 |
|
|
|
|
|
|
Componisten |
|
 |
|
|
|
Albums |
|
|
Tracks |
|
| |
| |
50 Jaar CinemaScope - Terugblik
Score 128, 02 12 2005
|
|
50 Jaar CinemaScope - Verschenen in Score 128, september 2003
Op 24 september 1953 is het 50 jaar geleden dat de allereerste CinemaScope film The Robe in première ging in het Grauman’s Chinese Theatre in Hollywood. Hiermee was de opmars van de breedbeeldfilm definitief begonnen. Na de Tweede Wereldoorlog was het bioscoopbezoek totaal ingestort (de televisie, zoals nu vaak beweerd wordt, heeft hier in het begin geen invloed op gehad, want nog geen 10% van de huishoudens bezat toen zo’n apparaat). Begin jaren ‘50 begon de filmindustrie naar wegen te zoeken om het publiek weer terug te halen naar de filmtheaters. Op 30 september 1952 werd in het Broadway Theatre in New York de eerste Cineramafilm vertoond. Deze sloeg aan bij het publiek, want behalve dat de film op een enorm gebogen scherm door drie projectoren werd getoond, maakte men ook de introductie van het stereofonisch geluid mee, weergegeven door een aparte 7-sporen magneetgeluids- band. Deze film, This Is Cinerama, trok gedurende 122 weken volle zalen.
20th Century Fox was de enige filmmaatschappij die de voordelen van het breedbeeldsysteem inzag. De studio kocht in 1952 het patent van het anamorphic Hypergomar systeem (anamorph komt uit het Grieks en betekent terugvormen), dat door de Fransman Henry Chrétien (foto) in 1927 was uitgevonden. Fox vond het belangrijk dat alle CinemaScope-films voorzien waren van stereofonisch geluid op 4-sporen magneetband.
De eerste jaren speelde er maar één de hoofdrol, de CinemaScope-lens, de rest was bijzaak met uitzondering van het stereogeluid, want CinemaScope en stereogeluid waren een twee-eenheid. De film The Robe was in 1953 Box Office Hit nr. 2 (Disney’s tekenfilm Peter Pan was in dat jaar nr. 1). The Robe kreeg vijf Oscarnominaties, waarvan er twee gewonnen werden voor Best Art Direction en Best Costume Design. Verder kreeg 20th Century Fox in dat jaar vele prijzen voor de ontwikkeling van het CinemaScope-proces.
De muziek van de succesvolle films werd op grammofoonplaten uitgebracht, echter met monogeluid. En dat was logisch, want stereoapparatuur bestond in die tijd nog niet. Begin jaren ‘60 kwam deze pas voorzichtig op de markt. In de beginjaren van de cd werd snel de muziek van The Robe op dit nieuwe medium uitgebracht, zij het wel in monogeluid, want de stereo-opnames van de film waren toen nog niet beschikbaar. Die kwamen pas in 1993 beschikbaar waardoor men voor het eerst de grootsheid van deze muziek met de prachtige koorwerken eindelijk weer kon beluisteren zoals het oorspronkelijk bedoeld was.
Gelukkig voor ons wordt er thans veel moeite gedaan door diverse platenmaatschappijen om de filmmuziek uit die periode alsnog in stereo op cd uit te brengen.
RV
Overzicht van enkele films uit de eerste CinemaScope-jaren waarvan de muziek thans op cd verschenen is en die de moeite van het beluisteren waard zijn.
The Robe - muziek: Alfred Newman
TRAX modem cd 1011
Varèse Sarabande VSD-5295 20th Fox 11011-2
Demetrius and the Gladiators - muziek: Franz Waxman
FilmScoreMonthly FSM Vol.4 No.19
The Egyptian - muziek: Bernard Herrmann & Alfred Newman
Varèse Sarabande VSD-5258
FilmScoreMonthly FSM Vol.4 No.5
Marco Polo 8.225078
Knights of the Round Table - muziek: Miklós Rózsa
Varèse Sarabande VCD 47269
Prince Valiant - muziek: Franz Waxman
FilmScoreMonthly FSM Vol.2 No.3
Bad Day at Black Rock - muziek: André Previn
Rhino Handmade 603497-776528
Hell and High Water - Muziek: Alfred Newman
Soundstage SCD 565
How to Marry a Millionaire - muziek: Alfred Newman
FilmScoreMonthly FSM Vol.4 No.2
Brigadoon - Muziek: Frederic Loewe
Rhino Movie Music R2-71965
Seven Brides for Seven Brothers - muziek: Gene De Paul
EMI Records CDP79 3305-2
Sony Music Special AK 52422
Rhino Movie Music R2-71966
There’s No Business Like Show Business - muziek: Irving Berlin
Varèse Sarabande VSD-5912
|
| |
|