Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Ronald Schilperoort - Interview
Score 155, 03 04 2010



MUZIEK, KOOR EN GELUIDEN IN DE HEL VAN ´63

INTERVIEW MET RONALD SCHILPEROORT



Op de dag dat De hel van ´63 in première ging was Nederland bedekt onder een flink pak sneeuw. Donderdag 17 december 2009 lag het openbaar vervoer in Friesland zelfs nagenoeg de gehele dag stil. Een toepasselijker onthaal voor deze film is haast niet denkbaar. De film van Steven de Jong deed het aardig aan de kassa dat eerste weekend in roulatie, maar toen een week later de dooi inzette, nam het bezoek enorm toe en direct na Kerstmis werd de honderdduizendste bezoeker reeds geteld, goed voor de status van gouden film. Componist van de film is Ronald Schilperoort (foto). Score sprak met hem over de muziek voor de ultieme schaatsfilm.


Ronald Schilperoort (Delft, 1968) heeft voor alle films van Steven de Jong de muziek geschreven. Ze leerden elkaar kennen tijdens de opnames van de serie Spijkerhoek, begin jaren ´90. Schilperoort: ʽIk zat met het bandje Shift in die serie en Steven was een van de acteurs en zo hebben wij elkaar ontmoet. Korte tijd later is hij Onderweg naar morgen gaan regisseren en daar maakte ik de muziek voor. Daarna ben ik zijn eerste films gaan doen en deze samenwerking is toen nooit gestopt.ʼ Ten tijde van de serie Onderweg naar morgen was Schilperoort al een bekende in televisieland, want het leaderlied voor de moeder aller soaps Goede tijden, slechte tijden had hij enkele jaren daarvoor gearrangeerd en geschreven. Vanaf aflevering 1 had hij tevens de muziek geschreven voor de populaire serie (tot heden). Met De Jong werkte hij door de jaren heen aan films als De fûke (2000), de beide Kameleon-films (2003 en 2005) en De scheepsjongens van Bontekoe (2007). 

Vrije hand

Over de samenwerking met De Jong is Schilperoort enthousiast: ʽWe nemen samen de film door en dan heb ik ideeën van waar muziek moet komen of wat voor soort muziek er moet komen en dan bespreken we dat samen. Steven laat mij de vrije hand daarin en regelmatig laat ik iets horen en dan merk ik vanzelf wel of hij het mooi of niet mooi vindt. Tot nu toe gaat dat best goed en liggen we op één lijn.ʼ Dat De Jong verstand heeft van muziek illustreert Schilperoort treffend: ʽHij heeft zelf vroeger een platenwinkel in Friesland gehad. Dus hij weet wat hij wel of niet mooi vindt.ʼ

Vergeleken met de vorige films van De Jong zit er in De hel van ´63 minder muziek. Een prominente plaats nemen bepaalde geluiden in die de scènes met muzikale ondersteuning om en om afwisselen. ʽTijdens het schaatsen is voorname-lijk gekozen voor schaatsgeluiden en voor windgeluiden, maar tijdens de scènes met de landkaart en de langere sequenties is gekozen voor muziek. Het beviel me erg dat er bepaalde plekken waren waar de muziek en de effecten van het beeld vooraan stonden.ʼ

Titelsong

Naast enkele markante geluiden figureert ook de titelsong De hel foarby van De Kast prominent in de soundtrack. Waar liedjes tijdens de aftiteling gewoonlijk geen enkele band hebben met de score, heeft Schilperoort het liedje op twee punten in de film gebruikt, in een eigen arrangement. ʽIk heb de melodie of het akkoordenschema van dat liedje gepakt om toch meer een link te maken dan dat het alleen maar een liedje is aan het eind van de film, want ik vind dat dat de laatste tijd best wel vaak gebeurt. Ik heb dat toen met Steven overlegd en die had twee punten in de film waar hij graag het liedje van De Kast als filmmuziekarrangement met orkest gespeeld wilde hebben en dat vond ik uiteindelijk leuk om te doen.ʼ

Terugkijkend is de score erg gevarieerd geworden. Naast de vaste actiemomenten zijn er gevoelige momenten, vooral rondom het personage van de jonge vrouw die deelneemt aan de tocht der tochten. ʽIk heb een hoofdthema geschreven voor de scènes wanneer het meisje steeds weer aan Melle denkt. Melle is haar ex-vriend die verdronken is onder het ijs. Ik heb ook een thema gemaakt voor beide veteranen, steeds als beiden in beeld zijn. En verder heb ik een algemeen thema gemaakt bij de landkaarten van Friesland, compleet met zang van een echt Fries koor; die zijn bij mij in de studio geweest.ʼ

Opnames 

De opnames vonden plaats in Schilperoorts eigen studio in Hilversum. De componist neemt sinds kort niet meer op met een compleet orkest. ʽWe nemen zoveel mogelijk los op: de violen, de altviolen en de celli; dus het is niet zo dat iedereen tegelijkertijd speelt. Ik vind het prettiger om het in de hand te houden teneinde overspraak en dergelijke te voorkomen. Dat betekent wel iets langer werken. Een orkest dat goed speelt kan natuurlijk vrij snel opgenomen worden. Ik heb zelf een keer bij de opnames van de Kameleon meegemaakt dat de fluiten niet helemaal zuiver waren. Het hele orkest werd in een keer opgenomen en dan kan je de fluiten wel uitzetten, maar dan hoor je ze toch nog via de microfoons van de klarinet bijvoor-beeld en die fluiten krijg je er nooit meer uit. Dat is eigenlijk de  reden geweest om alle instrumenten los op te nemen.ʼ Deze werkwijze bevalt Schilperoort inmiddels prima, al kost hem dat veel tijd. ʽDaar zit ik niet zo mee want ik wil graag dat het heel goed klinkt. Ik vond de stress onnodig die paar keer dat ik zoveel mensen tegelijkertijd moest laten inspelen, want het moest allemaal in één keer goed zijn. Zoals bij de opnames voor De scheepsjongens; toen had ik een grote sessie met celli, violen en bassen, alles in een keer, en dan heb je zoveel uur de tijd en toen haalden we het net niet. Dan speel ik liever de vioolpartijen los; dat werkt voor mij prettiger.ʼ 

Over toekomstige projecten laat Schilperoort zich niet uit. Naar verluidt heeft Steven de Jong zijn zinnen nu gezet op een verfilming van het leven van Mary Servaes, beter bekend als de Zangeres zonder Naam. Maar ook een paardenfilm, een western en een heldenepos behoren tot mogelijke projecten van de Friese regisseur. Genoeg kansen dus voor Schilperoort.                                          

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 155
Andere artikelen:
Cd-recensies
Dvd-recensie
Pim Koopman - In memoriam
Muziek op dvd
Boekbespreking - A History of Film Music
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy