Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Gamescores - Krijgen steeds meer aanzien
Score 159, 07 01 2011



GAMESCORES KRIJGEN STEEDS MEER AANZIEN

Ramin Djawadi schreef actiemuziek voor Medal of Honor


De laatste jaren wordt steeds vaker een beroep gedaan op een gevestigde filmcomponist om een score te schrijven voor een videogame. De onlangs met veel bombarie uitgebrachte nieuwe versie van Medal of Honor kent een score van de hand van de Duitse filmcomponist Ramin Djawadi (foto). Het tegenovergestelde komt ook steeds vaker voor: gamecomponisten die zich wagen aan filmscores. In februari van dit jaar werd dat laatste prachtig geďllustreerd met de Oscar die voormalig gamecomponist Michael Giacchino ontving voor zijn score voor Up.

Bekende namen in de gamemuziekwereld zijn onder meer Jesper Kyd, Martin O´Donnell, Winifred Phillips, Inon Zur, Jeremy Soule en Chris Velasco. Daarnaast is er een grote groep Japanse componisten en zelfs enkele Nederlandse zoals Jeroen Tel en Michiel van den Bos. Maar ook filmcomponisten wagen zich steeds meer aan het componeren voor games. Harry Gregson-Williams heeft al enkele afleveringen uit de Metal Gear Solid-serie (2001-2008) gedaan en van Hans Zimmer verscheen afgelopen jaar een score die hij schreef met Lorne Balfe voor Call of Duty: Modern Warfare 2. Eerder verkende John Debney dit tamelijk nieuwe genre met zijn score voor Lair (2007). Steve Jablonsky maakte in datzelfde jaar naam met zijn muziek voor de game Transformers en eerder dit jaar verscheen van zijn hand nog Prince of Persia: The Forgotten Sands. Verbaast het iemand nog dat Gregson-Williams de muziek schreef voor de filmversie van de populaire game Prince of Persia: The Sands of Time (2010)? 

Erkenning

Een aanwijsbare erkenning voor de gamemuziek was de Oscar die Michael Giacchino in februari van dit jaar kreeg voor zijn score voor de animatiefilm Up. Opeens werd het voor het grote publiek duidelijk dat zelfs een gamecomponist een Oscar kon winnen, dus zo slecht kon de muziek voor videogames nu ook weer niet zijn. De enigszins neerbuigende houding tegenover gamemuziek slaat steeds meer om in een zekere vorm van respect, iets wat ex-gamecomponisten als Christopher Lennertz zeker op prijs zullen stellen. Overigens reikt de International Film Music Critics Association sinds 2008 een prijs uit voor de beste muziek voor een videogame naast prijzen voor diverse filmgenres zoals drama, animatie, actie alsmede algemene prijzen. De eerste winnaar in de categorie videogame was Johnn Debney voor zijn muziek voor Lair.

Voor de nieuwste versie van Medal of Honor, een actiespel dat zich tot nu toe steeds tijdens de Tweede Wereldoorlog had afgespeeld en nu voor het eerst in het onveilige, hedendaagse Afghanistan is gesitueerd, werd de Duitse componist Ramin Djawadi (36) aangezocht. De vorige versies werden alle gescoord door Michael Giacchino en die lijkt nu geheel te zijn overgestapt naar het grote werk: filmscores. Djawadi heeft de afgelopen jaren zijn sporen verdiend met de muziek voor films als Mr. Brooks (2007), Iron Man (2008) en recentelijk Clash of the Titans

Nieuwe markt

De score voor Medal of Honor lijkt zo op het eerste gehoor niet veel af te wijken van een gemiddelde actiefilmscore. Djawadi schreef een melodieuze, grotendeels symfonische score. We horen een pakkend hoofdthema (Heroes Aboard), veel actiemuziek en een mix van westerse en etnische instrumenten om de locatie te accentueren. Opmerkelijk aan dit project is dat van de score een download is verschenen op iTunes. Alsof het een heuse filmscore betreft, kan de muziek van Medal of Honor worden gedownload en vervolgens kan worden genoten van een uur aan muziek buiten het spel om. Voor de zieltogende muziekindustrie is dit een mogelijk nieuwe markt die in feite een onvermoede bron van inkomsten zou kunnen genereren, gezien de enorme hoeveelheid muziek die jaarlijks voor talloze nieuwe games of updates van games wordt geschreven. Ook niet onbelangrijk, zo niet van cruciaal belang, is het feit dat in bepaalde leeftijdcategorieën meer wordt gegamed dan naar film en televisie wordt gekeken. Gamers horen tijdens het gamen veel muziek en er zijn er heel wat die deze muziek bewust horen en zelfs weten te waarderen. De vraag is natuurlijk of ze ook bereid zijn zonder het bijbehorende spel naar de muziek te luisteren, laat staan geld voor een download uit te geven. Maar ….. nu eerst Medal of Honor spelen en genieten van de muziek, ook buiten het spel om. Want naar deze muziek is het best prettig luisteren ….. 


PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 159
Andere artikelen:
Cd-recensies
Gamescores - Krijgen steeds meer aanzien
Gent 2010 - Verslag
Willem Breuker - In memoriam
Boekbespreking - Filmmuziek van de toekomst
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy