Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Martijn Schimmer - Interview
Score 143, 28 03 2008



‘De eerste keer dat ik een serie of film zie is heel belangrijk’ - Verschenen in Score 143, juni 2007


Interview met Martijn Schimmer

Sinds goed tien jaar timmert de jonge componist Martijn Schimmer aardig aan de weg van de Nederlandse film- en televisiewereld. Tv-series als Westenwind, Keyzer & de Boer advocaten en Voetbalvrouwen evenals succesfilms als Costa! en Volle maan kennen muziek van zijn hand. Met een sprankelende score voor ‘n Beetje verliefd oogstte hij afgelopen winter veel succes. Aan nieuwe uitdagingen ontbreekt het inmiddels niet, want er komt genoeg zijn kant op, getuige bij voorbeeld Zoop in Zuid Amerika, de derde Zoop-film uit de populaire kinderfilmreeks. Zoop in Zuid Amerika kunnen we vanaf 19 juli aanstaande in de bioscoop zien. Het zal zeker niet zijn laatste score zijn.

Enthousiast vertelt Schimmer (Rotterdam, 1975) over zijn eerste schreden op het muzikale vlak. Op zesjarige leeftijd begon hij met drummen op de plaatselijke muziekschool. Later verruilde hij het slagwerk voor toetsinstrumenten zoals de piano en de synthesizer. Van een opleiding aan het conservatorium kwam het niet, in plaats daarvan bekwaamde Schimmer zich zelf verder op de piano. Via Hans van Eyck kwam hij terecht in de wereld van de televisie. Na het schrijven van enkele leaders resulteerde dit studiowerk in een eerste serie: De winkel (1996). Een opleiding in de compositieleer, laat staan lessen op het gebied van scoren heeft hij nooit gehad. Regisseur en producent Johan Nijenhuis hoorde muziek van Schimmer en gaf hem met Westenwind (1999) een eerste kans om een serie volledig zelf te doen.

Aanpak

Over zijn aanpak vertelt Schimmer: ‘Zowel bij series als bij films is voor mij de eerste keer dat ik het zie heel belangrijk. En het is ook belangrijk dat ik daar dan nooit bij gestoord word door een regisseur. Hij mag wel wat van tevoren vertellen, want het is ook heel belangrijk dat je met hem op een lijn zit. De eerste keer dat ik kijk, schrijf ik op een blocnote mijn eerste ideeën en dan zijn er vaak momenten in een film of in een serie waarvan ik denk: nou, het zou wel eens kunnen dat dit gebeurt, en als je die momenten nou uiteindelijk met muziek versterkt of juist de muziek laat wegvallen … Dat moment kun je eigenlijk maar één keer meemaken want de tweede keer dat je naar een serie of een film kijkt, weet je al wat er gaat gebeuren en dat eerste gevoel probeer ik te pakken want dat gaat heel vaak al de goede richting op. Dan denk ik: hier zit de spanning in een scène of hier gebeurt een wending en de tweede keer dat je het ziet weet je al dat het gaat gebeuren en sta je er minder naturel tegenover. Natuurlijk lees ik bijna altijd het script, maar dat probeer ik bij het kijken los te laten.’

Zijn eerste filmscore schreef Schimmer voor de succesfilm Costa! uit 2001. Regisseur en producent was Johan Nijenhuis met wie hij ook veel zou samenwerken bij komende filmprojecten zoals Volle maan (2004) en de Zoop-films. Schimmer: ‘De samenwerking met Johan was altijd heel prettig omdat we heel erg op een lijn zaten.’ Opvallend aan de soundtrack van Costa! is de rol die songfestivalliedjes spelen. Nijenhuis heeft in tegenstelling tot Schimmer heel veel met het songfestival en liet een van de hoofdrolspeelsters (gespeeld door Georgina Verbaan) dwepen met de in kringen van feestende jongeren aan de zonnige Spaanse kust verfoeide liedjes. Het gebruik van de Eurovisieliedjes werkte volgens Schimmer uiteindelijk heel goed: ‘Op die manier was dat een soort leidraad die Johan er absoluut in wilde houden wat achteraf heel goed bleek te werken. En wat ik daar zelf om heen heb gedaan is het volgen van de scènes en de karakters en heel veel latinmuziek, die uit alle disco’s, uit alle strandtenten klinkt en waarmee we hebben geprobeerd een soort zomergevoel neer te zetten. Dus ook al die popmuziek in de film is destijds door mij geschreven.’

Zoop

Met Mario Zapata is Schimmer verantwoordelijk voor de muziek van de populaire kinderserie Zoop. De eerste twee delen verschenen in 2005 (Afrika) en 2006 (India). Over de aanpak bij deze films vertelt hij: ‘Bij die films is het heel belangrijk dat we bijna clichématig de plaatsbepaling neerzetten. In Zoop in Afrika, de eerste film die uit de tv-serie voortkwam, hebben we dat heel veel met percussieve instrumenten en met Afrikaanse zang gedaan. Bij Zoop in India hebben we geprobeerd de Bollywoodsound neer te zetten. En in Zoop in Zuid Amerika zit heel veel met bandoneon en Argentijnse invloeden. Ook dat is eigenlijk overdreven clichématig, maar dat werkt heel goed voor de jongere kijkers, denk ik. Echter voor bepaalde actiescènes kies je toch weer voor de standaardarrangementen, met blazers en met hoorns en dat soort dingen. Daar werkt de bandoneon dan niet, maar we proberen het thematisch wel allemaal aan elkaar te verbinden.’

Filmkomedies lijken Schimmers kracht te zijn getuige films als Liever verliefd (2003), Ellis in Glamourland (2004) en Snow Fever (2004). Heel plezierig en mogelijk zijn tot nu toe meest bevredigende score schreef Schimmer voor het recente ’n Beetje verliefd (2006) van Martin Koolhoven. Gevraagd naar de functie van de muziek bij deze komedie, antwoordt hij: ‘We wilden eigenlijk een soort lazy-achtige maar wel hele vriendelijke sound geven aan Yes-r die als Marokkaanse vreemde eend in de bijt bij opa in komt trekken. Als componist probeerde ik daar een beschouwende score overheen te leggen waardoor je ook hele kleine dingetjes die in beeld gebeuren ervaart als komisch en dat werkte met die muziek het beste. En ik heb er ook een bewerking in gemaakt van ’n Beetje verliefd van André Hazes onder de titelsequentie in een totaal andere stijl. En ik denk dat het ook een film is waar muziek heel veel aan de film heeft toegevoegd.’ Het idee om Hazes’ succesnummer te gebruiken lag natuurlijk voor de hand. Twee tot drie dagen probeerde Schimmer het nummer op een pakkende wijze te arrangeren: ‘Het is niet constant een soort verwijzing naar het liedje maar op een aantal momenten komt die melodie weer voorbij en dat werkte uiteindelijk toch heel goed en daar was iedereen heel blij mee.’

Studio

Zijn muziek neemt Schimmer altijd in zijn eigen studio op. Een uitzondering was Ellis in Glamourland die met het Metropole Orkest in Hilversum werd opgenomen, behalve een paar dubs met bepaalde instrumenten die thuis in de studio werden gedaan. Over deze eigen studio merkt hij op: ‘Dat werkt eigenlijk voor mij heel prettig omdat je daardoor heel snel kunt werken. Ik hoef geen afspraak te maken. Als je een idee hebt kun je ’s avonds je studio inlopen en het even uitwerken.’

Een cd met een Schimmerscore is tot op heden nooit verschenen, hetgeen Schimmer betreurt. Wel verschenen enkele titelsongs van enkele films op cd. ‘Op de een of andere manier is er te weinig interesse vanuit platenmaatschappijen in Nederland om filmmuziek uit te brengen en dat is eigenlijk heel jammer. Ik loop nog steeds met het idee om alle soundtracks die ik tot nu toe heb gedaan desnoods via iTunes te gaan distribueren. De markt is toch vrij klein in Nederland voor een echte cd-release in de winkel. Ik vind het zelf ook leuk om bij voorbeeld eens iets van Fons Merkies of van iemand anders te kunnen beluisteren. Daar zitten ook vaak hele mooie dingen tussen. En dat is bijna niet te koop in Nederland, dat is eigenlijk heel jammer.’ 

Over toekomstige plannen laat Schimmer niet veel los, wel dat er een en ander op stapel staat, zoals een kinderfilm, een kinderserie en veel meer. Daarnaast wordt gebouwd aan een nieuwe studio en zijn er nog lopende zaken zoals de serie Keyzer & de Boer advocaten. Misschien een opdracht uit het buitenland? ‘Dat zou ik wel leuk vinden, aan de andere kant is het ook wel heel lastig om daar voet aan de grond te krijgen. Maar dan voorlopig nog wel in Europa. Het lijkt me ook wel heel leuk om iets in Amerika te doen, maar daar heb je ook geweldige componisten en zitten ze misschien niet zo gauw te wachten op een Nederlandse filmcomponist.’ Maar misschien heeft hij eenvoudigweg geen tijd om in het buitenland aan de slag te gaan, want ‘het is de laatste tijd eigenlijk steeds drukker aan het worden. En in Nederland vind ik het hartstikke leuk.’

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 143
Andere artikelen:
Alex North - Originele score voor 2001
Loek Dikker - Wolfsbergen
Martijn Schimmer - Interview
Boekbespreking - Diverse titels
Dario Marianelli - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy