 |
|
|
|
|
|
|
Componisten |
|
 |
|
|
|
Albums |
|
|
Tracks |
|
| |
| |
Debbie Wiseman in concert
Score 133, 31 10 2005
|
|
Verschenen in Score 133, december 2004
Debbie Wiseman’s favourite film & tv moments
De Britse Debbie Wiseman, één van de weinige vrouwelijke filmcomponisten die enige bekendheid geniet, organiseerde afgelopen 13 november een concert waarin ze haar favoriete tv- en filmthema’s ten gehore bracht. Ze deed dit in Cadogan Hall, een splinternieuw en bijzonder fraai vormgegeven concertgebouw in Londen dat tevens het nieuwe tehuis voor het Royal Philharmonic Orchestra is. Wiseman dirigeerde persoonlijk het RPO.
Vooroordeel
Wiseman is een kleine, magere vrouw met een grote bos haar. Ze dirigeert met haar hele lichaam en wiegt heen en weer als een danseres. Als je haar zo ziet, zou je niet vermoeden dat ze in staat is grote, symfonische actiemuziek te componeren. Dat is een vooroordeel, natuurlijk, en om die vooroordelen weg te nemen, begint Wiseman haar concert met een gotisch actienummer uit Arsène Lupin, haar nieuwste score. Arsène Lupin is een Franse film gebaseerd op de boeken van Maurice Leblanc, waarin een juwelendief verwikkeld raakt in intriges en politieke samenzweringen. De muziek die Wiseman voor de film schreef, laat zich gemakkelijk vergelijken met Danny Elfman’s Batman, Christopher Young’s Hellraiser of, een recenter voorbeeld, Edward Shearmur’s Sky Captain. De muziek is groots met weelderige thema’s, lyrische strijkers, dreigende blazers en overdonderende percussie. Dat is een mondvol superlatieven, maar de muziek is het waard. Het RPO gaf een feilloze uitvoering en dat is niet verwonderlijk, want zij waren het immers zelf die de originele score hebben uitgevoerd.
Wat volgt zijn suites met muziek uit Judge John Deed, My Life as a Fairy Tale, Lighthouse, My Uncle Silas en Wilde. Eén voor één tonen ze aan dat Wiseman een gave heeft voor aanstekelijke symfonische melodieën. Lighthouse was een bijzondere opdracht voor haar, omdat ze niet vaak zulk soort thrillers krijgt aangeboden, maar haar favoriete film en muziek is ongetwijfeld Wilde, de afsluiter van de eerste helft en tevens de langste suite vóór de pauze. Vol passie dirigeert ze het orkest dat de weelderige thema’s en de vrolijke westernmuziek tot leven brengt.
Jeehaa!
De tweede helft begint met het romantische Tom’s Midnight Garden en vervolgt met de matige Warriors, een documentaire over VN-soldaten in voormalig Joegoslavië, en The Truth About Love, een romantische komedie die pas volgend jaar uitkomt. De prachtige vioolthema’s uit het nieuwe BBC-kostuumdrama He Knew He Was Right vormen een hoogtepunt van het concert. Het officiële programma wordt afgesloten met een drietal tracks uit Arsène Lupin, alvorens de toegift wordt ingezet. En dat is nogmaals Wilde, maar als ditmaal de westernmuziek weerklinkt, mogen orkestleden en publiek vrij participeren door “jeehaa” te roepen, mee te klappen of te stompen. Wiseman breekt met de concerttraditie van “stil zitten en luisteren” en tovert zo een grote grijns op de gezichten van het publiek.
Programma
Arsène Lupin Judge John Deed My Life as a Fairy Tale Lighthouse My Uncle Silas Wilde
Pauze
Tom’s Midnight Garden Warriors The Truth About Love He Knew He Was Right Arsène Lupin: Three Movement Suite Wilde
Peter S.
|
| |
|