ʽFILMSCORES VOELEN ALS EEN WARM BADʼ
Interview met Minco Eggersman |
Op het laatste Filmfestival van Rotterdam
maakte Jaap van Heusden met zijn eerste lange film Win/win
veel indruk. De aan de Amsterdamse Zuidas gesitueerde film speelt in de wereld van het snelle geld en heeft hoofdrollen voor Oscar van Rompay, Halina Reijn en Hans Kesting. Verantwoordelijk voor de muziek is Minco Eggersman met wie Score
kort sprak. Win/win
gaat volgende week in de Nederlandse bioscopen draaien.
Van Heusden en Eggersman (
foto) waren geen onbekenden voor elkaar toen de opnames voor
Win/win begonnen. Twee jaar geleden hadden beiden voor de televisiefilm
Ooit al samengewerkt. Eggersman schreef voor deze middellange film niet alleen de muziek, ook trad hij op als music supervisor. Hij had wel eens eerder muziek gemaakt voor televisie-programma’s, maar nog niet voor een film. Hoe kwam je in contact met Van Heusden? Eggersman: ʽHet werk van Jaap van Heusden sprak me aan en een vriend tipte me om eens een keer met hem af te spreken. Van het een kwam het ander, zeg maar.ʼ
SamenwerkingOver de samenwerking met Van Heusden bij
Win/win is Eggersman tevreden: ʽDie liep over het algemeen erg goed; we voelen elkaar goed aan en waarderen elkaars werk en laten elkaar daar ook vrij in. Ik vind Jaap een inspirerend persoon om mee te werken, iemand met een goed oog voor details en ik verbaas me elke keer over de verschillende lagen die hij in zijn films weet te stoppen, schitterend! Toch was het af en toe ook zoeken en aanpoten, met name de leader heeft veel tijd gekost. Het was even zoeken naar de juiste ‘snaar’ maar toen die eenmaal aangeslagen was, weerklonk er heel veel goeds.ʼ
Eggersman (Zeist, 1977) begon zijn carrière als drummer en zanger in diverse bands als At the Close of Every Day en The Spirit That Guides Us en opereert nu vooral solo als ME. Daarnaast produceerde hij albums van artiesten als Ponoka en Susanna Fields. Voorts richtte hij zijn eigen platenlabels Volkoren en Sally Forth Records op. Onlangs verscheen bij Volkoren het album
Hamden, het resultaat van een persoonlijke zoektocht die hem naar het Amerikaanse plaatsje Hamden voerde en waar de muziek in een kerkje werd opgenomen. Het album kent een veelheid aan muzikale stijlen: van americana tot folk en van indie tot singer-songwriter. Ter promotie van
Hamden toert Eggersman binnenkort met zijn band door Nederland, te beginnen op 19 mei in Paradiso in Amsterdam.

Voor de goed tachtig minuten durende film
Win/win (
op de foto: Oscar van Rompay als Ivan) schreef Eggersman een minuut of veertig aan muziek. Welke instrumenten heb je tijdens het componeren gebruikt? ʽOef, welke niet? We hebben veel gebruik gemaakt van een Kayagum (Noord-Koreaanse harp), oude mondharmonica’s, verder een mooie oude Fender Coronado gitaar, verschillende drums, bas, synths, een mandoline uit 1945, cymbals etc.ʼ Over de uiteindelijke stijl van de muziek laat Eggersman zich liever niet uit. ʽDaarvoor kun je het beste de film zelf bekijken. Ik heb altijd een beetje moeite met het uitleggen van teksten of muziek. Dit omdat dit een uiting an sich is en mijns inziens heel goed overbrengt wat het beeld op dat moment wil zeggen. Ik zou zeggen: give it a try!ʼ
KernachtigDe nieuwe weg die Eggersman inslaat met het componeren voor film komt als geroepen. ʽNa meer dan vijftien jaar als drummer/zanger/producer in de popmuziek rond te hebben gelopen, raakte ik de laatste jaren een beetje uitgekeken op de traditionele popmuziek. Ik denk hierbij dan aan een liedje van drie tot maximaal vier minuten dat een goede hook moet hebben, een refrein dat je een leveltje hoger tilt en een bridge die alles even omgooit om vervolgens weer terug te komen met een refrein, al dan niet in een andere toonsoort.ʼ De stap richting filmmuziek is niet een geheel nieuwe of zelfs onverwachte. Films en muziek hebben de kersverse filmcomponist altijd al geboeid. ʽNaast dat ik al jaren een filmhuisliefhebber ben en erg kan genieten van de filmmuziek van Angelo Badalamenti (
Twin Peaks, Mullholland Dr., The Straight Story) en Gustavo Santaolalla (
Babel, 21 Grams, Amores perros), begon ik tegelijkertijd steeds meer te luisteren naar muziek van David Sylvian en Talk Talk (late jaren), muziek die absoluut kernachtig en interessant is maar zich niet vast laat leggen binnen drieëneenhalve minuut of een van de ander popregels.ʼ

In dit verband verwijst Eggersman naar zijn recente werk. ʽDeze ontwikkeling hoor je terug op mijn onlangs verschenen album
Hamden. Een plaat die heel erg organisch is en veel ruimte krijgt om te ademen, maar met nog steeds popliedjes die er mijns inziens toe doen. Die ruimte om te ademen en aandacht voor klank heb ik altijd wel gehad. In mijn band At the Close of Every Day is ‘less is more’ altijd een streven geweest, maar juist ook in de filmmuziek die ik maak probeer ik dit als uitgangspunt te nemen. Juist ook omdat filmmuziek een dienende functie heeft, gaan eerder genoemde kenmerken erg goed samen en je kunt je voorstellen dat het maken van filmscores op dit moment voor mij ook voelt als een warm bad.ʼ
De muziek die Eggersman voor
Ooit schreef is vorig jaar op cd verschenen. Zijn er al plannen om de score van
Win/win ook als cd of als download uit te brengen? ʽEr zijn nog geen concrete plannen maar aangezien de reacties op
Ooit erg goed waren, is er best een kans dat deze muziek dit najaar ook uitgebracht zal worden.

Meer info hierover zal te zijner tijd te vinden zijn op mijn eigen website:
www.mincoeggersman.com.ʼ Over nieuwe filmplannen wil Eggersman ten slotte het volgende kwijt: ʽEr zijn wel gesprekken maar zoals het er nu uitziet zal het eerstvolgende werk een documentaire worden, ook hier kijk ik erg naar uit. Verder heb ik nu m’n handen vol aan
Hamden. Vanaf mei gaan we toeren en de rest van het jaar gebruik ik voor muziekproducties voor bands en om bij te komen van de hectiek rondom
Hamden. En niet te vergeten: deze zomer verwachten mijn vrouw en ik ons derde kindje; voorlopig wel even genoeg om handen dus in huize Eggersman.ʼ
PS