Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Gabriel Yared - Wachten op de composer's cut
Score 131, 12 11 2005



GABRIEL YARED - WACHTEN OP DE COMPOSER’S CUT - Verschenen in Score 131, juni 2004





De vervanging van Gabriel Yared door James Horner bij Troy in maart van dit jaar sloeg in de filmmuziekwereld in als een bom. Al maandenlang werd de epische blockbuster aangekondigd met een score van Yared, hetgeen in kringen van filmmuziekafficionados toch wel enig verlangen naar het eindproduct teweegbracht. Immers, Yared had zijn sporen dan wel verdiend met enkele epische films zoals The English Patient en recentelijk nog Cold Mountain, toch vormde de combinatie Yared-Troy reden tot heel wat nieuwsgierigheid, want zo krijgslustig en megalomaan als Troy waren The English Patient en Cold Mountain toch niet.

Yared heeft een jaar lang met veel liefde en toewijding gewerkt aan de score die hij zelf wellicht zijn mooiste noemt. De voorbereidingen omvatten onder meer het streven naar een authentieke muzikale weergave, compleet met Bulgaars koor en de Macedonische zangeres Tanja Tzarovska. Ook de samenwerking met regisseur Wolfgang Petersen verliep vanaf het begin goed en meer dan constructief. Na inspannende evenals bevredigende opnames van de score in de Abbey Road Studios in Londen volgde op 10 maart een preview in Sacramento. En toen ging het helemaal mis. Het previewpubliek verwierp de muziek als zijnde te overweldigend en ouderwets. Waarna direct onderhandeld werd met een vervanger in de persoon van James Horner die vervolgens een waar huzarenstukje afleverde door binnen anderhalve maand een geheel nieuwe score te schrijven. Nog maandenlang stond evenwel Yareds naam op de credits van de al overal roulerende trailers in de bioscopen en op televisie, zelfs toen de film al draaide!

Illustere voorgangers

Gabriel Yared is niet de eerste filmcomponist die werd vervangen door een andere componist of door andere muziek. In de filmgeschiedenis zijn tal van voorbeelden te noemen. Te denken valt aan films als Torn Curtain (1966), Something Wicked This Way Comes (1983), Legend (1985) en Air Force One (1997) waarvoor respectievelijk Bernard Herrmann, Georges Delerue, Jerry Goldsmith en Randy Newman de laan uit werden gestuurd. Ervoor in de plaats kwam een nieuwe score van achtereenvolgens John Addison, James Horner, Tangerine Dream en Jerry Goldsmith. Bijna elke gerespecteerde filmcomponist heeft deze onfortuinlijke ervaring ooit meegemaakt, dus ook grote meesters als Elmer Bernstein, John Barry, Maurice Jarre en James Horner. Een voorbeeld apart is wat Alex North in 1968 overkwam bij 2001: A Space Odyssey. Regisseur Stanley Kubrick verving eigenhandig de score van North door enkele karakteristieke klassieke muziekstukken die de film een geheel andere dimensie zouden geven. Kubricks destijds als revolutionair beschouwde ingreep zou nadien geschiedenis schrijven en van blijvende invloed blijken te zijn. Overigens werd in sommige gevallen de geweigerde score later toch op lp of cd uitgebracht, en bleek deze creatie soms beter te zijn dan de vervangende score. In andere gevallen bleek de afwijzing wel terecht. 

Of we blij moeten zijn met de ingreep bij Troy is natuurlijk de vraag. De filmmuziekkenner ziet het uiteraard anders dan het grote publiek dat andere prioriteiten heeft. Los van de nare omstandigheden is het knap wat James Horner heeft gepresteerd. Binnen anderhalve maand een omvangrijke score schrijven voor een imposante film is geen sinecure. Het eindproduct is een her en der welluidende, enerverende, soms naar het sf-genre neigende score. Tekenend is het Engelstalige, traditionele liedje tijdens de aftiteling, compleet met vette instrumentatie en daardoor toegankelijker voor het Amerikaanse publiek (maar wel gedeeltelijk gezongen door dezelfde Tanja Tzarovska). Daarnaast wordt Horners score gekenmerkt door soms doffe slagen, galmend gebonk en andere geluidseffecten. Met alle respect: een meer dan gemiddelde score die de film goed ondersteunt, hoewel soms gecomponeerd op de automatische piloot. 

Website

Wie toch kennis wil nemen van Yareds originele score kan op zijn website (www.gabrielyared.com) fragmenten uit de tracks van de oorspronkelijke score beluisteren. Wat we hier horen is natuurlijk een selectief aanbod, maar een redelijke indruk krijgen we toch. Naast enkele gevoelige thema’s zijn er fragmenten te horen die door hun etnische klankkleur goed aansluiten bij de historische en culturele setting van de film. Voorts zijn de martiale tracks meer op de klassieke muziekleest geschoeid dan op de moderne, vaak bombastische actieleest. Als gefragmenteerd geheel maakt deze score een uitgebalanceerde, authentieke indruk, met zorg en inzicht gemaakt en altijd een genot om naar te luisteren. Mogelijk had de muziek de toch wel commerciële, soms lachwekkende film een geloofwaardige dimensie kunnen geven. Op de website is ook een schrijven van Yared te vinden waarin hij zijn visie uiteenzet op zowel ontwikkeling als opname van de score als wat er in zijn ogen vervolgens mis ging. Zonder rancune of wrok beschrijft hij hoe waardevol deze score voor hem was. Ondanks de teleurstelling bedankt hij met name alle medewerkers die mede verantwoordelijk zijn geweest voor het welslagen van deze onderneming, ook al is ze dan op de valreep afgewezen.

Wat na het relatieve succes van zijn laatste twee films Bon Voyage (Césarnominatie) en Cold Mountain (Oscarnominatie) een voorlopig hoogtepunt had moeten worden, werd uiteindelijk een diepe val waaruit we Yared snel hopen te zien herrijzen. In ieder geval is het nu wachten op de composer’s cut van Troy. Die zal - het kan haast niet anders - ooit wel verschijnen op dvd. De kijker kan dan zelf bepalen welke muziek de Griekse tragedie mag begeleiden. Voorlopig moeten de Yared-fans het doen met voornoemde films. Overigens is Bon Voyage zo gek nog niet. Een prima score bij een historische Franse komedie, ver van het gedonder van Hollywood. 

Paul S.

 




Gerelateerde links
 Startpagina

Score 131
Andere artikelen:
De eerste ... deel 2
Universal France - Spraakmakend label
Gabriel Yared - Wachten op de composer's cut
Lord of the Rings - Recensie concert
Kill Bill - Beschouwing
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy