Score: A Passage to India, Maurice Jarre

Best Original Song Score: Purple Rain, Prince

1985
Best Original Score: Out of Africa, John Barry

1986
Best Original Score: 'Round Midnight, Herbie Hancock

1987
Best Original Score: The Last Emperor, Ryuichi Sakamoto, David Byrne, Cong Su

1988
Best Original Score: The Milagro Beanfield War, Dave Grusin

1989
Best Original Score: The Little Mermaid, Alan Menken

1990
Best Original Score: Dances With Wolves, John Barry

1991
Best Original Score: Beauty and the Beast, Alan Menken

1992
Best Original Score: Aladdin, Alan Menken

1993
Best Original Score: Schindler's List, John Williams

1994
Best Original Score: The Lion King, Hans Zimmer

1995
Best Original Musical or Comedy Score: Pocahontas, Alan Men­ken, Stephen Schwartz

Best Original Dramatic Score: The Postman (Il Postino), Luis Bacalov

1996
Best Original Musical or Comedy Score: Emma, Rachel Portman

Best Original Dramatic Score: The English Patient, Gabriel Yared

1997
Best Original Musical or Comedy Score: The Full Monty, Anne Dudley

Best Original Dramatic Score: Titanic, James Horner

 
Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 110
Andere artikelen:
Patrick Doyle - Portret
Boekbespreking - Georges Delerue: Une vie
Geschiedenis van de Oscar Beste Muziek (deel 4) - Serie
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy