 |
|
|
|
|
|
|
Componisten |
|
 |
|
|
|
Albums |
|
|
Tracks |
|
| |
| |
Pools filmmuziekconcert - Verslag
Score 137, 05 01 2007
|
|
GENT 2005: AFSLUITEND POOLS CONCERT – Verschenen in Score 137, december 2005
Dit jaar was er op 20 oktober een afsluitend concert in de Vlaamse Opera, het Carré van Gent. Vaak zijn de geplande concerten voorspelbaar en is het weer jaarlijks genieten geblazen. Wat dat betreft zijn we al jaren lyrisch over de organisatie en de inhoud van de concerten. Dit jaar ging het festival op avontuur en bracht minder bekende muziek voor het voetlicht: Poolse filmmuziek.
Gerenommeerde namen
Centraal op deze avond stond het werk van drie beroemde Polen: Zbigniew Preisner, Wojciech Kilar en Jan A.P. Kaczmarek. Preisner (50 jaar) kennen we van zijn samenwerking met regisseur Krzysztof Kieślowski en films als Dekalog, La double vie de Véronique en Trois coulers: Bleu, Blanc, Rouge. Kilar (73) maakte onder meer furore met scores voor The Pianist, The Portrait of a Lady, Death and the Maiden, Bram Stoker’s Dracula en The Promised Land. Kaczmarek brak door met Unfaithful en Finding Neverland. Echter, op deze avond was ook muziek te horen van andere Poolse componisten, zoals Krzysztof Komeda, Bronislau Kaper, Michal Lorenc en Adam Slawinski. De muziek werd uitgevoerd door het Nationaal Orkest van België onder leiding van Dirk Brossé en Krzysztof Herdzin.
Vóór de pauze
Gent verraste ons volkomen met een 50 minuten durende suite. Onafgebroken een stroom van filmmuzikale klanken ondersteund door beelden bij elk fragment. 23 Thema’s uit 23 verschillende films waarvan de muziek werd gecomponeerd door diverse Poolse componisten. Krzysztof Herdzin (35 jaar) deed een monnikenklus om deze filmthema’s tot een zeer aangename suite aaneen te smeden. En dat lukte. Herdzin had dan ook zijn naam hoog te houden als een van de beste pianisten en arrangeurs uit Polen. Zo werd The Polish Film Music Suite een originele suite van het beste werk van Poolse componisten. Een soort muzikale gids met een scala aan verschillende muzikale stijlen. Van de muziek uit Green Dolphin Street van Bronislau Kaper via Rosemary’s Baby (Komeda), The Fearless Vampire Killers (Komeda), Dracula (Kilar), The Promised Land (Kilar), The Pianist (Kilar), Unfaithful (Kaczmarek), Portrait of a Lady (Kilar) en vele anderen naar het slot Finding Neverland van Kaczmarek.
Na de pauze
Opnieuw een suite. Nu met Brossé voor het orkest en meer dan een uur lang luisteren naar de muziek van Zbigniew Preisner (links op de foto). Weer ondersteund door filmfragmenten konden we luisteren en kijken naar fragmenten uit zijn filmscores People’s Century (tv-serie), Damage (van regisseur Louis Malle), Eminent Domain (John Irvin), It’s All About Love (van Thomas Vinterberg) en veel muziek uit De Dekaloog, La double vie de Véronique en de Kleurentrilogie. Het concert werd afgesloten met zijn Life, Requiem for my Friend. Indrukwekkend was ook dat er diverse Poolse artiesten optraden. Het Requiem was een indrukwekkend en emotioneel sluitstuk, mede ook door het optreden van het koor Canta Ludens onder leiding van Flip Martens. Preisner verscheen ten slotte zelf op het toneel om een prijs in ontvangst te nemen.
JW
|
| |
|