Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Meirmans/Snitker/Wiegel - Interview
Score 158, 05 11 2010



FILMMUZIEK SPELEN OP PAPIER

In gesprek met de componisten van Dossier K.


Met de muziek voor Komt een vrouw bij de dokter hadden Melcher Meirmans, Merlijn Snitker en Chrisnanne Wiegel eind vorig jaar veel succes. Drie jaar geleden braken ze door met hun frisse score voor de succesfilm Alles is liefde waarna ze bepaald niet stil hebben gezeten. Films als Hoe overleef ik mezelf, De indiaan en tv-films als De Punt en Coach kregen muziek van het trio. Met hun score voor Los heeft het drietal ook in BelgiŽ voet aan de grond gezet. Onlangs ging hun nieuwe Belgische productie Dossier K. in Nederland in premiŤre. En er is nog meer moois op komst. Tijd om bij te praten met de Amsterdammers.

                   V.L.n.r. Chrisnanne Wiegel, Melcher Meirmans en Merlijn Snitker

Dossier K. van regisseur Jan Verheyen is een spannende politiefilm vol gevatte dialogen, actiescŤnes en een flinke dosis spanning. De film speelt zich grotendeels af in Antwerpen, in het bijzonder in de wereld van de Albanese maffia. Regisseur Verheyen kende het drietal nog van zijn vorige film Los (2008). Voor Dossier K. moest een omvangrijke score worden geschreven en aldus bedachten de drie een concept om hieraan gestalte te geven. In hun Amsterdamse studio vertellen Merlijn Snitker en Chrisnanne Wiegel over de totstandkoming van de score terwijl Melcher Meirmans bezig is met de mixage van een van hun volgende projecten (Grace en Mooie Gerrit van Ineke Houtman). Merlijn Snitker: ʽWe hebben een concept bedacht waarover we tijdens de voorbereidingen van de film uitvoerig met de regisseur en de producent hebben gesproken. De bedoeling was om de westerse wereld en de Albanese wereld in elkaar over te laten vloeien en ook een aantal instrumenten tegenover elkaar te zetten. Aldus hebben we vrij veel gewerkt met de cimbalom en daar tegenover staat dan de piano.ʼ Belangrijk element van het muziekconcept was ook het dossier uit de titel en dan vooral het materiaal ervan. ʽWe hebben geprobeerd om het dossier op de een of andere manier als element in de muziek te vangen zonder dat het heel erg de boventoon voert, meer op een onderbewust niveau. Met een percussionist hebben we een dag lang alleen maar ʽpapier opgenomenʼ: we hebben in de studio grote vellen papier van verschillende diktes en materiaalsoorten opgehangen en daar hebben we alle ritmes op laten spelen.ʼ

Ter voorbereiding op dit papierexperiment bezocht het trio een winkel in Amsterdam waar allerlei soorten papier worden verkocht. Snitker: ʽWe hebben er een middag doorgebracht. Papier bleek een hele goede vervanger voor vellen van percussieinstrumenten, alleen de spanning is natuurlijk heel anders en dan krijg je een heel ander geluid. En als zoīn vel heel groot is, zeg maar een paar vierkante meter, en je neemt dat goed op, dan krijgt het een donkere, diepe toon.ʼ Chrisnanne Wiegel wijst er in dit verband op dat ze geen voorbeelden hadden van muzikanten die al eens eerder op papier hadden gespeeld: ʽHet is niet van anderen bekend, voorzover we weten. Nou, kijk maar naar The Making of van Dossier K., daar wordt een stukje gefilmd met de percussionist en krijg je een aardig beeld van wat er mogelijk is met papier (www.dossierkfilm.nl).ʼ

Bourdontoon  

Om AlbaniŽ en etniciteit in de score extra te benadrukken werd gebruikgemaakt van de duduk evenals het principe van de zogeheten bourdontoon en de zigeunertoonladder. Snitker: ʽIn de Albanese volksmuziek heb je een bourdontoon die continu klinkt en daaroverheen worden melodieŽn gespeeld, ook bij dudukmuziek werkt dat op die manier. De basduduk speelt dan een lange grondtoon en de tweede duduk, die vaak wat hoger is, speelt dan de melodie eroverheen. De spelers maken daarbij gebruik van circular breathing. Met dit gegeven in ons achterhoofd hebben we de strijkersgroep laten improviseren op ťťn noot, dat wil zeggen: heel lang dezelfde toon laten strijken. En als je dat dan met vijftien man tegelijkertijd doet, krijg je een heel organische klank. Wanneer iedereen het timbre van die toon steeds varieert, hoor je wel dezelfde toon maar die verandert continu van karakter, dus die wordt soms heel schel, soms heel soft en dan weer warm. Dat is een soort lange laag die dan weer heel veel terugkomt in met name de spanningsstukken.ʼ Voor de in de film voorkomende wolven werden twee blazers uit het Concertgebouworkest gevraagd om het gehuil van de roofdieren te imiteren op hoorn en trompet. ʽWe vonden het een beetje flauw om letterlijk een wolf te nemen, dus toen hebben we die twee blazers gevraagd het gehuil te spelen. En dat konden ze heel erg goed! Op deze wijze is het net even iets abstracter dan een echte wolf. Ook is het niet op een niveau dat je het echt hoort, maar op een onderbewust niveau worden er op heel veel plekken in de score huilende wolven gespeeld.ʼ 

De twee uur durende thriller zit boordevol muziek. Heeft dat gevolgen voor het componeren? Snitker: ʽNou, als je heel veel muziek moet schrijven, is een concept heel prettig omdat je dan een houvast creŽert. Tegelijkertijd moet je met anderhalf uur muziek in een film van twee uur heel erg oppassen dat de muziek niet te overheersend wordt. Je moet dus heel terughoudend zijn, heel subtiel. Op heel veel plekken hebben we ernaar gestreefd dat de muziek op een onderhuids niveau sfeer creŽert zonder dat de muziek teveel aan het duwen is, zodat je niet afgeleid wordt doordat je je op gegeven moment gaat irriteren aan teveel muziek.ʼ 

iTunes

Net als Alles is liefde en Komt een vrouw bij de dokter kan de score van Dossier K. op iTunes worden gedownload. Snitker benadrukt dat financieel gewin niet de voornaamste reden is. ʽWij vinden het goed als onze muziek ook verkrijgbaar is, temeer omdat we de vraag ernaar regelmatig krijgen en dan kunnen we iedereen die erin geÔnteresseerd is doorverwijzen naar iTunes. Ja, het is ook een visitekaartje van ons.ʼ Ook hun andere scores zien Snitker en Wiegel graag op iTunes. Snitker: ʽWe hebben het streven om alles wat wij maken uiteindelijk op iTunes te zetten.ʼ Wiegel vult aan: ʽBij Komt een vrouw bij de dokter en Dossier K. vonden we het heel belangrijk om het maar meteen te doen, omdat we wisten dat daar vanuit de producent heel groot op ingezet zou worden. Maar bijvoorbeeld De indiaan en Het schnitzelparadijs moeten zeker ook op iTunes komen.ʼ 

Het grote succes van de film in BelgiŽ gaf niet de beslissende doorslag voor hun deelname aan Hilde van Mieghems later dit jaar in BelgiŽ te verschijnen film Smoorverliefd. Wiegel: ʽHet heeft ermee te maken dat de editor van Los, Philippe Ravoet, ook de editor is van Smoorverliefd en hij vond de samenwerking bij Los heel erg goed.ʼ In Nederland had op 1 juli jongstleden Hanro Smitsmans Schemer, het nieuwe project van Meirmans/Snitker/ Wiegel, in premiŤre moeten gaan. Echter, de film ziet nu hoogstwaarschijnlijk medio oktober het daglicht. Daarna volgt in februari 2011 Grace en Mooie Gerrit van Ineke Houtman waarvoor het trio is uitgebreid naar een kwartet en zij samen hebben gewerkt met Vincent van Warmerdam. En na deze film is het gewoon wachten op de volgende score van de drie Amsterdamse filmcomponisten. 

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 158
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Multiculturele filmmuziekgeschiedenis
In memoriam - John Dankworth
Meirmans/Snitker/Wiegel - Interview
John Debney - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy