Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Cd-recensies
Score 150, 22 05 2009



PANE E LIBERTÀ
Rai Trade FRT 430
19 tracks, 60:33

Dat Morricone op zijn 80ste niet meer zo productief is als vroeger is logisch. Maar zijn kwaliteit blijft overeind. Deze score voor de televisieserie Pane e libertà (Brood en vrijheid) van regisseur Alberto Negrim is daar weer een mooi voorbeeld van. Terwijl de meeste andere hedendaagse componisten vaak grijpen naar een keyboard blijft Maestro Morricone trouw aan het orkest waar hij ook altijd alle orkestraties zelf voor schrijft. De stijl van Morricone is altijd al herkenbaar na drie noten. Een goed in het gehoor liggende rustige score die het als achtergrondmuziek ook goed doet. Sommige tracks zijn wat kleinschalig qua orkestratie, maar zullen bij de beelden goed passen. We mogen nooit vergeten dat de muziek niet voor een handjevol verzamelaars geschreven wordt die de cd kopen, maar zij dient de film te ondersteunen op plaatsen waar dialoog en beeld tekortschieten om de juiste emotie te raken. Bij het horen van deze muziek komt bij mij al een verlangen boven om de film te willen zien. De muziek raakt mijn emoties. Een klein meesterwerkje. Bravo Maestro Morricone!                                                                                                    

ST

AND WHEN DID YOU LAST SEE YOUR FATHER?
Silva Screen SILCD 1254
22 tracks, 63:21

De van oorsprong Australische componist Barrington Pheloung werkt alweer een tijdlang in Engeland, zijn huidige basis. Bekend werd hij bij ons onder meer door de muziek van de populaire tv-serie Inspector Morse. Met regisseur Anand Tucker werkte hij voor het eerst voor diens film Hilary and Jackie (1998). Sindsdien scoorde Pheloung al zijn films. And When Did You Last See Your Father? is een vader-zoon-drama met Colin Firth en Jim Broadbent in de hoofdrollen. Ruim vóór de opnames kwamen regisseur en componist bijeen om de score te bespreken en blijkens het cd-boekje heeft de muziek – gewild of ongewild – de filmopnames mede bepaald. De cd begint met weelderige klanken en is daarmee een wonder van orkestratie. De symfonische score is zeer melodieus van aard en wordt gaandeweg de cd iets somberder van toon. Ook wordt het orkest tegen het einde kleiner van bezetting. Hier wordt de score gekenmerkt door minimal muziek. Het fraaie hoofdthema Hope sluit de cd af. Drie klassieke stukken van Bellini, Bach en Schubert vullen de muziek van Pheloung aan. Dit is een prima score om thuis naar te luisteren: welluidend en beheerst van toon.                                                                           

PS

BLINDNESS
Decca B0011819-02
15 tracks, 58:50

In de film Blindness worden de inwoners van een grote stad een voor een blind, behalve één vrouw. Voor de muziek koos de Braziliaanse regisseur Fernando Meirelles zijn landgenoot Marco Antônio Guimarães. Guimarães maakt deel uit van het gezelschap Uakti dat ook verantwoordelijk is voor het bespelen van de instrumenten voor deze score. Meirelles wilde dat de muziek de wereld van de blinden zou verklanken. Speciaal daarvoor maakten de bandleden zelf instrumenten, een praktijk die niet nieuw is voor de groep. Die instrumenten zijn ongebruikelijk voor een doorsneescore zoals diverse exotische percussieve instrumenten, blaaspijpen, panfluiten en de marimba die we natuurlijk kennen van Thomas Newman. Het resultaat van deze noeste arbeid is een score die vanaf het begin sterk ritmisch van aard is en dankzij een minimalaanpak nooit opdringerig wordt, maar eerder een intieme sfeer weet op te roepen. In de film horen we de muziek veelal op de achtergrond en valt de pracht ervan minder op dan op de cd. Guimarães heeft een tiental prachtige composities geschreven die klinken alsof we luisteren naar zijn nieuwste cd. Stuk voor stuk zijn het ritmische, melodieuze en zo nu en dan zelfs ontroerende creaties die de film een continu bewegende tred geven. De cd eindigt met enkele door Uakti gespeelde werken van Bach en een door de befaamde Braziliaanse componist Luiz Bonfà uitgevoerd nummer. Blindness is een verrassende score die geen moment verveelt en een wat onevenwichtige film bij elkaar weet te houden en zelfs extra zeggingskracht weet mee te geven.                                                                                 

PS

WALTZ WITH BASHIR
EMI 50999 23431829
20 tracks, 59:42

Waltz With Bashir is een van de grote verras-singen van dit jaar. Na een handvol (tv-)films maakte de Duitse componist Max Richter dit meesterwerk. Hij won eerder deze maand zelfs de Europese Filmprijs als beste componist voor deze opmerkelijke score. Richter woont en werkt momenteel in Schotland. Zijn muziek kenmerkt zich door het gebruik van elektronica en valt lastig in één hokje te stoppen. Hij werkt zowel in popidioom als op het gebied van avantgarde/-klassieke muziek. Voor Waltz With Bashir maakte hij gebruik van enkele bestaande com-posities die een elektronische uitvoering kennen net als een groot deel van de rest van de score. Dit zijn langzame klanktapijten die een beklemmende indruk achterlaten. Daarnaast zijn er orkestrale stukken en composities die volgens Richter gebaseerd zijn op werken van Schubert en Chopin. Dat klinkt naar een potpourri aan stijlen, maar Richter weet een eenheid te creëren door harmonie in klankkleur en sfeer aan te brengen. Het hoofdthema The Haunted Ocean keert vier keer terug en dient als rode draad door de gehele score. Waltz With Bashir is mede dankzij de sterke, gevarieerde composities en het naast elkaar bestaan van uiteenlopen-de muziekstijlen een van de hoogtepunten van dit filmmuziekjaar geworden.

PS

THE MGM SOUNDTRACK TREASURY
FSM BOX 03
12 cd’s

Soms gebeuren er dingen in Soundtrackland die je niet ziet aankomen. Zoals deze box met maar liefst 20 soundtracks uit de MGM-archieven.

De titels:

The Apartment – Adolph Deutsch
The Fortune Cookie – André Previn
How To Murder Your Wife en Duel at Diablo – Neal Hefti
The Russians Are Coming the Russians Are Coming – Johnny Mandel
The Fugitive Kind – Kenyon Hopkins
A Rage to Live – Nelson Riddle
Goodbye Again – Georges Auric
The Happy Ending – Michel Legrand
Billion Dollar Brain – Richard Rodney Bennett
Shake Hands With the Devil – William Alwyn
The Charge of the Light Brigade en The Honey Pot – John Addison
Pussycat, Pussycat, I Love You – Lalo Schifrin
The Hills Run Red en Hornet’s Nest – Ennio Morricone
The 7th Dawn en The Glory Guys – Riz Ortolani
Hannibal Brooks – Francis Lai
The Final Option – Roy Budd

Alle titels zijn geremastered en als bonus hebben sommige scores extra muziek. De beide Morricone-scores hebben samen 31 nieuwe tracks wat het voor de Morricone-verzamelaar zeer de moeite waard maakt. Er zit een 48 pagina´s tellend boekwerk bij met alle hoezen van de betreffende plaat uit het oorspronkelijke jaar. Ook alle filmcredits per film staan vermeld, evenals de eerder op plaat uitgebrachte informatie. Vroeger waren er platen, met vaak alleen een heropname voor de plaat, maar je kocht wat beschikbaar was. In deze box zijn nu ook veel tracks de filmversies, versies die we eerder als plaat nooit hadden. De kwaliteitsnorm bij FSM ligt hoog. En daarom is deze box een aanrader. Hij was helaas wel binnen twee weken overal uitverkocht. En het goede nieuws is dat er nog enkele exemplaren te koop staan op www.intermezzomedia.com. Maar wees er snel bij, want op is op!

ST

BODY OF LIES
Varèse Sarabande 3020669232
22 tracks, 45:20

Een van de trends in filmmuziek van de afgelopen jaren is het gebruik van instrumenten uit Arabische landen en/of muziek uit deze landen. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat veel films terrorisme en aanverwante onderwerpen behandelen. Body of Lies is een mooi voorbeeld van een  actiefilm over terrorisme. Voor deze thriller werkte Ridley Scott voor de derde maal in successie met de van oorsprong Duitse, maar in Hollywood werkzame componist Marc Streitenfeld. Met de scores voor A Good Year (2006) en vooral American Gangster (2007) was de Duitser al opgevallen. Voor de laatste film won hij kortgeleden in Gent de Discovery Award. Body of Lies kent een ingetogen score die voor het grootste gedeelte wordt gespeeld door een relatief klein ensemble dat etnische instrumenten uit het Midden Oosten bespeelt. Slechts bij een enkele track ondersteunt een symfonisch orkest de spelers. Van een orkaan aan muziek is derhalve geen sprake en dat is vergeleken met het gros van de hedendaagse actiethrillers een verademing. Nagenoeg de hele score wordt percussief bepaald, daarnaast spelen tokkelinstrumenten, waaronder de akoestische gitaar en oosterse instrumenten, een hoofdrol. Gezien de locatie van de film, die zich grotendeels in Jordanië afspeelt, is de klankkleur onmiskenbaar oosters. Op één wat langere track na bestaat de cd uit nummers die minder dan drie minuten duren. Ondanks deze fragmentarische verzameling weet de score de broodnodige spanning en vooral dreiging op te roepen, wat voor een thriller nu eenmaal essentieel is. Streitenfeld levert een gewaagde score af die perfect past bij de handeling van deze continu spannende film.                                                                                                 
PS

DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
Warner Music 5051865-0673-2-0
25 tracks, 75:39

De invloed van John Powells muziek voor de Bourne-films is duidelijk terug te horen in deze score. De ene na de andere track kent jachtige klanken die zowel een symfonische als elektronische basis hebben. Der Baader Meinhof Komplex is een tweeëneenhalf uur durende thriller die praktisch geheel bestaat uit fragmenten met actie. Net als de film raast de score van het ene actiemoment naar het andere. Nieuwkomers Peter Hinderthür en Florian Tessloff houden de vaart en spanning er goed in. Na de ook in de film als cesuur dienende arrestatie van de kopstukken van de Baader-Meinhof groep komt de machine even bijna tot stilstand. De vaak afgeronde composities die worden gedomineerd door agressieve strijkers en elektronische beats worden nu ingeruild door rustigere en minder snelle composities. Er volgt zelfs een heus strijkkwartet en daarnaast horen we tracks die als klanktapijten fungeren. Na een laatste korte eruptie in Entführung Schleyer volgt een afsluitende track vol berusting. De originele score duurt goed 51 minuten. Daarnaast zijn er enkele hits uit het RAF-tijdperk van artiesten als Bob Dylan, The Who en Deep Purple. Geen gemakkelijke score, maar wel merendeels opwindend, vooral in combinatie met de film.

PS

OORLOGSWINTER
Isabelle Films/Inspire Music
20 tracks, 51:05

Wat allereerst opvalt aan deze cd is dat een boekje met informatie volledig ontbreekt. De uitgave van deze cd lijkt een haastklus te zijn geweest, gericht op het onverwacht grote succes van de film. Achterop het doosje staan slechts de titels van de 20 tracks vermeld. Maar we moeten blij zijn dat er – precies een jaar na Nadine – weer een volwaardige Nederlandse score op cd is verschenen. Het betreft hier dan ook een bijzonder wapenfeit dat reeds de nodige aandacht heeft gekregen. Niemand minder dan Pino Donaggio schreef een uitgebreide score voor deze onvervalst Nederlandse film. Hierbij bestrijkt zijn muziek een breed palet aan emoties en stemmingen, van intens verdriet tot een enkel moment van uitgelaten vreugde. Immers, bijna de gehele film speelt zich af tijdens de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. Het avontuur van Michiel van Beusekom staat centraal in de film en vanuit zijn perspectief is de score ook gecomponeerd. Donaggio heeft enkele sterke evenals ontroerende thema’s geschreven die de ontwikkeling van Michiel treffend weergeven. Daarbij schuwt hij het grote gebaar in een aantal tracks niet. We horen opzwepende muziek met soms koorzang tijdens cruciale scènes als de executie van Michiels vader door de nazi’s. Moeiteloos weet de Italiaanse grootmeester hier de spanning op te bouwen. Ook met actiemuziek weet hij wel raad zoals we horen in De nieuwe poging, de enerverende vluchtscène. Een andere track, getiteld De ontdekking, kent dan weer sinistere klanken en ook die zijn we van Donaggio inmiddels gewend. En zo zijn er meer tracks die het vakmanschap van de componist verraden. Met vaak weinig instrumenten – hoofdzakelijk de piano en lage evenals hoge strijkers – behaalt hij in enkele fraaie thema’s een maximaal effect. Al met al heeft Donaggio met zijn imposante score een Nederlandse film internationale allure gegeven door een complete score te schrijven. Tijdens Aftiteling, de laatste track, horen we na de serieuze klanken zelfs hoopgevende klanken waarmee Oorlogswinter een waardige afsluiting krijgt. De cd is te bestellen bij Bol.com voor de schappelijke prijs van € 7,99. 

PS

ANONYMA – EINE FRAU IN BERLIN
Königskinder SOULKK003
20 tracks, 47:46

De Duitse regisseur Max Färberböck brak een kleine tien jaar geleden door met Aimée & Jaguar waarvoor Jan A.P. Kaczmarek een fraaie score schreef. Kaczmareks landgenoot Zbigniew Preisner schreef de muziek voor Färberböcks nieuwe film Anonyma. De titel verwijst naar een jonge vrouw die de bevrijding van Berlijn in 1945 door de Russen meemaakt. Dat het hier barre tijden betreft, wordt tijdens het beluisteren van deze cd meteen duidelijk. Preisner schreef enkele thema’s waaronder het sober uitgevoerde Anonyma, slechts gespeeld door piano en in een enkele variatie bescheiden ondersteund door orkest. Deze compositie begint de cd met als toevoeging prelude. Dit is muziek die we van Preisner gewend zijn en die uitgevoerd wordt door een kleinschalig orkest met hoofdrollen voor piano en hoge strijkers. Soms horen we een lange uithaal en dan enkele momenten van stilte wat immer een vervreemdend effect teweegbrengt. De kaalheid van de muziek past dan ook goed bij de wederwaardigheden van de titelfiguur, hetgeen de ondertitel van de film nogmaals onderstreept. Enkele andere thema’s kennen een voller orkestgeluid en continueren de dreiging van de andere composities. Een korte track is Goodbye, My Friend op tekst van de legendarische Russische dichter Sergej Jesenin, gezongen door een jonge zanger. Het lied wordt tijdens de aftiteling gezongen. Dit is een ingehouden score die ondanks de sombere toonzetting weet te boeien.                          

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 150
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Muziek in de westerns van John Ford
Ennio Morricone - 80 jaar
De 150 van Score
Pino Donaggio - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy