Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Piet Goddaer/Ozark Henry - Interview
Score 141, 27 12 2007



Hollywoodtoestanden in Nederland - Verschenen in Score 141, december 2006


Op het laatste moment worden vervangen door een andere componist. Het lijkt een praktijk die alleen in het verre Hollywood voorkomt. Maar niets is minder waar. Ook in Nederland kan een componist vlak vóór de première van een film worden afgehaald en worden vervangen door een doorgewinterde componist die zijn sporen reeds lang heeft verdiend. Het overkwam Piet Goddaer, alias Ozark Henry (foto), kort voordat de prestigieuze internationale coproductie Kuistocht in spijkerbroek in roulatie ging. Naar verluidt vond regisseur Ben Sombogaart Goddaers eigenzinnige aanpak te gewaagd om een groot, internationaal publiek te behagen en aldus werd Jurre Haanstra te elfder ure ingehuurd om de score te redden.

Velen zullen zich nog de affaire Gabriel Yared en Troy herinneren, nu alweer ruim tweeëneenhalf jaar geleden. En nadien kwam het met de regelmaat van de klok voor dat veelal gerenommeerde filmcomponisten zich al dan niet vrijwillig terugtrokken van een nieuwe film. Vorig jaar verliet Howard Shore in goede harmonie Peter Jackson en King Kong om plaats te maken voor James Newton Howard en onlangs nog liet James Horner The Good Shepherd na aan liefst twee onbekende, aanstormende componisten: Bruce Fowler en Marcelo Zarvos. Maar eigenlijk heeft elke grote componist deze ervaring wel eens moeten proeven, net zo goed als hij aan de andere kant heeft gestaan en een project heeft overgenomen.

Concert

Tijdens het afgelopen Filmfestival van Vlaanderen stond Piet Goddaer overduidelijk in de schijnwerpers tijdens het concert na de uitreiking van de World Soundtrack Awards op 14 oktober. Hij was de Belgische inbreng in dit tandemconcert tegenover John Powell. Drie stukken uit zijn kersverse score voor Kruistocht in spijkerbroek werden, begeleid door beelden uit de nog onuitgebrachte film, gespeeld. Een dubbele première dus: zowel beeld als muziek was nog niet eerder respectievelijk gezien en gehoord. Goddaer zelf zat in de zaal en aanschouwde het indrukwekkende schouwspel, precies een maand voordat de film in première zou gaan. Die morgen van de 14de oktober was hij aanwezig bij een persconferentie in het kader van het World Soundtrack Awards gebeuren, de eerste keer dat een dergelijke persbijeenkomst werd georganiseerd in Gent. Als debuterend filmcomponist  gaf hij op enkele vragen aangaande het componeren voor film korte antwoorden.

In een interview met Score ging Goddaer vervolgens wat dieper in op de perikelen rondom zijn score voor Kruistocht in spijkerbroek. Goddaer, in België en ook elders veel beter bekend als Ozark Henry, is een veelzijdig artiest die zich niet alleen tot popmuziek beperkt, maar ook het klassieke genre niet schuwt evenals activiteiten op jazzgebied. Wegens zijn ruime muzikale ervaring werd hij vijf jaar geleden benaderd om muziek en liedjes te schrijven voor de televisieserie Sedes en Belli. Via producent Kees Kasander belandde hij bij Kruistocht in spijkerbroek. Goddaer: ‘Men vindt dat de muziek die ik breng als Ozark Henry een grote filmische inslag heeft. In België zeggen ze dan dat de muziek heel filmisch is. Vandaar dat men van mening is dat ik dan voor films zou kunnen schrijven vanuit mijn achtergrond.’

Temptrack

Producent Kasander en regisseur Ben Sombogaart wilden volgens Goddaer graag vooraf muziek en die gebruiken als temptrack. Aldus toog hij aan het werk en schreef hij ook een aantal Latijnse liederen. Men toonde zich tevreden omdat de muziek de sfeer goed weergaf. Goddaer: ‘Ik ben enkele cameramensen tegengekomen die zeiden: het was echt heerlijk om met die muziek te filmen. Ik vond dat wel interessant om te doen maar voor mij was de grote uitdaging om muziek op de film te schrijven.’ En van dat laatste kwam het uiteindelijk niet aangezien de vooraf geschreven versie niet echt bij het eindproduct paste. ‘De muziek moest eigenlijk omgezet worden. En uiteindelijk hebben ze teveel vastgehouden aan de temp muziek en dat werkte niet. En daarnaast bereikten we een bepaald punt dat ik niet meer bij de film betrokken kon zijn omdat ik andere verplichtingen had. En toen is Jurre Haanstra erbij gehaald om toch maar een oplossing te bieden aan het probleem. En dat vond ik wel jammer want ik had graag de muziek op de film geschreven en niet wat ik uiteindelijk nu gedaan heb.’

Toch leidde ook de aanpak van Goddaers score tot de scheidende wegen van componist en regisseur. Ondanks de steun van vooral Kasander kwam Goddaer (foto) er gauw achter dat bij deze grote coproductie ‘heel veel mensen iets over de film te zeggen hebben.’ Vooral de commerciële risico’s wogen uiteindelijk zwaar en aldus sneuvelden Goddaers experimentele plannen. ‘Ik ben natuurlijk niet akkoord gegaan met een tussenoplossing omdat dat wal noch schip raakte uiteindelijk, te kiezen voor een totaal ander concept en het experimentele los te laten.’ Waarna Jurre Haanstra in allerijl een 90 minuten durende score schreef die werd aangevuld met enkele liedjes en additionele filmmuziek van Goddaer. De gelijktijdig met de film uitgebrachte soundtrack cd van Ozark Henry bevat dan ook maar weinig muziek die in de film voorkomt. 

In de score die Goddaer voor ogen stond speelden stemmen als instrument een belangrijke rol. ‘De stem op velerlei manieren: de solostem en de stem als effect, zeg maar stemeffecten bij koren. Koren die je laat fluisteren en met dat idee in mijn achterhoofd heb ik de stemsamenstelling van het orkest gemaakt. Dat wil zeggen dat het orkest vooral in de laagte speelt en heel veel opening laat voor al die kooreffecten. Maar daar is niet veel van te merken in de film.’ 

Toekomst

Ondanks deze onfortuinlijke ervaring smaakt het scoren naar meer. ‘Ik ben nu met Stijn Coninx bezig die een documentaire maakt over Mark Hermans en die bij ons in de bioscoop uitkomt, ik denk in het voorjaar 2007. Ik ken Mark Hermans, ik ken Stijn Coninxs werk goed. Ik ben zelf een nogal fanatiek sporter, dus ik heb er heel veel affiniteit mee. Voor mij is dat een plezant project om te doen.’

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 141
Andere artikelen:
Piet Goddaer/Ozark Henry - Interview
Rocket Cinema Festival - Verslag
Boekbespreking - De stem van de natuur
Basil Poledouris - In memoriam
Gabriel Yared - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy