Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
John Debney - Interview
Score 158, 29 07 2010



JOHN DEBNEY OVER ZIJN SCORE VOOR PREDATORS

Het zijn goede tijden voor filmcomponist John Debney. Afgelopen voorjaar verscheen Iron Man 2, het vervolg op het succesvolle Iron Man, waarvoor hij een stevige actiescore schreef die moeiteloos kon wedijveren met de hardrock van AC/DC. Eind juni was Debney de eerste filmcomponist met wie fans konden chatten op de site Justin.TV. En vandaag gaat Predators van regisseur Nimrˇd Antal in premiŔre. Score vroeg hem naar het ontstaan van deze nieuwe actiescore.

John Debney (foto, 53) geldt inmiddels als een van Hollywoods meest geroutineerde en getalenteerde filmcomponisten. 2010 lijkt na een romantisch begin met Valentine┤s Day echter vooral een actiejaar te gaan worden. Na Iron Man 2 kunnen we in september de film Machete verwachten, een door Robert Rodriguez en Ethan Maniquis geregisseerde thriller. Predators, dat door dezelfde Rodriguez mede geproduceerd werd en hoofdrollen heeft voor Adrien Brody en Laurence Fishburne, gaat vandaag in roulatie en is het langverwachte vervolg op de twee Predator-films uit 1987 en 1990 waarin een groep strijders jacht maakt op een ijzingwekkend monster. Voor beide films schreef Alan Silvestri de muziek; vooral met de eerste Predator-score verwierf hij destijds veel aanzien. Heeft Debney zich laten be´nvloeden door Silvestri┤s muziek? ʽIk bewonder Alan Silvestri┤s geweldige score voor de eerste film. En dus vroeg ik mezelf af hoe ik in vredesnaam een Predator-score kon schrijven zonder gebruik te maken van thema┤s en motieven uit zijn meesterwerk. Daarom heb ik besloten de muziek die Predator in essentie is als uitgangspunt te nemen en zo een companion piece te creŰren met thema┤s uit die eerste score.ʼ Over de uiteindelijke hoeveelheid muziek in de 107 minuten durende film merkt Debney op: ʽIn Predators zit meer dan een uur aan muziek, dat is dus nogal muziekintensief. Het publiek kan heel veel spanningsmuziek verwachten evenals een kleine hommage aan Alan Silvestri┤s originele score. Het is een score voor vol orkest met hier en daar ruimte voor de gitaar.ʼ Voor Iron Man 2 schreef Debney een score die luidruchtig, afwisselend en zo nu en dan flink over the top ging. Kunnen we iets dergelijks nu weer verwachten? ʽNee, het is een total andere score geworden dan die voor Iron Man 2. Predators is traditioneler maar ook angstaanjagender! Het betreft hier een horrorthriller en dan speelt de score een andere rol.ʼ

Ondanks de vele actiescores die inmiddels op Debney┤s naam staan, beviel het componeren voor Predators goed. ʽDe belangrijkste uitdaging bestond erin dat ik in korte tijd veel muziek moest schrijven. Ergens vind ik het aangenamer te componeren als je niet zoveel tijd hebt. Verder vond ik het prettig samenwerken met Nimrˇd Antal en Robert Rodriguez en ik hoop dan ook dat we samen nog eens een film gaan doen.ʼ Bij de voorbereidingen van de score was regisseur Antal uiteraard betrokken: ʽDe regisseur is altijd betrokken in het componeerproces. Het begin vormt altijd de spotting sessie, dan overleggen we over de muzikale ideeŰn. De samenwerking met Nimrod was geweldig en ook met Robert heb ik nog een beetje samengewerkt aangezien hij een fenomenale muzikale achtergrond heeft.ʼ





Ook op een andere manier trok Debney onlangs de aandacht. Dat website Justin.TV uitgerekend hem eind juni uitnodigde om als eerste filmcomponist te chatten met zijn fans, is niet verwonderlijk gezien het belang dat hij hecht aan contact met zijn fans. ʽMijn fans zijn me erg dierbaar. Zonder hen zouden wij filmcomponisten een nogal afgezonderd leven leiden. Ik vind het prettig om ze te ontmoeten en het raakt me steeds weer als ik merk hoe liefdevol ze dan met mij omgaan. Ik zou het absoluut niet anders willen.ʼ

PS


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 158
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Multiculturele filmmuziekgeschiedenis
In memoriam - John Dankworth
Meirmans/Snitker/Wiegel - Interview
John Debney - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


ę 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy