Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
De eerste ... deel 1
Score 130, 22 11 2005



De eerste … Filmscore (deel 1) - Verschenen in Score 130, maart 2004


Filmmuziek is bijna even oud als de film zelf. Al vóór de eerste openbare filmvoorstellingen, waarvoor betaald werd, gaf Félicien Trewey filmvoorstellingen met muzikale begeleiding van een piano. Het duurde dan ook niet lang voordat men inzag dat muziek een belangrijke rol kon spelen bij de vertoning van films. Toen de cineast Lumière in maart 1897 de ‘Boulevard Saint-Denis’ te Parijs opende, had hij ervoor gezorgd dat er een saxofoonkwartet aanwezig was. In Amerika wordt Albert E. Smith van Vitagraph als de eerste genoemd die ervoor zorgde dat men muziek speelde bij een nieuwsfilm over de begrafenis van de slachtoffers van het gezonken schip de USN Maine. In maart 1901 ging de film in première in het operagebouw aan de Lexington Avenue te New York.

Begin 1901 wordt melding gemaakt van het eerste bioscooporkest bij de opening van de eerste Engelse bioscoop Mohawk’s Hall te Islington. Het uit zestien man bestaande Fonobian Orchestra stond onder leiding van de heer W. Neale. In 1906 werd bij de opening van de eerste bioscoop van Leicester een platenspeler geïnstalleerd. De muziek had meestal niets te maken met de film, maar diende meer om het lawaai van de projector te reduceren.

De bioscooporgel vindt zijn oorsprong bij de mechanische orgels die gebruikt werden door de reizende theaters in Frankrijk. Het oudst bekende bioscooporgel is een ‘Gavioli’ orgel dat door Jérôme Dulaar aangeschaft werd in 1898 voor zijn Théâtre Mondain te Lyon. Het grootste bioscooporgel ter wereld, de ‘Wurlitzer’, die in 1932 geïnstalleerd werd in het ‘Radio City Music Hall’ te New York, is nog steeds in gebruik.

Italië

De eerste filmmuziek die speciaal gecomponeerd werd voor de film was van de componist Romolo Bacchini voor de Cines producties Malia dell ‘oro (Italië, 1906) en Pierrot innamorato (1906). Italië was het eerste land dat hoofdfilms regelmatig liet voorzien van originele filmmuziek, iets wat door andere landen pas werd overgenomen in de jaren ‘20. Belangrijke voorbeelden zijn Lo schiavo di Cartagine (1910) met muziek van Osvaldo Brunetti, La leggenda della passiflora (1911), waarvoor Mazzuchi de muziek componeerde, en de scores van Walter Graziani en Colombio Aron voor twee producties die gelijktijdig werden opgenomen met hetzelfde onderwerp: Gli ultimi giorni di Pompeii (1913). Ildebrando Pizetti componeerde de Sinfonia de Fuoco om de epische onderdelen in de film Cabiria te ondersteunen waarbij Carthago en de Romeinse vloot in brand te zien zijn. Mario Costa schreef de filmscore voor La storia di un Pierrot (1913) en Tosti maakte de muziek voor A marechiare ce sta ‘na fenesta (1915).

Frankrijk

De eerste filmmuziek die speciaal gecomponeerd werd voor een Franse film was Wormser’s score voor Michel Carré’s 6-reel productie L’enfant prodigue (1907) die op dat moment de langste film in de wereld was. Dit is een jaar voordat de filmmuziek, waarvan vaak wordt gezegd dat het de allereerste muziek speciaal voor een film gecomponeerd is, geschreven werd door Camille Saint-Saëns voor Film d’Art’s inauguratieproductie L’assassinat du duc de Guise (1908). Dit was een arrangement voor piano, twee violen, viola, cello, basviool en harmonium.

Wordt vervolgd…


RV


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 130
Andere artikelen:
De eerste ... deel 1
Oscar 2004: In de schaduw van de reus - Beschouwing
Boekbespreking - Popular Music and Film
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy