Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
De eerste ... deel 2
Score 131, 03 12 2005



De eerste …… Geluidsfilm (deel 2) - Verschenen in Score 131, juni 2004

Al vrij snel na Italië en Frankrijk begonnen ook andere landen muziek te maken bij films. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de filmscores van componist Mikhail Ippolitov-Ivanov voor de films Stenka Razin (1908), Ruslands eerste dramatische film, en Song About the Merchant Kalashnikov (1908). Costa Júnior schreef muziek voor de Braziliaanse film Paz e Amor (1910), een 2-reel 'geluidsfilm', waarbij de teksten gesproken werden door de acteurs vanachter het filmscherm.

Na de successen van hiervoor genoemde landen beginnen nu ook eindelijk Amerika en Engeland muzikale activiteiten te ontplooien. De eerste originele score voor een Amerikaanse productie werd gecomponeerd door Walter Cleveland Simon voor de film Arrah-Na-Pogue (1911). Muziek voor de allereerste Amerikaanse 'full-lenght' film Civilization (1915) werd gecomponeerd door Victor Schertzinger. In hetzelfde jaar is Joseph Carl Breil de eerste componist wiens naam op het witte doek verschijnt in de film van D.W. Griffith, The Birth of a Nation. Echter het was geen origineel werk van Breil. Het uit 151 pagina's tellende muzikale werk bestond voornamelijk uit stukken composities van verschillende componisten, waaronder Beethoven, Schubert, Schumann, Weber en Wagner, die aan elkaar verbonden zijn door enkele originele thema's van Breil zelf.

De eerste Engelse componist die muziek schreef voor een film was Sir Edward German (foto). Hij kreeg opdracht om muziek te schrijven voor de kroningsscène in de film Henry VIII (1911). Hiervoor kreeg hij 50 guineas betaald.

Al vrij snel na het verschijnen van de eerste films begon men geluid toe te voegen. In 1896 waren er al films waarmee het geluid synchroon liep door middel van platen. De eerste artiesten die in een geluidsfilm optraden waren Fritzi en Giampreto Massary in een scène van een operettefilm van Max Skladanowsky (1896). De eerste filmmuziek die gecomponeerd werd voor een geluidsfilm was de Gaumont-productie Les heures (1913), een 55 minuten durende film zonder acteurs, die een dagimpressie gaf van ’s morgens vroeg tot de nacht. De score werd op een grammofoonplaat vastgelegd en gesynchroniseerd met de film. De naam van de componist is onbekend.

Met de komst van de geluidsfilm zoals wij die nu kennen, kwamen ook andere mogelijkheden voor filmmuziek. Maar hierover hebben we het in een volgende Score.

RV

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 131
Andere artikelen:
De eerste ... deel 2
Universal France - Spraakmakend label
Gabriel Yared - Wachten op de composer's cut
Lord of the Rings - Recensie concert
Kill Bill - Beschouwing
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy