Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Film music
Score 149, 18 01 2009



BOEKBESPREKING - Verschenen in Score 149, oktober 2008

Film Music – Peter Larsen

Wie zijn boek over filmmuziek eenvoudigweg de titel Film Music geeft, wekt niet meteen ieders aandacht. Ook de foto op de omslag – een rennende Cary Grant in North by Northwest – is geen toonbeeld van originaliteit, aangezien de bewuste scène met het sproeivliegtuigje praktisch zonder muziek is. Toch is het boek van Peter Larsen een boeiend werk dat een allesomvattend antwoord probeert te geven op de vraag: Wat is filmmuziek?

Peter Larsen is professor aan de Universiteit van Bergen in Noorwegen. Van het oorspronkelijk in 2005 verschenen boek is vorig jaar een Engelse versie verschenen. Larsen beperkt zich in zijn zoektocht naar de essentie van filmmuziek tot de Hollywoodfilm omdat volgens hem in Hollywood de standaard voor filmmuziek werd gelegd en nieuwe ontwikkelingen hoofdzakelijk hier hebben plaatsgevonden. Het boek begint met een historisch overzicht van muziek in films dat begint bij de geboorte van de cinema. Over die beginjaren verhaalt Larsen met verve hoe de muziek alomtegenwoordig was in de bioscoop, ook al waren de films nog zwijgend. Zo hadden veel bioscopen grote orkesten die de muzikale omlijsting van een voorstelling verzorgden alsmede uiteraard de muziek bij de vertoonde films zelf. Vervolgens onderzoekt hij de rol van muziek bij drie films: Metropolis (1927), The Big Sleep (1946) en North by Northwest (1959). Ook al was de eerste film nog een zwijgende, toch kende de score al enkele kenmerken die feitelijk alle komende filmmuziek kennen zoals synchronisatie tussen beeld en muziek en het gebruik van leidmotieven. The Big Sleep dient vooral als lichtend voorbeeld van het vakkundige werk van de ʽuitvinderʼ van de filmmuziek, Max Steiner. Bij North by Northwest ten slotte wijst Larsen op de innovatieve omgang met filmmuziek door Bernard Herrmann.

Na de drie grondige analyses van steeds één enkele sequentie uit de betreffende films vervolgt Larsen zijn weg door de historie van de filmmuziek waarbij hij de werken uit het gouden tijdperk van Hollywood steeds als ijkpunt hanteert. Aan de hand van misschien wat voor de hand liggende voorbeelden als The Graduate, American Graffiti, Star Wars en Blade Runner schetst Larsen de ontwikkelingen uit meer hedendaagse films om in twee afsluitende hoofdstukken het waarom en de functie van filmmuziek uiteen te zetten.

Zoals Peter Larsen in de inleiding meedeelde is zijn boek geen uitputtend, allesomvattend boek over de geschiedenis van de filmmuziek geworden. Veeleer probeert hij vragen omtrent de functie van filmmuziek in een historisch kader te plaatsen en met de antwoorden enkele kenmerken van dit medium te formuleren. Soms zijn de grote lijnen wat warrig of zelfs onzichtbaar, maar uiteindelijk maakt dit leesbare boek in relatief kort bestek veel duidelijk over het fenomeen filmmuziek.

Film Music, Peter Larsen. Reaktion Books, Londen, 2007. ISBN 9781861893413, 254 blz. Prijs: € 29,90.

PS


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 149
Andere artikelen:
Cd-recensies
Dvd-recensies
Boekbespreking - Film music
Cees Bijlstra - Muzikaal eerbetoon
Daniel Tarrab en Andrés Goldstein - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy