Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Robert Townson - Interview
Score 160, 05 05 2011



  60 CD´S PER JAAR 

     Interview met Robert Townson
 

Op tal van cd-hoesjes uit de stal van Varèse Sarabande prijkt de naam van producent Robert Townson. 2010 was voor Townson (foto) in meerdere opzichten een bijzonder jaar. Niet alleen zat hij welgeteld 25 jaar als producent in het vak, ook bereikte hij een mijlpaal met zijn duizendste productie, waarbij een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling ging.

 
Jong begonnen

Op slechts twintigjarige leeftijd produceerde de van oorsprong Canadese Townson (44) zijn eerste plaat. Dat was in 1986  The Final Conflict, de derde film in de Omen-reeks. De film was vijf jaar daarvoor al uitgebracht, maar de score van Jerry Goldsmith was nog niet op een geluidsdrager verschenen zodat Townson hier zijn kans schoon zag. ʽAls liefhebber van filmmuziek ontdekte ik in de laten jaren ´70 de muziek van Jerry Goldsmith en John Williams. Uit ontevredenheid met het geringe aantal soundtracks dat destijds verscheen besloot ik om enkele van de scores die ik als fan waardeerde maar die niemand anders produceerde zelf maar te gaan produceren.ʼ Van het een kwam het ander en zo werd uit een passievolle hobby een roeping als producent van inmiddels goed 1060 cd´s. 

Nagenoeg alle producties van Townson verschenen op het Varèse-Sarabande-label. Al gauw na zijn debuut verschenen er tientallen cd´s per jaar van zijn hand. ʽIk doe 60 producties per jaar. Ik kom momenteel niet onder de 60 en ik geloof dat ik enkele jaren geleden zelfs 73 stuks heb geproduceerd.ʼ Vandaag de dag zijn alle cd´s ook als download verkrijgbaar. Over de toekomst van de cd merkt Townson op: ʽIk ben ietwat verbaasd dat de cd al zo lang meegaat, ik hoop dat ze nog lang zullen blijven want ik geef toch de voorkeur aan cd´s.ʼ 

Bij het woord producent zal menigeen denken aan legendarische producers als George Martin en Phil Spector. Wat houdt Townsons functie nu precies in? ʽDie omvat alles vanaf de eerste voorbereidingen zoals de vraag welk orkest de score zal spelen en wie het orkest zal dirigeren. Ik produceer vervolgens de opnamesessie en daarna ben ik gedurende de postproductie aanwezig bij de editing en de mastering van de cd. Ten slotte bemoei ik me met de lay-out van het cd-doosje: ik huur artiesten in om de afbeeldingen te maken en ik schrijf vaak de tekst van het boekje. Met de componist bespreek ik welke cues op de cd komen, in welke volgorde etc.ʼ Tijdens de opnames kan het wel eens voorkomen dat Townson de dirigerende componist adviseert nog eens een extra take te doen, maar verder gaan zijn bemoeienissen niet. Voor de vele opnames kan Townson putten uit een team medewerkers zoals recording engineers, mastering engineers en dirigenten. Tot de laatste groep behoren illustere namen als Joel McNeely en – ooit – Elmer Bernstein en Jerry Goldsmith die als dirigent enkele scores van Alex North opnam.

Rolmodel

Zelf speelt Townson geen enkel instrument. Muzikale ervaring deed hij al doende op. ʽIk begon op jonge leeftijd te produceren en had het voordeel te mogen werken met de beste docenten ter wereld zoals Jerry Goldsmith en Georges Delerue. Zij waren rolmodellen voor mij en zij leerden me alles wat ik tot op de dag van vandaag doe.ʼ Met Goldsmith deed Townson 80 cd´s en met Elmer Bernstein meer dan 30. Maar ook met de jonge garde heeft hij regelmatig gewerkt: Alexandre Desplat, Michael Giacchino en Brian Tyler. En uiteraard werkte hij niet alleen met Amerikaanse filmcomponisten maar ook met Europese als Pino Donaggio en diverse Franse en Spaanse componisten. En misschien ook met Nederlandse? ʽEven denken …. Loek Dikker. Ik heb de cd met zijn score voor Body Parts uitgebracht.ʼ 

Robert Townson en Alex North

Graag had Townson natuurlijk willen samenwerken met Bernard Herrmann. ʽIk heb hem helaas nooit ontmoet. Hij was een fascinerende persoonlijkheid en een absoluut genie.ʼ En wie zijn de favoriete filmcomponisten met wie hij heeft gewerkt? ʽEr zijn zoveel favorieten, maar in ieder geval Jerry Goldsmith en Alex North. Dat waren giganten die erg belangrijk voor me waren omdat ze van invloed zijn geweest op mijn gevoel voor kunst en stijl evenals mijn vakmanschap.ʼ Tevreden is Townson met name over de ongebruikte score van North voor 2001: A Space Odyssey die hij produceerde met Goldsmith als dirigent. Maar misschien nog het meest in zijn nopjes is hij over de afgelopen herfst verschenen Spartacus-box. Deze duizendste door hem geproduceerde cd is zijn favoriete score en met deze bijzondere box loste hij tevens een belofte in die hij Alex North twintig jaar geleden deed, namelijk dat hij ooit zijn meesterwerk uit 1960 zou restaureren en uitbrengen. 

Vijfentwintig jaar cd´s produceren getuigt van een ontembare voorliefde voor filmmuziek, daarover bestaat geen twijfel. Net zo min als we hoeven te twijfelen aan nieuwe opmerkelijke producties. Over het plezier van het vele produceren blijft Townson nuchter: ʽAch, omdat ieder nieuw project ondanks de meer dan duizend scores weer helemaal spiksplinternieuw is. Alles wat ik doe heb ik nooit eerder gedaan en dat houdt me scherp. Ook mag ik me gelukkig prijzen dat ik met zoveel uitzonderlijke, talentvolle componisten heb gewerkt voor een kunstvorm die zich nog steeds aan het ontwikkelen is en nieuwe wegen bewandelt.ʼ

PS


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 160
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Duitse filmcomponisten vertellen
Christophe Beck - Interview
Robert Townson - Interview
Wolfram de Marco - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy