Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Willem Breuker - In memoriam
Score 159, 07 01 2011



WILLEM – IN MEMORIAM – BREUKER

Terugkomend van vakantie las ik eind juli in de Telegraaf en de Volkskrant over het overlijden van Willem Breuker. Een schok. De laatste jaren had ik hem niet meer gezien of gesproken. En helemaal onbekend was dat hij de laatste jaren aan longkanker leed wat tenslotte zijn overlijden tot gevolg had. Ik heb alle berichten over zijn dood gelezen. Identieke verhalen over zijn vakmanschap, zijn markante persoonlijkheid, zijn eigenzinnigheid en maatschappelijke betrokkenheid. En natuurlijk alles over zijn orkest, het Willem Breuker Kollektief, dat hij in 1974 oprichtte. De vele tournees door talrijke landen, van Amerika tot China, van Canada tot India en vooral de Oost-Europese landen. De talrijke muzikale composities die hij maakte: voor harmonieorkest en draaiorgel, van kamermuziek tot toneelmuziek en filmmuziek niet te vergeten. De peetvader van de Nederlandse geïmproviseerde muziek is niet meer …………….

Mijn eerste contact met Willem Breuker gaat terug naar 1979. Willem reageerde op een oproep van het filmmuziekmagazine Score om de redactie te komen versterken. Dat intrigeerde hem wel. Willem, als geëngageerd musicus, in een groep mensen die beroepshalve niets met muziek hadden maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat met filmmuziek te maken had. Vanaf juni 1979 (Score, nummer 31) versterkte hij de redactie. In dat nummer een interview met hem over zijn muziek voor George Sluizer’s Twee vrouwen. In nummers 33 en 34 deed hij een interview met collega-componist Otto Ketting over diens ervaringen met regisseur Bert Haanstra. Elke drie maanden hielden we een redactievergadering thuis bij een van de redactieleden. Ook bij Willem in de Tweede Oosterparkstraat. Hij deed altijd zijn best dat door te laten gaan, maar vaak lukte dat ook niet: dan was hij er niet omdat hij net in dat weekend weer een concert deed met het Kollektief. Herinneringen aan zijn huis: heel ruim, beneden wanden vol duizenden lp’s en cd’s, boven zijn studio met geluidsapparatuur, terwijl zijn vaste partner Olga Zuiderhoek ons altijd gastvrij onthaalde.

Begin 1985 maakten we een memorabel filmpje. De NOS-tv kende toen een vast programma, Sprekershoek. Kijkers konden ideeën inzenden die dan werden verfilmd. En zo’n idee hadden we: laat kijkers aan de hand van een filmbeeld zien en horen, met verschillende soorten muziek eronder, wat de functie van filmmuziek was. Dat idee werd beloond. De NOS kwam met een filmploeg naar de Tweede Oosterparkstraat en maakte daar een aantal opnamen. Willem (foto) vertelde over de functie van filmmuziek en aan de hand van één enkel filmbeeld (een lopende man langs een vijver, gefilmd in het Oosterpark) met drie verschillende soorten muziek werd de kijker duidelijk gemaakt welk effect muziek bij beeld had. Een groot succes. Op de uitzending van 3 maart 1985 kwamen 300 reacties; tientallen mensen abonneerden zich op Score.

Vanaf nummer 65 (december 1987) begon Breuker een kolom in Score. Dat deed hij veertien nummers lang, onafgebroken tot en met nummer 78 (maart 1991). In die kolom schreef hij alles wat hem bezighield, welke ervaringen hij had opgedaan, helemaal op zijn eigen, eigenzinnige, maar ook humorvolle wijze. Een kijkje voor de lezer achter de schermen, in de wereld van een componist, musicus. Over zijn muzikale ervaringen met het Kollektief in Amerika, zijn ervaringen op een filmfestival in Trento in Italië en een zeer wetenswaardige reeks koloms over de productie van een lp/cd. En niet te vergeten twee koloms over een van zijn favoriete componisten, Sir William Walton. Nu, 2010, dit teruglezend, zijn het memorabele stukken tekst die veel laten zien hoe Willem werkte en dacht. Om in te lijsten ……………..

Echter, de mooiste samenwerking met Willem Breuker was de samenstelling van de dubbel-cd The Alphabet of Dutch Film Music, een uitgave van de stichting Cinemusica. Onder eigen beheer samengesteld en uitgebracht. Maar zonder Willem was het niet gelukt. Zes jaar lang waren we bezig met de samenstelling: het uitzoeken van geschikte stukken muziek, de medewerking van 22 componisten en uiteindelijk de rangschikking in de goede volgorde en de technische afwerking. Willem had steeds aangegeven dat hij geen tijd en zin had al die stukken muziek te verzamelen en de componisten te benaderen. Toen alles er was, was hij bij de afwerking: de selectie van de stukken en de technische afwerking in de Channel Classics Studio in Amsterdam in januari en februari 1995. Op 21 juni 1995 werd de cd gepresenteerd in het Nederlands Filmmuseum te Amsterdam in aanwezigheid van vele componisten. De talrijke reacties in de pers waren overweldigend en zeer positief. Een eerste oplage van 500 exemplaren was zo uitverkocht. Ook de tweede oplage van 500 exemplaren is uiteindelijk weggegaan. Nu een collector’s item dus …………………

Willem Breuker: eigenwijs, eigenzinnig, vaak tegen de draad in. Maar een man met een groot hart, zich inzettend voor zijn mensen en die zaken waarin hij geloofde. Ik ben er trots op hem gekend te hebben. Hij blijft in mijn herinnering. Niet alleen door onze samenwerking bij Score, maar ook door zijn platen en cd’s. Zijn eigen platenlabel BVHaast heeft eigenlijk alles van hem vastgelegd. Mijn favorieten: de soundtrack van De illusionist, een film van Freek de Jonge, de soundtrack van Twee vrouwen, een film van George Sluizer en het verzamelalbum Willem Breuker-Johan van der Keuken: Music for his Films 1967-1994, met muziek van Breuker bij de films van Johan van der Keuken. Willem, bedankt …………….

JW

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 159
Andere artikelen:
Cd-recensies
Gamescores - Krijgen steeds meer aanzien
Gent 2010 - Verslag
Willem Breuker - In memoriam
Boekbespreking - Filmmuziek van de toekomst
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy