Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Klassiker der Filmmusik
Score 154, 22 01 2010




BOEKBESPREKING: Het beste uit bijna 115 jaar filmgeschiedenis

Een boekje met de beste scores van de begindagen van de film tot heden was nog nooit verschenen. In deze leemte voorziet deze Duitse uitgave. Meer dan honderd baanbrekende scores passeren de revue in dit handzame boekje dat prima te gebruiken is als naslagwerk.

Uitgeverij Reclam staat in Duitsland bekend om haar degelijke uitgaven (louter gericht op tekst, doorgaans zonder afbeeldingen), kleine omvang (een echt pocketboek), maar bovenal om haar betaalbare prijzen. Veruit de meeste uitgaven behelzen literaire werken uit de Duitstalige literatuur. Klassiker der Filmmusik werd
samengesteld door Peter Moormann die in de inleiding een korte geschiedenis van de filmmuziek geeft, van de gebroeders Lumière tot en met Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008). Het zijn de bekende hoogtepunten die hij aanstipt en waarbij hij tevens het belang van scores als King Kong en Star Wars toelicht. Moormann besluit de inleiding met een beknopte uiteenzetting van de criteria die de keuze van de beste scores hebben bepaald. Het gaat om scores die baanbrekend waren en als voorbeeld voor een periode of genre dienden. Het gaat er niet om een filmmuziekkanon samen te stellen, aldus Moormann.

Vervolgens belicht een twintigtal auteurs in totaal 107 scores, van The Birth of a Nation (1915) tot en met Das Leben der Anderen (2006). Elke score wordt kort beschreven evenals de bijbehorende film. Geprobeerd wordt vooral het belang van de scores en hun functie in de films in populair-wetenschappelijke termen te beschrijven. Bij enkele scores verschijnt een notenbalk met een inmiddels klassiek geworden akkoord zoals Lara´s theme uit Doctor Zhivago (1965). Na elke beschrijving volgen in veel gevallen een of meer literatuurverwijzingen. Het merendeel van de scores is Amerikaans, wat volgens Moormann komt door de dominantie van Hollywood in onze cultuur. Grote verrassingen zijn er niet echt. Nederlandse films ontbreken, wel komen we Paul Verhoeven tweemaal tegen (RoboCop (1987) en Basic Instinct (1992)), maar dat zijn dan wel Amerikaanse producties.

Boeken die het beste uit een bepaalde periode presenteren, zijn vaak momentopnames. Hetzelfde geldt voor lijstjes met de populairste scores of films die sterk onderhevig zijn aan tijd, voorkeur en de mensen die ze samenstellen. Klassiker der Filmmusik pretendeert geenszins de standaard te zetten. Het biedt vooral een aangename aanleiding de eigen voorkeur te vergelijken met die van een groep specialisten die in ieder geval toegankelijk en enthousiast schrijven over filmmuziek die zijn sporen inmiddels heeft achtergelaten.

Klassiker der Filmmusik. Peter Moormann. Philipp Reclam jun., Stuttgart, 2009. ISBN 978-3-15-018621-3, 310 blz. Prijs: € 8,80 (in Duitsland).                                    
 
PS   

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 154
Andere artikelen:
Cd-recensies
Dvd-recensies
Catherine Corsini - Interview
Boekbespreking - Klassiker der Filmmusik
Marvin Hamlisch - Opvallende comeback
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy