Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Magie van filmmuziek
Score 147, 30 06 2008



BOEKBESPREKING

MAGIE VAN FILMMUZIEK

Zo op het eerste oog lijkt The Magic of Music in Film van Anne Krikler een aardig boekje. Bij nadere bestudering steken er heel wat oneffenheden de kop op die het lezen nogal eens storen en het doel van het boek de voorliefde voor filmmuziek regelmatig in de weg te zitten.

Anne Krikler is een van origine Duitse die na jarenlange omzwervingen in Engeland terechtkwam en hier nu alweer sinds 40 jaar woonachtig is. Haar voorliefde voor zowel film als muziek heeft ze van haar moeder gerfd. De combinatie film en muziek krijgt haar speciale aandacht en aangezien volgens haar filmmuziek in de vakliteratuur nauwelijks aan bod komt, heeft zij gepoogd in deze leemte te voorzien. Het resultaat hiervan is het onderhavige boek. Krikler voert een vijftigtaal bekende en minder bekende filmcomponisten ten tonele waaronder voor de hand liggende grootheden als Korngold, Steiner en Rzsa, maar ook minder bekende namen zoals Bax, Rosenman en Buttolph. Veruit de meeste door haar geselecteerde componisten zijn Amerikaans, daarnaast is er een reeks Britten en een enkele Italiaan en Fransman.

In een voorwoord van amper anderhalve pagina zet Krikler het doel van het boek uiteen. Die uitleg is erg verwarrend. Van de hak op de tak redenerend verklaart ze haar keuze van componisten. Van elke componist lezen we een korte biografie, waarna een film plus bijbehorende score van zijn hand in grote lijnen worden besproken. Het lijkt er overigens op dat Krikler de muziek alleen kent van de filmvoorstelling en niet van een geluidsdrager. Onduidelijk blijft de keuze van de besproken scores. Waarom onderzoekt ze bij Maurice Jarre The Professionals en Witness en niet bij voorbeeld Lawrence of Arabia en The Year of Living Dangerously? En waarom bespreekt ze slechts n score van John Williams en liefst vier van Dimitri Tiomkin?

Nog storender zijn de vele fouten in het boek. Op praktisch elke pagina staan een of meer fouten, varirend van kleine (interpunctie, jaartallen, onnodige herhalingen) tot grote onjuistheden (Korngold werd geboren in 1987 en Waxman overleed al in 1946). Is dit haastwerk of onzorgvuldigheid? En waarom is er geen eindredacteur geweest die de gehele tekst nog eens kritisch nalas? In dat geval was de lezer veel narigheid bespaard gebleven, want zo wordt onder Mark Snow de film Conspiracy of Hearts uit 1959 besproken die Snow als 13-jarige zou hebben moeten geschreven hetgeen natuurlijk onzinnig is.

Heeft dit boek dan nog wel iets positiefs te bieden? Voor de kenner waarschijnlijk niet, maar voor iemand die nooit eerder een boek over filmmuziek inkeek, kan dit een aardige kennismaking vormen met filmcomponisten van vroeger en vandaag. Ook is Kriklers kritiek een enkele keer raak te noemen, hoewel ze in de meeste gevallen erg aan de oppervlakte blijft en de scores volgens vage criteria beoordeelt. Onbetwist is in elk geval haar liefde voor filmmuziek want het enthousiasme kunnen we tussen de regels door beslist lezen. Hopelijk komt er gauw een herziene, flink verbeterde druk die alle euvels uit de weg ruimt en de magie van filmmuziek beter uit de verf laat komen.

The Magic of Music in Film, Anne Krikler. Grosvenor House Publishing Ltd, Guildford, Surrey, 2007. ISBN 9781906210205, 124 blz. Prijs: 20.

PS


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 147
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Magie van filmmuziek
Jean-Michel Bernard - Portret
Maud Nelissen - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy