Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Pino Donaggio - Interview
Score 150, 22 05 2009




PINO DONAGGIO OVER ZIJN MAGISCHE SCORE VOOR OORLOGSWINTER


Vroeg of laat moest Jan Terlouws bestseller Oorlogswinter uit 1972 een keer worden verfilmd voor het grote doek. Na lang wachten was het uiteindelijk Martin Koolhoven die er met de filmbuit vandoor ging. Dat de in stemmige, blauwgrijze tinten gefilmde oorlogsbelevenissen van de jonge Michiel van Beusekom zo´n groot succes zouden worden in de vaderlandse bioscopen is een verrassing gebleken. Voor de score koos Koolhoven de Italiaanse componist Pino Donaggio, misschien toch nog wel het meest bekend als huiscomponist van Brian De Palma. Score sprak met de Italiaanse componist over de totstandkoming van de score en het uiteindelijke resultaat.

Het komt niet vaak voor dat in de Neder-landse pers uitvoerig melding wordt ge-maakt van het in dienst nemen van een componist voor een film, maar eind augus-tus van dit jaar konden we allemaal in de pers lezen dat Martin Koolhoven voor zijn verfilming van Oorlogswinter een persoon-lijke favoriet, te weten Pino Donaggio (foto), had weten te strikken. Nog geen twee weken later werd de score daadwerkelijk opgeno-men met het Bulgaars Symfonisch Orkest in Sofia. Over zijn beweegredenen Donaggio te vragen vertelde Koolhoven dat hij sinds films als Dressed to Kill (1980) en Blow Out (1981) de gangen van de Italiaan had ge-volgd en altijd van plan was geweest hem ooit te vragen voor een van zijn eigen films. Een passend project voor de in Venetië ge-boren en nog steeds in deze stad woonach-tige componist bleek met Oorlogswinter een feit.

Jong talent

Donaggio (1941) over de eerste contacten met de Nederlandse regisseur: ʽMartin kende enkele van de scores die ik heb gecomponeerd voor Brian De Palma, Joe Dante en Dario Argento. Daarom besloot hij contact met mij te leggen in de vaste veronderstelling dat we goed zouden samenwerken.ʼ Nadat Donaggio het scenario gelezen had wilde hij Martin Koolhoven graag ontmoeten. De regisseur reisde met de film af naar Donaggio’s woonplaats, alwaar de componist erg onder de indruk raakte van het acteren van de jonge Martijn Lakemeier in de rol van Michiel. Deze acteerprestatie en de visie van Koolhoven op de muziek trokken hem over de streep de muziek te gaan compone-ren. Wat trok hem zo aan in het scenario? ʽIn de eerste plaats het verhaal, maar ook mijn voorliefde om te werken met jonge talentvolle regisseurs heeft een rol gespeeld. Op internet kon ik zien wat Martin voorheen allemaal heeft gemaakt en dat beviel me wel. Het is duidelijk dat we elkaar al tot op zekere hoogte kenden, voordat we elkaar werkelijk ontmoetten …..ʼ

Een oorlogsfilm in een typisch Hollands landschap compleet met alomtegenwoordige sneeuw, dat is geen film waaraan je de naam van Pino Donaggio meteen verbindt. Donaggio was bij de première in november jongstleden aanwezig, maar daarvoor had hij ons land nog nooit be-zocht. Welke associaties heeft hij met Nederland? ʽDe gebruikelijke zoals fietsen, kaas en diamanten (die laatste komt van mijn vrouw, ik geloof dat ze iets van plan is ….). Het bijzondere voor mij is dat Nederland het land is van Van Gogh. Ik ben een kunstliefhebber en verzamelaar – mijn dochter bezit twee galerieën in Venetië – en ik heb altijd het Van Gogh Museum willen bezoeken. Overigens ben ik als Venetiaan altijd nieuwsgierig geweest naar de grachten in Amsterdam, want deze stad staat bij ons bekend als het Venetië van het Noorden.ʼ  

Emotionele ontwikkeling

Oorlogswinter is niet Donaggio´s eerste oorlogsscore. ʽIk heb eerder muziek geschreven voor de vierdelige Amerikaanse serie Rescuers: Stories of Courage van regisseurs Tim Hunter en Lynne Littman. Dat was de eerste keer dat ik muzikaal uitdrukking moest geven aan het lijden van Joodse mensen wat ik deed door enkele nostalgische evenals dramatische fragmenten te componeren. Ook heb ik de score geschreven voor Il carniere, een Italiaanse film die zich afspeelt in Joegoslavië ten tijde van de Balkanoorlog.ʼ Wat Oorlogswinter betreft gingen Koolhoven en Donaggio anders te werk: ʽEr is weinig muziek voor de oorlog zelf omdat Martin de emotionele ontwikkeling van Michiel centraal stelde zoals zijn ambivalente hou-ding ten opzichte van zijn vader en zijn fascinatie voor zijn oom. Beide relaties leiden tot een dramatische climax aan het einde van de film.ʼ Op de vraag of het schrijven voor een oorlogsfilms anders is dan andere films merkt Donaggio op: ʽIedere film staat op zichzelf waardoor je steeds weer een specifieke sleutel dient te zoeken. Ik ben begonnen als klassiek violist met twaalf jaar muziekacademie en vervolgens een carrière van zeventien jaar als popmuzikant, dus dankzij deze muzikale achtergrond denk ik mij vrij makkelijk te kunnen aanpassen aan verschillende muziekstijlen.ʼ

Over de totstandkoming van de score vertelt Donaggio: ʽIk ben direct na lezing van het scenario en enkele notities van Martin begonnen met schrijven. Ik concentreerde me eerst op een thema voor de hoofdpersoon, de jonge Michiel, waarbij ik probeerde te benadrukken hoe hij zijn onschuld langzaam verliest wat toch de voornaamste verhaallijn in de film is. Vervol-gens richtte ik mij op enkele cruciale scènes zodat er een eerste versie gereed kwam voor de gehele film. Ten slotte vervolmaakte ik deze versie totdat de montage voltooid was.ʼ Over de samenwerking met Koolhoven is Donaggio meer dan tevreden. ʽIk kreeg totale vrijheid in-clusief de keuze welke scènes muziek moesten krijgen. Toch vroeg ik Martin om raad gedu-rende het componeren. Hij kwam me tweemaal in Venetië opzoeken samen met zijn editor en naaste medewerker Job Terburg en producente Els van de Vorst. Job en Els zochten ons ook in Rome op toen we de score aan het mixen waren. De samenwerking met Martin (rechts op de foto met Donaggio) was fantastisch en ik hoop dat we in de toekomst opnieuw zullen samenwerken.ʼ 

Kleuren

De film is rijk gevuld met muziek. Naast de nodige ingehouden composities is er genoeg muziek voor de vele actiescènes en momenten van dreigende spanning. ʽAllereerst is er het hoofdthema van Michiel dat in verschillende variaties terugkeert. Een tweede thema is gewijd aan de relatie van de jongen met zijn vader en een derde thema betreft zijn relatie met zijn oom. De rest van de score is meer sfeermuziek met nu en dan een portie actie.ʼ De twee belangrijkste muzikaal ondersteunde fragmenten bevinden zich aan het einde van de film wanneer we zelfs koorzang horen. Deze koorzang behelst feitelijk de stem van een jongen die volgens Donaggio Michiel personifieert. ʽEr zijn in principe drie solistische kleuren. De belangrijkste is een jongensstem die Michiels onschuld verklankt. Verder is er een piano voor de gedeelten waarin Michiel in gedachten verzonken is en als derde is er een bijzondere harp waarvan het timbre precies geschikt leek voor de scènes in de bossen.ʼ
  
Donaggio is van mening dat de relatie met de regisseur en de inspiratie die van de beelden uitgaat de twee belangrijkste ingrediënten voor het componeren van filmmuziek vormen. ʽAls deze twee samenvallen, kan ware magie ontstaan. Ik geloof dat we dit hebben bereikt met Oorlogswinter. Ik ben echt van mening dat dit een van mijn beste scores is. Ik hoop dan ook dat de score wordt uitgebracht op cd en als download wordt aangeboden, maar over geen van beide opties heb ik zeggenschap.ʼ Inmiddels is de cd-release een feit: vorige week bracht Fu Works de cd uit wegens het enorme succes van de film. Veel bezoekers willen een tastbare herinnering aan de film en aldus vliegen de boeken – waaronder een filmeditie – en mogelijk ook de cd’s als warme broodjes over de toonbank. 
                                                                                                                                           PS


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 150
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Muziek in de westerns van John Ford
Ennio Morricone - 80 jaar
De 150 van Score
Pino Donaggio - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy