Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Autobiografie van Lalo Schifrin
Score 151, 28 02 2009





BOEKBESPREKING: AUTOBIOGRAFIE VAN LALO SCHIFRIN
 
Afgelopen zomer verscheen de autobiografie van Lalo Schifrin. In ruim 200 pagina’s komt zijn leven voorbij en kunnen we lezen wat voor een schat aan composities uit zijn componistenpen is gevloeid gedurende een carričre die ruim een halve eeuw heeft geduurd. De bruggenbouwer tussen jazz en klassiek was ook een verdienstelijk film- en televisiecomponist en al deze muziekstijlen passeren de revue in dit vlot geschreven boek waarbij de Argentijnse grootmeester werd bijgestaan door de Engelse jazzkenner Richard Palmer.
Mission Impossible: My Life in Music, zoals de autobiografie heet, verscheen in de serie Studies in Jazz, een reeks over jazzmusici van uitgeverij Scarecrow. Deze Amerikaanse uitgever is geen onbekende op filmmuziekgebied, getuige de fraaie serie monografieën die het afgelopen decennium verscheen over legendarische scores als The Good, the Bad and the Ugly, The English Patient en recentelijk nog The Ice Storm. Het feit dat de autobiografie van Schifrin in een jazzreeks is verschenen zou de indruk kunnen wekken dat hij louter in de jazzhoek past, maar daar is beslist geen sprake van. Schifrin heeft tal van sporen verdiend op meerdere muziekterreinen en dat valt aan de inhoudsopgave meteen op. Hij begint zijn relaas met zijn geboorte, jeugd en onderwijs in Buenos Aires, waar hij in 1932 werd geboren. Zijn voorliefde voor zowel jazz als klassiek stamt reeds uit deze Argentijnse jaren. Met een beurs vertrekt hij in 1952 richting Parijs waar hij enkele jaren studeert, onder meer onder Olivier Messiaen. Dat waren vormende jaren net zoals de periode erna, wanneer hij in de Verenigde Staten de jazzwereld leert kennen. Als pianist in de band van Dizzy Gillespie leert hij het vak van componist, arrangeur en muzikant. Deze pioniersjaren komen uitvoerig aan bod en Schifrin schrijft er met enige heimwee over.

Een volgende episode betreft zijn vak van componist voor film en televisie. In slechts zeventien pagina’s lezen we over zijn scores voor films als The Cincinnati Kid en uiteraard de tv-serie die hem onsterfelijk heeft gemaakt: Mission Impossible. Dit gedeelte is meteen het zwakste gedeelte van het boek want veel komen we niet te weten over zijn reilen en zeilen als componist van filmmuziek. Wel vertelt hij hoe een dagindeling eruitzag tijdens het scoren, maar de ins & outs van deze discipline blijven grotendeels achterwege. Ook doet hij een boekje open over zijn turbulente betrokkenheid bij The Exorcist. Zijn score werd door regisseur William Friedkin afgewezen en Schifrin laat zijn licht schijnen op deze onverkwikkelijke gebeurtenis.

Gelukkig volgt dan een langere passage waarin Schifrin wellicht zijn grootste gewicht heeft gelegd, namelijk de compositie van klassieke werken. In deze wereld belandde hij als man van middelbare leeftijd en hier is de wisselwerking met het publiek voor hem doorslaggevend. Daarnaast blijkt ook op dit gebied een belangrijke drijfveer van de man te liggen en dat is de relatie met de historie of zoals hij het zelf schrijft: We reizen met Schifrin mee over de hele wereld. Overal wil men een voor de gelegenheid gemaakte compositie van hem horen en dat schept verplichtingen van Hawaii tot Oman en van Parijs tot Mexico. In dit laatste land had Schifrin wellicht zijn finest hour met het grootse Cantos Aztecas, een door hem gecomponeerd opera-achtig klassiek werk met zang van Plácido Domingo dat wortelde in de Latijns-Amerikaanse cultuur, zowel muzikaal als tekstueel. 

Mission Impossible: My Life in Music kent zwakke en – gelukkig – meer sterke punten. Zoals gezegd komt de filmmuziek er wat bekaaid af. Ook enigszins storend zijn de anekdotes die Schifrin in elk hoofdstuk vertelt. Het betreft dan een ontmoeting met een beroemdheid of de samenwerking met de groten uit vooral de muziekwereld. Sommige anekdotes zijn humoristisch en raak, maar een enkele keer is het allemaal wat te gezapig en flauwtjes. Daartegenover staan de betere passages over de jazzjaren en de klassieke werken. Het zal de Schifrinfans dan ook niet verbazen dat zijn jarenlange streven om jazz en klassiek met elkaar te verbinden uitgebreid aandacht krijgt en daar kan niemand wat tegen hebben. Immers, Schifrin heeft op dit gebied als bruggenbouwer veel goeds bereikt zoals zijn serie Jazz Meets the Symphony onmiskenbaar heeft bewezen. Dat iedereen wegloopt met deze immer bescheiden, innemende componist is dan misschien nog zijn grootste wapenfeit.

Mission Impossible: My Life in Music. Lalo Schifrin en Richard Palmer. Scarecrow Press, INC., Lanham, Maryland, 2008. ISBN: 9780810859463, 219 blz. Prijs: $ 29,30. Het boek bevat een ruim 70 minuten durende cd met vooral jazzcomposities. 

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 151
Andere artikelen:
Mark Kilian - Interview
Cd-recensies
Boekbespreking - John Barry
Boekbespreking - Autobiografie van Lalo Schifrin
Oscar 2009 - Bollywood verovert Hollywood
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy