Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Filmmuziek van de toekomst
Score 159, 07 01 2011



BOEKBESPREKING: FILMMUZIEK VAN DE TOEKOMST

Hoe klinkt muziek van de toekomst? Hoe creëer je met muziek een moment van stilte? En hoe klinkt muziek van de planeet Mars? Deze vragen worden opgeworpen in Sounds of the Future, een boek waarin in een dertiental essays wordt onderzocht hoe in sciencefictionfilms de muziek van de toekomst klinkt.

Wellicht zal menigeen bij muziek voor sciencefictionfilms denken aan elektronische of computermuziek. In de historische inleiding van Sounds of the Future wordt dan ook de score van Bebe en Louis Bar-ron voor Forbidden Planet (1956) – de eerste geheel elektronische score voor een Hollywoodfilm – als exemplarisch aangemerkt. Ook instrumenten als de theremin worden genoemd vanwege de verstilde ruimtemuziek evenals spookachtige Marsmuziek die componist Ferde Grofé met dit instrument voor Rocketship X-M (1950) schiep. In het laatste hoofdstuk staat filmcomponist Jerry Goldsmith echter centraal om te bewijzen dat futuristische muziek ook kan worden gespeeld met louter traditionele instrumenten die voor zijn baanbrekende score voor Planet of the Apes (1968) een reeks geluidscomposities voort-brachten die zowel atonaal als vervreemdend klonken. Naast deze voor de hand liggende voorbeelden laat samensteller Mathew J. Bartkowiak sf-muziek ook vanuit andere, soms verrassende invalshoeken belichten. Zo is er een hoofdstuk waarin de relatie tussen Broadway en sf-scores wordt gelegd en in een ander hoofdstuk wordt de score van Barbarella (1968) niet alleen als toekomstmuziek geduid, maar we zouden dankzij de score zelfs seksuele handelingen horen …..

Nog interessanter is een bijdrage waarin wordt aangetoond hoe Bernard Herrmann in The Day the Earth Stood Still (1951) een sleutelscène op vernuftige, innovatieve wijze muzikaal tot stilstand wist te brengen. Een film die niet mag ontbreken is uiteraard 2001: A Space Odyssey (1968). In zijn bijdrage verklaart Gregg Redner de functie van een van de bekendste sf-thema´s – Also sprach Zarathustra – met behulp van theorieën van de Franse filosoof Gilles Deleuze (onlangs verscheen van Redner het boek Deleuze and Film Music: Building a Methodological Bridge between Film Theory and Music).

Sounds of the Future is een wetenschappelijk boek dat enige inspanning van de lezer vergt. Het valt aan te raden de beschreven films telkens naderhand te bekijken, wil men begrijpen wat exact wordt uiteengezet door de diverse Noordamerikaanse auteurs. Dat het boek geen definitief antwoord geeft op de vraag hoe de filmmuziek van de toekomst in sf-films klinkt en functioneert, spreekt welhaast voor zich. Deze verzameling essays vormt in ieder geval een eerste aanzet om deze interessante materie nader te onderzoeken. 

Sounds of the Future. Samengesteld door Mathew J. Bartkowiak. McFarland, Jefferson, North Carolina, 2010. ISBN: 978-0-7864-4480-9, 231 blz. Prijs: $ 31,50 (Amazon).

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 159
Andere artikelen:
Cd-recensies
Gamescores - Krijgen steeds meer aanzien
Gent 2010 - Verslag
Willem Breuker - In memoriam
Boekbespreking - Filmmuziek van de toekomst
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy