Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Gent 2006 - Verslag
Score 141, 27 12 2007



Gent 2006 - Verschenen in Score 141, december 2006

Veel componisten en veel muziek

Dit jaar werden tijdens het Filmfestival van Vlaanderen in Gent voor de zesde maal de World Soundtrack Awards uitgereikt. Waren vorig jaar zegge en schrijve slechts één componist en de helft van een legendarisch songwritersduo aanwezig om hun prijs op te halen, dit jaar waren slechts twee van de componisten die in de prijzen vielen afwezig. Een hele vooruitgang dus voor dit prijzenfestival dat nog relatief jong is en in de filmmuziekwereld aardig aan belang begint te winnen. De uitstekend georganiseerde avond in de Bijloke te Gent werd na de pauze door filmmuziek gedomineerd en dat bleek eveneens een succesvol element van een geslaagd gebeuren. Heel even leek Gent die avond van de veertiende oktober het middelpunt van de internationale filmmuziekscene. (Voor een compleet prijzenoverzicht: zie achterkant van deze Score.) Nog geen week later vond er een tweede indrukwekkend filmmuziekconcert plaats.

Grieken

Traditiegetrouw begon de prijsuitreiking met jong Belgisch componistentalent. Deze aanmoedigingsprijs ging verrassend naar een Franse componist van Griekse afkomst, Alexis Koustoulidis, die een vrolijke score had geschreven bij de korte Belgische stille film Le fauteuil vivant uit 1907. Meer Grieks talent was er die avond in de persoon van Evanthia Reboutsika die verrassend de Discovery of the Year Award won voor haar muzikale bijdrage aan de Turkse film Babam ve oglum. De duidelijk verraste Griekse heeft een handvol tv-series op haar conto staan en Babam ve oglum is nog maar haar tweede speelfilm. Zoals de traditie het voorschrijft, zal zij volgend jaar haar opwachting moeten maken tijdens het WSA-concert. Gezien de afstand Athene – Gent zal dat wellicht weinig problemen opleveren. Zeker vergeleken met Michael Giacchino, de winnaar van vorig jaar, die via een mail liet weten het te betreuren dat hij er deze avond wederom niet bij kon zijn wegens verplichtingen in Hollywood. Een fraaie suite met enkele van zijn thema’s maakte gelukkig veel goed, maar evenzeer nieuwsgierig naar toekomstige muziek van zijn hand.

De grootste tegenvaller van de avond was de plotselinge afwezigheid van Peer Raben (foto). Hem zou een Lifetime Achievement Award worden overhandigd, maar de Duitse componist was enkele dagen voordien in een ziekenhuis opgenomen. De suite met enkele van zijn bekendste composities (vooral voor films van Rainer Werner Fassbinder zoals Die Sehnsucht der Veronika Voss en Berlin Alexanderplatz) ging gelukkig gewoon door en vormde een aangenaam alternatief voor het vele standaardwerk uit Hollywood. Fassbindermuze Ingrid Caven nam Rabens prijs in ontvangst. Andere grote afwezige was Randy Newman (beste liedje) wiens prijs in ontvangst werd genomen door Nancy Knutsen van de ASCAP in Los Angeles.

Twee hoofdprijzen

Grote winnaar van de avond werd Alberto Iglesias (foto: Luk Monsaert) die met zijn score voor The Constant Gardener liefst tweemaal in de hoofdprijzen viel. Al jaren bezoekt hij als genomineerde componist het festival en dit jaar was het dan raak. Zijn nieuwste score (Volver) zal volgend jaar vermoedelijk veelvuldig worden genomineerd, want het enthousiasme voor de Spanjaard was en is groot te noemen. Respect voor zijn componeertalent viel overigens ook in de wandelgangen te bespeuren.

Concert 1

Het WSA-concert stond dit jaar grotendeels in het teken van de Britse componist John Powell die alweer jaren werkzaam is in Hollywood, onder meer bij Media Ventures. Zijn Belgische tegenspeler was Piet Goddaer, alias Ozark Henry. Echter, het concert werd begonnen met een geïmproviseerd optreden van de sinds vorig jaar immens populaire Argentijn Gustavo Santaolalla die het hoofdthema van Brokeback Mountain akoestisch ten gehore bracht en daarmee een daverend applaus oogstte. Piet Goddaers muziek voor Kruistocht in spijkerbroek volgde daarop en het moet worden gezegd dat deze stemmige muziek door aparte instrumentatie en stemgeluiden ook indruk maakte.

Vervolgens betrad Powell het podium om na enkele obligate woorden zelf plaats te nemen achter de percussie-instrumenten. Van deze eregast werd muziek uitgevoerd uit films als The Bourne Identity, X-Men: The Last Stand, Two Weeks Notice en Mr. & Mrs. Smith. Met het zinderend gespeelde Assassins Tango uit de laatste film kreeg hij de zaal ten slotte plat. Ook de suite uit Ice Age: The Meltdown deed het goed, mede dankzij de geprojecteerde beelden. Dirk Brossé dirigeerde als vanouds het Vlaams Radio Orkest gedurende de hele avond.  

Concert 2

Vijf dagen na dit wervelende feest was er op donderdag 19 oktober een tweede concert, ditmaal in de Vlaamse Opera in hartje Gent. Een avond lang stond de muziek van de Schot Craig Armstrong centraal, uitgevoerd door het koor en het orkest van de Vlaamse Opera onder leiding van Dirk Brossé. Een twintigtal nummers met steeds een lengte van drie à vier minuten passeerde gedurende twee uur de revue. De van Armstrong zo bekende elektronische beats ontbraken, waardoor de symfonische dimensie van zijn muziek extra werd benadrukt. Muziek uit Love Actually, Romeo & Juliet, The Quiet American, Ray en Moulin Rouge! werd vakkundig gespeeld. Zang was er van David McAlmont die in One Day I’ll Fly Away (uit Moulin Rouge!) soms werd overschaduwd door het koor. Opvallend was dat een handvol nummers uit Armstrongs meest recente film World Trade Center was te beluisteren, waaronder een door de cello gedomineerd nummer en Hymne 3 waarbij Armstrong zelf achter de piano plaatsnam. De wat onwennig en verlegen overkomende componist bespeelde slechts driemaal de piano en niet gedurende het gehele concert. Veel extra’s werd er niet toegevoegd aan de getrouw gespeelde nummers, hetgeen de pret niet kon drukken bij deze altijd goed in het gehoor liggende, niet al te extravagante filmmuziek.

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 141
Andere artikelen:
Piet Goddaer/Ozark Henry - Interview
Rocket Cinema Festival - Verslag
Boekbespreking - De stem van de natuur
Basil Poledouris - In memoriam
Gabriel Yared - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy