Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boek/cd-bespreking - Vladimir Cosma
Score 157, 29 10 2010



TERECHT EERBETOON VOOR VLADIMIR COSMA


Vorige maand werd hij 70 jaar. Al meer dan 40 jaar behoort hij tot de top van de Franse filmmuziek. Met zijn veelzijdige, uit meer dan 200 scores bestaande œuvre heeft hij dan ook vier decennia lang zijn stempel op de Franse filmmuziek gedrukt. Eind vorig jaar verscheen zowel een fraai geïllustreerd boek evenals een box met 40 scores van zijn hand. Een mooier eerbetoon bestaat welhaast niet voor deze bij ons wat vergeten meester.

Bekend werd de in 1940 in Boekarest geboren en sinds 1963 in Frankrijk woonachtige Cosma bij ons in de loop van de jaren ´70, toen Franse films nog veelvuldig in de vaderlandse bioscopen te zien waren. Niet alleen de artistieke film, maar vooral ook de Franse publieksfilm deed het destijds goed. Die bekendheid had Cosma met name te danken aan een reeks komedies van Yves Robert en Gérard Oury, zoals Le grand blond avec une chaussure noire (1972), Les aventures de Rabbi Jacob (1973) en Un éléphant ça trompe énormément (1976). Het boek begint met enkele hoofdstukken over Cosma´s jeugd en opleiding aan het conservatorium van Boekarest, waarna per hoofdstuk de belangrijkste regisseurs de revue passeren met wie Cosma heeft samengewerkt. Niet verwonderlijk is dat Yves Robert het spits afbijt, want niet alleen debuteerde de componist met een film van Robert (Alexandre le bienheureux (1967)), nadien heeft hij alle films van de Franse regisseur van een score voorzien. En met geen andere regisseur verliep de samenwerking zo goed als met Robert, zo lezen we. Andere belangrijke regisseurs met wie Cosma veelvuldig heeft gewerkt, waren Pascal Thomas, Gérard Oury, Claude Zidi, Francis Veber en Claude Pinoteau. 

Interview

Eigenlijk bestaat het gehele boek uit één lang interview dat auteur Vincent Perrot met Cosma heeft gehouden. Twee korte hoofdstukken zijn gewijd aan bijzondere scores die Cosma ook artistiek aanzien verschaften: Diva (1981) en Le bal (1983). Boeiend is te lezen hoe beide scores na een moeizame start en een langdurige periode van componeren uiteindelijk tot grote triomfen leidden: voor beide won hij een César. Ook komt zijn immense werk voor televisie bescheiden aan bod (een enkel hoofdstuk) en sluit het boek af met een hoofdstuk over zijn werk als dirigent en componist van ander werk dan filmscores. Bijzonder zijn de illustraties: enkele foto´s uit Cosma´s privé-verzameling en tal van foto´s uit de besproken films kleuren de pagina´s. Ook hoezen van de oorspronke-lijke soundtrackelpees en –cd´s verleven-digen het monumentale boek.

Cosma komt in het boek over als een beminnelijk man die met iedereen goed overweg leek te kunnen en die zich steeds dienstbaar wist op te stellen. Tegelijkertijd lezen we hoe nauwgezet hij elke te schrijven score voorbereidde: de klankkleur, de instrumentkeuze, de uitvoerenden, alles werd met de gepaste zorgvuldigheid afgewogen. Gaandeweg levert hij in vaak anekdotische vorm ook commentaar op de mensen met wie hij samenwerkte. Boeiend is de wordingsgeschiedenis van zijn score voor Vebers Le placard (2001). Na een reeks doldwaze pogingen de juiste toon te raken, is voor Cosma de maat vol: geen Veber meer, ondanks zeven scores samen. Dat hij een waarlijk vakman was en nog steeds is, komt naast de vele blijken van erkenning in het boek uiteraard naar voren uit de scores voor film en televisie die in de box zijn opgenomen.

40 scores

Op de box staat vermeld dat deze 40 scores bevat voor 40 films. Na opening blijkt dat de 40 scores zijn verdeeld over in totaal zeventien schijfjes. Meer nog dan tijdens het lezen van het boek blijkt bij beluistering van de scores dat Cosma van alle markten thuis was. Hij schreef symfonische scores, popmuziek, jazz, wereldmuziek, liedjes, soms een uitstapje naar avantgardistische stijlen, een vleugje atonale muziek en veel meer. Uiteraard is het ondoenlijk om alle hoogtepunten onder te brengen in deze verzameling. Zo ontbreken op één na alle scores voor Zidi´s films en ook is Le bal niet aanwezig. Een informatief boekje van 150 pagina´s maakt deze rijkgevulde box tot een compleet feest. Een ander pluspunt zijn de bonussen die een welkome toevoeging vormen en die in het boek vaak apart worden besproken. Want beide producten staan niet los van elkaar: de inhoud van de cd´s komt overeen met de hoofdstukken van het boek. Je zou wensen dat van meer componisten een dergelijk duopakket op de markt verschijnt. In één woord: formidable!


Vladimir Cosma comme au cinéma. Vincent Perrot. Éditions Hors Collection, Parijs, 2009. ISBN 978-2-258-08118-5, 208 blz. Prijs: € 32 (Amazon.fr). 

Vladimir Cosma: 40 bandes originales pour 40 films. Larghetto Music LARGH004. Prijs: € 52 (Amazon.fr).

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 157
Andere artikelen:
Cd-recensies
Dvd-recensie
Boek/cd-bespreking - Vladimir Cosma
Marc Streitenfeld - Portret
Minco Eggersman - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy