Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Claudio Fuiano - Interview
Score 153, 06 11 2009



ʽIK HOUD VAN ALLE ITALIAANSE FILMCOMPONISTENʼ

Interview met Claudio Fuiano


Claudio Fuiano is de grote man achter bijna alle Italiaanse soundtracks. Hij produceert soundtracks voor labels als Digitmovies, Cinevox, CAM, General Music GDM, Dagored, Beat (Italië), FSM, Intrada (Verenigde Staten), Avanz, Verita Note (Japan), Saimel (Spanje), Chris’ Soundtrack Corner (Duitsland) en Fin de siècle Media (Zweden). Enkele recente soundtracks: Rappresaglia (Morricone) Le streghe (Piccioni), Il ladro di Bagdad (Rustichelli) Ligabue (Trovajoli) en I pugni in tasca (Morricone). Zodra er een Italiaanse componist opduikt op een soundtrack, is de kans dat Claudio (foto) de soundtrack heeft geproduceerd erg groot. Hij is niet alleen producent, maar ook een filmmuziekliefhebber in hart en ziel. Hij heeft er kortom zijn beroep van gemaakt. Tijd voor een gesprek met deze ambassadeur van de Italiaanse filmmuziek. 


Claudio, wil je jezelf aan de lezers van Score voorstellen?

Ik ben in Rome geboren in het jaar dat de James Bond-film From Russia With Love uitkwam. Ik mag God nog steeds danken dat ik mocht opgroeien in de jaren ‘70. Die periode gaf me de kans om film en filmmuziek te ontdekken. Het was in de zomer van 1972 toen ik als 9 jarig jochie op tv The Day the Earth Stood Still zag. Ik was zo onder de indruk van die prachtige film en de fascinerende score – deels elektronisch, deels orkestraal – van Bernard Herrmann. Vanaf dat moment was de eenheid tussen beeld en geluid voor mij volledig duidelijk. In 1976 ontdekte ik Jerry Goldsmith en zijn unieke muziek voor Logan’s Run en ik heb deze geweldige componist nooit meer uit het oog verloren. Tot vandaag de dag, vijf jaar na zijn dood, leeft hij voort in mijn gedachten. Mijn soundtrackhobby werd mijn beroep in 1991 toen ik voor Cinevox een verzamel-cd mocht samenstellen. Ze zochten een expert en zo ben ik er in gerold. Tot vandaag, bijna twintig jaar later, heb ik de supervisie en productie gedaan van honderden cd´s, allemaal met liefde samengesteld met de hulp van diverse vrienden en collega´s. Zoals mijn vriend Daniel Winkler, wiens kennis van deze branche enorm is. Mijn ervaringen met labels als Cinevox, GDM en Digitmovies geven mij veel nieuwe energie en stimuleren mijn passie voor dit genre soundtracks.

Wat is je criterium om een soundtrack uit te brengen?

Een echt criterium ken ik niet. Ik volg mijn hart, een soort Sixth Sense voor filmmuziek. Ik bewonder Italiaanse componisten als Morricone, Piccioni, Trovajoli, Bacalov, maar ik houd eigenlijk van alle Italiaanse componisten (hetzelfde geldt ook voor alle buitenlandse componisten). En ik ben dol op hun muziek, ook als de bijbehorende film maar beter vergeten kan worden. Voor mij leidt filmmuziek ook een leven buiten de film.

Muziek wordt legaal beschermd. Hoe ga jij om met de rechten bij het uitbrengen van een soundtrack?

Ik heb het geluk alle medewerking te krijgen van de muziekuitgevers. De relatie met hen is altijd erg goed. Legaal gezien zijn de rechten bijna altijd bij de uitgevers die gewoonlijk de rechten in hun kluizen bewaren, zoals dat het geval is bij CAM, Cinevox en General Music.

Is het moeilijk om tapes te vinden als je een soundtrack wilt uitbrengen?

Soms is het eenvoudig, soms niet. Het lijkt op een avontuur van Indiana Jones, in de meest archeologische betekenis! Soms kunnen tapes van bepaalde scores voor altijd verloren zijn. De enig overgebleven bron is dan een lp die ooit werd uitgebracht. Onlangs heb ik twee stereotapes gevonden van een score van Bruno Nicolai voor een horrorfilm uit de jaren ´70. De tapes waren in een slechte toestand, zodat ik werd gedwongen om ze in een speciale oven met een temperatuur van 53° te stoppen, teneinde de fantastische tracks te beschermen!

De extra tracks die je altijd voor ons in petto houdt, gaat dat altijd met goedkeuren van de componist?

Soms wel … soms niet … maar altijd met de uitgever aan mijn kant.

Hoeveel soundtracks heb je tot nu toe geproduceerd? En waar werk je nu aan?

Veel. Teveel … Ik weet het niet, ik ben de tel kwijt. Honderden! Over nieuwe uitga-ven kan ik je verklappen dat het sound-tracks zijn van componisten als Morricone, Lavagnino, Cipriani, Micalizzi … Sommi-ge zijn nooit eerder verschenen, van som-mige verschijnen langere versies en weer andere verschijnen voor het eerst op cd. Ik ga door, na Morricone en Rota produceer ik meer Gold Editions-boxen voor de komende herfst. Het wordt een te gekke herfst voor mij en ik hoop dat jullie ervan gaan genieten.

ST

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 153
Andere artikelen:
Cd-recensies
Mychael Danna - Interview
Boekbespreking - Film Music: A History
Claudio Fuiano - Interview
J´accuse - Concertverslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy