Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Film Music: A History
Score 153, 06 11 2009



BOEKBESPREKING: EEN HISTORIE VAN TECHNIEK EN STIJL


Boeken over filmmuziek behandelen het muziekfenomeen in de regel vanuit praktisch, historisch of stilistisch oogpunt. Het recent verschenen boek Film Music: A History van auteur James Wierzbicki schetst de geschiedenis van de filmmuziek vanaf de beginjaren tot en met het eerste decennium van de 21ste eeuw. In zijn beschrijving passeren vooral technische en stilistische ontwikkelingen de revue.

Een filmmuziekgeschiedenis in boekvorm presenteren kan al gauw in de ettelijke honderden pagina´s lopen, als je recht wil doen aan alle filmmuziek die er sinds het ontstaan van het medium film in 1895 is geschreven. Dat is onbegonnen werk, alleen al vanwege de ontelbare scores uit talloze landen die er zijn verschenen en die nog steeds elk nieuw jaar het daglicht mogen aanschouwen. James Wierzbicki, als musicoloog verbonden aan de Universiteit van Michigan, legt de focus dan ook op de ontwikkelingen die de filmmuziek de afgelopen eeuw op technisch en stilistisch vlak heeft doorgemaakt. In deze zoektocht spelen economische, maatschappelijke en filosofische omstandigheden een ondergeschikte, maar niet onbelangrijke rol.

Wierzbicki belicht feitelijk de Amerikaanse (lees: Hollywood) film. Uiteraard komen belangwekkende buitenlandse componisten of stromingen ook aan bod. Hij ruimt veel plaats in voor de zwijgende film. Als we bij de eerste sprekende films zijn aanbeland, zijn we al op de helft van het boek. Wezenlijke fundamenten en kenmerken van filmmuziek zoals die vandaag nog steeds gelden, zoals originele score en leidmotief, werden in die stille jaren gelegd, aldus Wierzbicki. Vervolgens komt de klassieke Hollywoodscore zoals die eind jaren ʽ30 tot bloei kwam aan bod en dit ijkpunt bepaalt het verdere verloop van het boek. Bekende mijlpalen van vóór en na deze klassieke periode als The Birth of a Nation, The Jazz Singer, King Kong, High Noon en Star Wars worden in dit boek aangestipt.

Waardeoordelen geeft Wierzbicki niet. Voornoemde scores gebruikt hij slechts om cruciale ontwikkelingen op zowel technisch als esthetisch vlak aan te scherpen. Ook componisten worden nergens op een voetstuk geplaatst, wel wordt hun belang – met name Max Steiner en zijn score voor King Kong – geaccentueerd. Leuk is ook te lezen hoe regisseur Ludwig Berger in 1930 de functie van filmmuziek met vooruit-ziende blik beschreef voor de komende decennia (en eeuwen?). Film Music: A History is een nuchter, wetenschappelijk boek dat goed gerechercheerd is en een frisse kijk geeft op de veelvuldige technische ontdekkingen en kansen die vanaf 1895 de richting en de stijl van filmmuziek hebben bepaald.

Film Music: A History. James Wierzbicki. Routledge, New York en Londen, 2009. ISBN: 978-0-415-99199-5, 312 blz. Prijs: € 20,60.                                              
 
PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 153
Andere artikelen:
Cd-recensies
Mychael Danna - Interview
Boekbespreking - Film Music: A History
Claudio Fuiano - Interview
J´accuse - Concertverslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy