Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Catherine Corsini - Interview
Score 154, 22 01 2010



CATHERINE CORSINI GEBRUIKTE FILMMUZIKAAL ERFGOED VOOR PARTIR


Dat bestaande filmmuziek een tweede leven kan leiden bewees Quentin Tarantino meermaals, laatstelijk nog met het hergebruik van de muziek van Ennio Morricone voor Inglourious Basterds (zie ook p. 21). Weinig andere regisseurs wagen zich aan deze praktijk. De Franse regisseuse Catherine Corsini is een van de weinigen die recentelijk bestaande muziek recyclede. Haar laatste film Partir kent van A tot Z bestaande muziek van vooral Georges Delerue en Antoine Duhamel. Aan Score vertelde ze waarom ze voor deze praktijk koos en of ze voor een volgende film opnieuw zal teruggrijpen op reeds bestaande muziek.

Partir is de nieuwste film van Catherine Corsini (Dreux, 1958) die sinds 1982 enkele films heeft geregisseerd, die overigens zelden of nooit zijn vertoond in Nederland. Vrouwen spelen in haar films altijd de hoofdrol. Dat geldt ook voor Partir, Corsini´s (foto) achtste lange film. In dit driehoeksdrama dat zich grotendeels afspeelt in een welgestelde familie in een zonovergoten Zuid-Frankrijk valt de ogenschijnlijk gelukkig getrouwde Suzanne (Kristin Scott Thomas) als een blok voor klusjesman Ivan (Sergi López). Ze verlaat haar man en probeert met Ivan een nieuw leven op te bouwen. Corsini heeft minder dan anderhalf uur nodig voor de film. Alleen het hoognodige wordt getoond en deze spaarzame aanpak geldt ook voor de muzikale omlijsting van de film. We horen korte stukjes muziek uit scores van Franse grootmeesters als Delerue en Duhamel, bij uitstek de vaste componisten van François Truffaut.

Erfgoed

Gevraagd waarom ze de muziek van Delerue wilde gebruiken, antwoordt Corsini: ʽIk heb zijn muziek bij het monteren gebruikt en dat beviel me omdat ik deze muziek erg goed vond passen bij mijn film. Beter dan dat ik een componist zou vragen om soortgelijke muziek te schrijven.ʼ De regisseuse is een groot bewonderaar van de Franse componist die bekend staat om zijn uit duizenden herkenbare, veelal poëtische muziekstijl. ʽIk luister thuis vaak naar zijn muziek. Die herinnert mij aan vroegere films en in het bijzonder aan films van Truffaut: La femme d´à côté, Vivement dimanche! en Les deux Anglaises et le continent. Voor mij vormde die muziek steeds een leidmotiv in deze prachtige films van Truffaut.ʼ Ook andere filmcomponisten zoals Morricone, Rota, Herrmann en Legrand waardeert ze zeer. Steeds gaat het om muziek die haar terug doet verlangen naar films uit vervlogen dagen, muziek die als een soort nationaal erfgoed eigenlijk zou moeten worden doorgegeven aan nieuwe generaties kijkers.

Wie goed oplet heeft al gauw door dat Partir in veel opzichten een soort remake is van Truffauts voorlaatste film La femme d´à côté (1981). Ook een ouder werk van de Franse meester diende als voorbeeld: La peau douce uit 1964. In al deze films gaat het om een onmogelijke liefde met tragische gevolgen. Enkele muzikale thema´s uit La femme d´à côté heeft Corsini gebruikt, maar het hoofdthema dat al in de trailer te horen was, stamt echter uit Truffaut´s zwanenzang Vivement dimanche!, een komische thriller uit 1983. Het thema is zowel tragisch als romantisch van aard en fungeert in Partir als een rode draad. Over thema en film merkt Corsini op: ʽHet gekke is dat Vivement dimanche! in feite een film is met heel veel ironie. Maar er zit ook iets dramatisch in de film en juist dat vond ik passen bij de beelden in mijn film.ʼ

Personage

Over de functie van muziek in haar films heeft ze uitgesproken ideeën. ʽMuziek kan iets toevoegen aan de beelden: een vleugje poëzie, herinneringen aan vroeger, een tragische noot, maar het kan ook dienst doen als een soort personage dat een extra dimensie toevoegt.ʼ Te nadrukkelijk mag muziek echter niet zijn, aldus Corsini. In Partir horen we tijdens de begintitels het hoofdthema en ook tijdens de aftiteling is er relatief veel muziek. Daartussen horen we slechts acht keer vrij korte stukjes muziek. Waarom zo kort? ʽIk wil niet dat de muziek de overhand krijgt en de film dan als het ware verplettert. Het is een ingetogen film waarbij de muziek ook een terughoudende rol dient te spelen.ʼ De acht korte stukjes betreffen overigens steeds hoofdpersonage Suzanne. Dat is uiteraard de bedoeling, aldus de regisseuse. ʽDe muziek begeleidt steeds de ontwikkeling van Suzanne alsmede haar gevoelens: de drang om van huis weg te gaan, vervolgens haar vlucht en ten slotte de vele hindernissen die ze op haar weg vindt.ʼ Dat Suzanne in deze scènes vaak wanhopig en opgejaagd overkomt, zal niemand verbazen. Haar liefde voor Ivan is zeer heftig en enkele weinig verhullende liefdesscènes onderstrepen het onstuimige verlangen naar haar geliefde treffend. Hier ontbreekt de muziek overeenkomstig Corsini´s visie en dat maakt de impact alleen maar groter. 

Dat Tarantino ook andermans muziek hergebruikt, beaamt Corsini. Maar hij is niet de enige. Ze wijst op Martin Scorsese die het thema van Le mépris in zijn film Casino (1995) gebruikte en ook Pedro Almodóvar hergebruikte ooit muziek. Ondanks deze interessante nieuwe ervaring denkt ze dat ze bij een volgende film weer een beroep zal doen op een hedendaagse componist. De laatste jaren werkte ze samen met onder meer Krishna Levy en Grégoire Hetzel. Of ze Alexandre Desplat kent? ʽJazeker, iedereen kent hem inmiddels. Maar ik werk graag met Grégoire Hetzel omdat ik goed overweg kan met hem.ʼ Desplat werkt de laatste jaren steeds meer in Hollywood, maar wie weet kruisen beiden elkaars pad ooit nog eens, al was het maar omdat Desplat in veel opzichten schatplichtig is aan ……………… Delerue. 

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 154
Andere artikelen:
Cd-recensies
Dvd-recensies
Catherine Corsini - Interview
Boekbespreking - Klassiker der Filmmusik
Marvin Hamlisch - Opvallende comeback
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy