Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Gent 2010 - Verslag
Score 159, 07 01 2011



TIEN COMPONISTEN EN EEN MAESTRO

WSA-jubileumconcert goed bezocht



Dit jaar werden voor de tiende keer de World Soundtrack Awards uitgereikt. Tijd voor een speciaal concert, moet men hebben gedacht in de World Soundtrack Academy die de prijzen elk jaar tijdens het Filmfestival van Vlaanderen in Gent uitreikt. Ook vormde dit jubileum een aangename aanleiding om een nieuwe sprong naar een groter publiek te maken. Maar bovenal: waren de prijzen verrassend en was het concert van afgelopen zaterdag 23 oktober wel memorabel?

De afgelopen jaren vond het WSA-evene-ment steeds plaats in de Bijloke, een zaal die continue in aanbouw leek te zijn: elk jaar zag de zaal er weer een beetje comfortabeler en beter afgewerkt uit dan het jaar ervoor. In het kader van het tienjarig bestaan van de steeds prestigieuzer wordende filmmuziekprijzen werd uitgeweken naar het Kuipke, een voormalig velodroom in het Citadelpark, even ten zuiden van het centrum van Gent. Hier vond twee avon-den eerder nog het John Barry-concert plaats, evenwel zonder de meester zelf. In deze enorme zaal passen moeiteloos een paar duizend bezoekers en afgelopen zaterdag zag het dan ook tamelijk zwart van de mensen, her en der was de zaal bijna gevuld tot aan de nok toe. Deze massale toeloop mag gerust een verdienste worden genoemd van het organiserende festival.

Een gedenkwaardig concert dient niet alleen in een dienovereenkomstige zaal plaats te vinden, ook moet ruimte in de tijd in ogenschouw worden genomen en aldus begon het gebeuren dit keer al om 19.30 uur, een half uur eerder dan gebruikelijk. De prijsuitreiking beet het spits af en leverde weinig verrassende momenten op, behoudens de dubbele bekroning van de Poolse filmcomponist Abel Korzeniowski. Hij won eerst de publieksprijs en vlak daarna de prijs voor de beste ontdekking van het jaar, in beide gevallen voor zijn spraakmakende score voor A Single Man. Daarna volgde opnieuw een dubbeloverwinning. Net als vorig jaar kaapte Alexandre Desplat (foto) de beide hoofdprijzen weg: voor beste score en beste componist van het jaar. De eerste prijs ontving hij voor Fantastic Mr. Fox en de tweede prijs betrof een reeks films die Desplat afgelopen jaar van muziek heeft voorzien: Fantastic Mr. Fox, The Twilight Saga: New Moon, Julie & Julia en The Ghost Writer. De Franse componist keek beide keren nogal overweldigd en nog nauwelijks in staat om te beseffen dat hij momenteel echt tot de absolute top van de filmmuziek behoort, zoniet deze top zelf belichaamt. Dit programmagedeelte werd afgesloten met een blik terug naar de achterliggende donderdag toen David Arnold de Lifetime Achievement Award voor de afwezige John Barry in ontvangst nam, gevolgd door het weerklinken van het overbekende, maar nog immer boeiende James Bond-thema.

Het concert der concerten

Na een break van twintig minuten begon dan het langverwachte megaconcert met liefst tien componisten. Van allen werden stukken uit een of twee scores uitgevoerd. Angelo Badalamenti was de eerste die ten
tonele verscheen en nog voordat werd be-gonnen met zijn muziek uit Twin Peaks benadrukte hij wat wellicht alle componisten vinden en vonden van dit jaarlijkse filmmuziekevenement: Gent biedt filmcomponisten de mogelijkheid elkaar te ontmoeten alsmede de gelegenheid eigen composities live uit te (laten) voeren. Badalementi (op de foto met Elliot Golden-thal en Craig Armstrong) bespeelde zelf de piano tijdens Twin Peaks en Cousins. An-dere uitvoerende componisten waren Ga-briel Yared (piano) en Gustavo Santaolalla (charango bij The Motorcycle Diaries en gitaar bij Brokeback Mountain). Santaolalla oogstte mogelijk het meeste applaus, iets wat in vorige jaren ook al het geval was geweest. 

Helaas moest één componist verstek laten gaan. Naar verluidt kon Alberto Iglesias zijn vaderland niet verlaten wegens ver-plichtingen voor Pedro Almodóvars nieuwe film. Maar de andere grootheden uit filmmuziekland waren er allemaal en aldus zag men onder meer Craig Armstrong, Bruno Coulais, Elliot Goldenthal, Howard Shore en Stephen Warbeck het podium betreden op weg naar de presenta-tor om een korte vraag te beantwoorden. Één Belgische componist gaf acte de présence: Frédéric Devreese. Misschien was de levendige uitvoering van zijn tango uit Benvenuta wel het verrassende hoogte-punt van de avond. Ook de jonge zanger Thomas Stroobants zorgde voor kippenvel toen hij een lied uit The Lord of the Rings zong. 

The Brussels Philharmonic – het Vlaams Radio Orkest speelde onder leiding van oudgediende Dirk Brossé ook nu weer de sterren van de hemel. Brossé werd op deze gedenkwaardige avond stilaan gepromoveerd tot absolute maestro op het gebied van filmmuziek in concert. Iedere componist die over het podium liep, bedankte hem zichtbaar voor zijn onuitputtelijke inzet. Dat dit concert een versnipperd karakter had en aldus meer leek op the best of film music van de laatste tien, twintig of dertig jaar is onvermijdelijk als je tien topcomponisten in huis haalt. Veel diepgang zat er dan ook niet in ditmaal. Daar kon het overbekende thema van The Magnificent Seven, waarmee dit concert om elf uur afsloot, evenmin iets aan afdoen. Of we volgend jaar weer terugkeren naar de kleinschalige Bijloke-zaal zullen we moeten afwachten. Dan zal het concert zeker weer worden afgesloten met de dynamische WSA-fanfare, ook van ElmerBernstein.                                            
 
PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 159
Andere artikelen:
Cd-recensies
Gamescores - Krijgen steeds meer aanzien
Gent 2010 - Verslag
Willem Breuker - In memoriam
Boekbespreking - Filmmuziek van de toekomst
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy