BOEKBESPREKING: Ruim 500 pagina“s filmgeschiedenis |
Honderd jaar nadat de eerste filmscore ooit (voor L“assassinat du duc de Guise
uit 1908) weerklonk, publiceerde de Engelse wetenschapper Mervyn Cooke een lijvig boek waarin hij de geschiedenis van de filmmuziek uitputtend beschrijft. Cooke onderzocht vele muzikale trends, technische ontwikkelingen, stijlen, landen en construeerde zo een filmmuziekgeschiedenis die voor eenieder die in dit onderwerp geļnteresseerd is, een aantrekkelijk leessessie in het vooruitzicht stelt. 
Mervyn Cooke is professor in de muziek aan de universiteit van Nottingham. Hij heeft diverse boeken geschreven over Benjamin Britten, jazzmuziek en daarnaast gepubliceerd over filmmuziek.
A History of Film Music is een van de vele boeken die recentelijk een al dan niet complete filmmuziekgeschiedenis proberen neer te zetten. Cooke heeft hoog ingezet: een zo compleet mogelijke filmmuziekgeschiedenis in kaart brengen. Waar andere wetenschappers zich beperken tot een afgebakend deel van de geschiedenis of vooral de technische kant onder de loep nemen, heeft Cooke een historie in al zijn facetten willen samenstellen. Hoe compleet kun je zijn? Werkelijk alle facetten de revue laten passeren is wellicht onbegonnen werk, daarvoor is ook de filmmuziekwereld te groot. Zo komen we Nederlandse filmmuziek amper tegen en ditzelfde geldt ongetwijfeld ook voor filmmuziek uit andere (kleine) landen. Maar wat Cooke wel laat zien is indrukwekkend. Zijn tocht door de geschiedenis volgt bekende wegen met de even bekende mijlpalen (
King Kong, Hollywood als trendsetter). Toch betreedt de Brit menig zijpad dat het belang van andere dan de bekende namen, landen of filmgenres terecht bevestigt. Zo komt filmmuziek uit onder meer Engeland, Frankrijk, Japan en India ruimschoots aan bod. Ook staat Cooke lang stil bij muziek voor documentaires en animatiefilms. Ten slotte gaat hij gevoelige onderwerpen als de compilatiesoundtrack en klassieke muziek in films (Kubrick) niet uit de weg.
Een allesomvattende filmmuziekhistorie vervatten in een enkel boekwerk is geen sinecure. Af en toe verliest Cooke zich in het teveel bewandelen van een zijpad of een opsomming teveel en verliezen we als lezer de rode draad. Maar het zij hem vergeven. Tegenover dit kleine euvel staat een veelheid aan wetenswaardigheden en originele vondsten die in wetenschappelijk toegankelijke taal is geschreven en keer op keer weet te boeien. Dat Cooke ook nog voldoende oog heeft voor technische snufjes als temp tracks, afgewezen scores en het uitgebreide proces van scoren is dan ook mooi meegenomen in dit uitstekende boek dat ook nog eens up to date te noemen is.
A History of Film Music. Mervyn Cooke. Cambridge University Press, Cambridge, 2008. ISBN 978-0-521-01048-1, 562 blz. Prijs: £ 16,10 (via Amazon.co.uk).
PS