Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Loek Dikker - Wolfsbergen
Score 143, 28 03 2008



LOEK DIKKER SCHREEF DE SCORE VAN WOLFSBERGEN - Verschenen in Score 143, juni 2007


Het is alweer vijf jaar geleden dat een Nederlandse film met muziek van Loek Dikker zijn opwachting in de Nederlandse bioscopen maakte. Science Fiction van Danny Deprez viel destijds deze eer te beurt. Deze zomer gaat Wolfsbergen in première, de derde film van Nanouk Leopold. De combinatie Leopold – Dikker is opmerkelijk aangezien de vorige film van Leopold (Guernsey uit 2005) geen muziek kende. Hoe verliep hun samenwerking en wat kunnen we verwachten van de muziek bij Wolfsbergen? En wat doet Loek Dikker nog meer de laatste tijd?

Voor haar derde film Wolfsbergen klopte Nanouk Leopold aan bij veteraan Loek Dikker, een van Nederlands meest vooraanstaande filmcomponisten. Waarom Dikker? Volgens Dikker zelf is dit meer een vraag voor Nanouk Leopold zelf, maar hij wil toch graag het volgende kwijt: ‘Ik denk doordat ik ruime ervaring heb met filmmuziek en omdat ik op heel veel terreinen gewerkt heb, zowel voor serieuze muziek als voor jazzmuziek en ik heb zelfs ook nog popsongs geschreven. Daardoor heb ik – zeg maar – een palet in huis waardoor ik haar qua muziek kon bieden wat ik dacht dat er gedaan moest worden voor de film.’

Samenwerking

Anders dan gebruikelijk is, werkten Leopold en Dikker voorafgaand aan de filmopnames intensief samen aan het muzikale concept. Aldus hebben beiden ervoor gekozen een draaiboek te maken van de muziek dat aansloot bij het draaiboek van de film. ‘We hebben zitten werken aan een draaiboek van de film om er het draaiboek van de muziek uit te halen. En doordat zij conceptueel zo sterk werkt, raakt zij niet al te zeer van haar apropos door allerlei praktische dingen en zo kon ik ook een heel praktisch concept maken voor de muziek. De muziek was er dus al voordat we begonnen te filmen.’ Leopold is bij deze werkwijze voorzichtig te werk gegaan, aangezien zij rustige scènes zonder al te veel handeling filmt waarbij vooral het kijken en het detail van belang zijn. Dikker: ‘Ik kan mij goed voorstellen dat zij enigszins voorzichtig is met de inzet van muziek die het beeld gaat invullen. Een film waarbij een handeling in een toch redelijk snel tempo wordt verteld, daar heeft de muziek een bijdrage ook om de vertelling te onderstrepen. Maar op het moment dat je gebruikmaakt van vrij lange shots, wat zij doet, waarbij je naar je acteurs kijkt, dan werkt die muziek natuurlijk navenant door. Als er een hoop beweging in beeld is, dan heeft de muziek minder tijd om invloed uit te oefenen. Nanouk gebruikt verstilde beelden, dan komt de muziek natuurlijk als datgene wat beweegt wel dubbel en dwars te voorschijn. Ik denk dat dit de verklaring is dat zij heel precies daarmee is.’

Over de score zelf praat Dikker als ware het ‘een soort opgerekte Schubert.’ Waar Leopold langgerekte, stilstaande scènes filmt, daar laat Dikker de muziek even lang aanhouden. ‘Ik laat de muziek zolang staan als mogelijk, verstild zeg maar, zodat het nog net interessant is en niet iedereen denkt: Wanneer komt nou het volgende akkoord? Ik heb helemaal niet zoveel harmonieën gebruikt, ik heb helemaal niet zoveel melodie en details gebruikt. Het staat allemaal heel lang, maar net voordat je denkt: Nou, komt er eens wat anders?, dan komt er inderdaad wat anders. En soms ben ik daar veel sneller mee dan de kijker dat vermoedt, nou dat zijn de aspecten die je gebruikt om de spanning op te wekken.’ 

Dienend

De muziekopnames vonden ver vóór de filmopnames plaats. Heeft de muziek deze opnames eigenlijk bepaald, vergelijkbaar met de scores die Ennio Morricone vooraf schreef voor de films van Sergio Leone? ‘Nou, dat hangt toch een beetje af van de plaats die aan de muziek is ingeruimd. Dat is hier toch minder. Omdat de film niet zo’n episch karakter heeft, denk ik dat de muziek toch meer op de achtergrond geplaatst is. Ze (Nanouk Leopold, red.) heeft de muziek dus echt dienend gebruikt, en niet om de handeling te versterken. Ze heeft muziek gebruikt om een sfeer te zetten bij bepaalde scènes, dat is waar ze het voor gebruikt heeft. En daardoor is het veel minder dominant aanwezig dan wanneer je het gebruikt om echt je verhaallijn aan te zetten.’

Over de samenwerking met Leopold is Dikker tevreden: ‘Die was eigenlijk heel erg prettig en perfect, je kan wel zeggen rimpelloos.’ Toch was het tot het einde spannend of Leopold al zijn muziek wel zou gebruiken, juist vanwege de vele lange scènes waarbij de muziek te dominant zou kunnen werken of voor te veel afleiding zou kunnen zorgen. Dikker: ‘Ik heb rekening gehouden met alles. Maar er is een behoorlijke portie overeind blijven staan.’

Behalve met film heeft Dikker zich de laatste tijd ook beziggehouden met andere media. Zo bewerkte hij voor de Duitse televisiefilm Der junge Beethoven (van Michael Meert) vroege Beethovencomposities voor symfonieorkest en improviseerde hij op thema’s van Beethoven muziek die als filmmuziek de Beethovenfilm begeleidt. Daarnaast schreef en schrijft Dikker veel voor het podium. Maar voor wie niet kan wachten is er vanaf 23 augustus aanstaande dan eindelijk de film Wolfsbergen

Paul S.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 143
Andere artikelen:
Alex North - Originele score voor 2001
Loek Dikker - Wolfsbergen
Martijn Schimmer - Interview
Boekbespreking - Diverse titels
Dario Marianelli - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy