Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Filmcomponisten aan het woord
Score 144, 12 04 2008



FILMCOMPONISTEN AAN HET WOORD - Verschenen in Score 144, september 2007

In het eind vorig jaar verschenen boek Inside Film Music – Composers Speak komt een dertigtal filmcomponisten aan het woord. De interviews vormen het hart van het ruim 350 pagina’s tellende boek dat poogt het proces van scoren in beeld te brengen, van het componeren tot en met het opnemen van de muziek. Derhalve komen ook orkestratoren, regisseurs en andere betrokkenen aan het woord. De jonge, 30-jarige schrijver Christian DesJardins noemt zijn boek een labour of love en dat valt er wel aan af te zien.

Inside Film Music is opgedragen aan componist Christopher Young met wie DesJardins al enkele jaren bevriend is en die ook uitgebreid aan het woord komt. Daarnaast gedenkt DesJardins uitdrukkelijk de afgelopen jaren gestorven grootheden Elmer Bernstein, Jerry Goldsmith, Michael Kamen, Basil Poledouris en David Raksin. Met de laatste kon DesJardins vlak voor diens dood nog kort van gedachten wisselen. Het is de enige componist uit de gouden jaren van Hollywood die aan het woord komt. Het merendeel der geïnterviewden is van gemiddelde leeftijd, Amerikaans en man. Slechts twee vrouwen (Jocelyn Pook en Rachel Portman) komen voor en behalve een handvol Britse componisten is er een verdwaalde componist uit onder meer Canada, Duitsland en Nieuw-Zeeland die aanschuift.

Het boek is opgedeeld in drie delen. Deel 1 begint met een Q&A over het waarom van filmmuziek en de kenmerken van het scoringproces. Zo legt componist Ryan Shore (die verderop ook geïnterviewd wordt) de lezer uit wat een temptrack is en wat de taken van een orkestrator en een music editor zijn. De 33 filmcomponisten die vervolgens in korte of langere gesprekken de revue passeren vertellen over hun werkwijze, ervaringen en samenwerking met vooral (vaste) regisseurs. DesJardins hoopt dat de lezer door deze interviews de persoon achter de vaak anonieme muziek leert kennen. Bij heel wat componisten krijgen we inderdaad een beter inzicht in zijn of haar motieven muziek voor films te schrijven. Engelsman Rolfe Kent blijft nuchter en openhartig in zijn antwoorden en is ontwapenend in zijn momenten van zelfreflectie. Andere componisten blijven soms wat op de vlakte zoals John Barry die het geheim van zijn vaak melancholieke composities wederom niet prijsgeeft. En over Philip Glass komen we helemaal niet veel meer te weten. In deel 2 leggen enkele orkestratoren uit wat hun functie precies inhoudt en belichten ze hun samenwerking met componisten. Ten slotte vertellen in deel 3 regisseurs Jon Amiel, Atom Egoyan en Norman Jewison over hun samenwerking met componisten.

Over de keuze van de componisten valt te twisten. Naast bekende namen als Debney, Isham, Powell en Silvestri staan minder bekende lieden als Castellucci en Folk. Grote namen als Elfman, Morricone, de Newmans en Williams ontbreken, maar DesJardins heeft plannen om een tweede deel samen te stellen. Dan zouden foto’s van de componisten niet misstaan, want die geven een naam uiteraard een gezicht. Of misschien toch maar niet en moeten we ons tevredenstellen met de vaak verhelderende antwoorden van getalenteerde muziekmakers die wars van sterallures en al te veel exposure tot grootse dingen in staat zijn.

Inside Film Music – Composers Speak. Interviews by Christian DesJardins. Silman-James Press, Los Angeles, 2006. ISBN 1-879505-88-6, 358 blz. Prijs: $ 20,95.

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 144
Andere artikelen:
Boekbespreking - Filmcomponisten aan het woord
Bert Haanstra - Portret
Fred Vogels - Interview
Mychael Danna - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy