Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Diverse titels
Score 143, 28 03 2008



Filmmuziekboeken in overvloed - Verschenen in Score 143, juni 2007

Het aantal boeken over filmmuziek dat de afgelopen jaren is verschenen, valt niet meer op één hand te tellen. Steeds meer boeken worden uitgegeven die geheel of gedeeltelijk over filmmuziek gaan. Blijkbaar ligt het onderwerp goed bij uitgevers, maar ook kan sprake zijn van een toegenomen interesse in de combinatie film en muziek. Niet in de laatste plaats door de vele mogelijkheden beeld en muziek met behulp van de computer te koppelen, is de interesse vanuit populair-wetenschappelijke of zelfs wetenschappelijke hoek voor het onderwerp op schrift sterk toegenomen. Enkele recente publicaties passeren nu de revue.

Wetenschappelijk

Allereerst twee wetenschappelijke boeken waarvan het eerste – Film’s Musical Moments – ook voor een groot publiek interessant kan zijn. Thema zijn muzikale momenten in films die geen musical zijn. Het gaat meestal om liedjes die door hun vorm of referentie de ontwikkeling van een film sterk (mede) bepalen. Daarnaast belicht het boek filmmusicals die afwijken van de traditionele Hollywoodmusical, bij voorbeeld vanwege het land van afkomst (DDR-musicals in de jaren ’60). Veertien bijdragen van veelal wetenschappers uit Europa en de Verenigde Staten geven een aanzet om nieuwe discussies te starten omtrent film en muziek en hun onderlinge relaties.

Film’s Musical Moments, Ian Conrich en Estella Tincknell (uitgevers). Edinburgh University Press, Edinburgh, 2006. ISBN 0748923450, 226 blz. Prijs: € 29,95.

Herrmann

Het andere boek uit filmwetenschappelijke hoek betreft de vijfde in een reeks monografieën over befaamde scores uit de vorige eeuw. In Score 140 stond een bespreking van Charles Leinbergers boek waarin hij Morricones The Good, the Bad, and the Ugly uitvoerig onder de loep nam. Sindsdien verschenen in de serie Scarecrow Film Score Guides vier nieuwe delen. Allereerst een boek dat Bebe en Louis Barrons baanbrekende score voor Forbidden Planet uit 1956 tot onderwerp heeft. Vervolgens verscheen in deze serie een deel geschreven door David Cooper die Bernard Herrmanns score voor The Ghost and Mrs. Muir (1947) bespreekt. Zijn grondige analyse van de score schrikt de lezer mogelijk af door het veelvuldige gebruik van muziektheoretische gegevens (ook visueel) die hij gedurende de minutieuze gang door de score en film gebruikt. Per cue worden structuur, tonaliteit, lengte en tempo beschreven evenals de bijbehorende handeling in de film. Cooper is professor op het gebied van muziek en technologie aan de Universiteit van Leeds. Onlangs verschenen in dezelfde serie alweer twee nieuwe delen: The Adventures of Robin Hood van Erich Wolfgang Korngold (auteur: Ben Winters) en The Ice Storm van Mychael Danna (auteur: Miguel Mera).

Bernard Herrmann’s The Ghost and Mrs. Muir: a Film Score Guide, David Cooper. The Scarecrow Press, Lanham, 2005. ISBN 0810856794, 168 blz. Prijs: € 27,90. Voor meer informatie over de reeks: zie www.scarecrowpress.com.

James Bond

Gelijktijdig met de première van Casino Royale verscheen in Duitsland een boek dat pretendeert het eerste boek over de Bondmuziek te zijn. Duitslands Bondkenner nr. 1 Siegfried Tesche geeft een beknopte geschiedenis van de baanbrekende muziek die vanaf het begin van de reeks in 1962 elke Bondaflevering begeleidt. Hij begint met de vraag wie verantwoordelijk is voor de befaamde Bondtune. Het definitieve antwoord blijft ook hij schuldig ondanks verwijzing naar de geruchtmakende rechtszaak in 2001 in Londen die zich boog over de vraag of het nou Monty Norman of John Barry was die bedenker van de wellicht meest bekende filmtune ooit was. In de navolgende korte hoofdstukken passeren alle tot op heden uitgebrachte Bondfilms de revue waarbij Tesche steeds dezelfde criteria hanteert bij de beschrijving van film en bijbehorende score. Na dit historische overzicht volgt een vijftigtal pagina’s met wetenswaardige feiten omtrent Bondmuziek: een who-is-who in de Bondmuziekwereld, relevante data uit de geschiedenis van de Bondmuziek, een zeer uitgebreide discografie, een filmografie en veel meer. Een bonus-cd met covers van diverse artiesten van befaamde Bondliedjes completeert het vriendelijk geprijsde boek, dat meer uitmunt in een opsomming van feiten dan in een diepgaande beschrijving van de muziek die al vier decennia lang zowel het publiek als de liefhebber van filmmuziek weet te boeien.

“Mr. Kiss Kiss Bang Bang” – Die Geschichte der James-Bond-Filmmusiken, Siegfried Tesche. Schott Music, Mainz, 2006. ISBN: 9783795705671, 176 blz. Prijs: € 19,95. Ook te bestellen op de website van de uitgever: www.schott-music.com

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 143
Andere artikelen:
Alex North - Originele score voor 2001
Loek Dikker - Wolfsbergen
Martijn Schimmer - Interview
Boekbespreking - Diverse titels
Dario Marianelli - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy