Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Christophe Beck - Interview
Score 160, 05 05 2011



EEN DOCUMENTAIRE ALS WELKOME AFWISSELING

Christophe Beck over zijn score voor Waiting for Superman


Verleden jaar verschenen acht films in de bioscopen met een score van de Canadese filmcomponist Christophe Beck. Het merendeel waren komedies, zoals Due Date, Death at a Funeral en Date Night, maar er zat ook een actiefilm (Red), een avonturenfilm (Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief), een musical (Burlesque) en een spraakmakende documentaire tussen. Waiting for Superman is de nieuwe film van Davis Guggenheim die vijf jaar geleden met An Inconvenient Truth heel wat opzien baarde. Voor Beck was deze documentaire een nieuwe en uiteindelijk lonende ervaring.

Dat 2010 een druk jaar zou zijn geweest, relativeert de in 1972 in Montréal geboren Beck (foto) meteen: ʽInderdaad, een druk jaar, hoewel ik er graag op wijs dat diverse films het jaar ervoor al waren voltooid. Gewoonlijk doe ik vijf of zes films per jaar. Verder moet worden gezegd dat de meeste films komedies waren met weinig originele muziek erin. Eerlijk gezegd is een film als Percy Jackson het equivalent van twee of drie van de andere films. Qua aantal klopt het dus wel dat ik veel heb gedaan, maar het was niet drukker dan andere jaren.ʼ Gevraagd welke van de acht films hem het dierbaarst is, antwoordt Beck diplomatiek: ʽDat is een lastige vraag aangezien ik ze alle als mijn kinderen beschouw. Ik heb met heel veel plezier gewerkt aan Percy Jackson vooral omdat dit een nieuw genre voor mij was. Een boeiende afwisseling was Waiting for Superman omdat de muziek stilistisch gezien nogal afwijkt van de meeste andere films die ik doe.ʼ

Obama

Waiting for Superman beschrijft de deplorabele staat van het hedendaagse Amerikaanse onderwijs. Voor Beck was dit zijn eerste lange documentaire. Met regisseur Guggenheim had hij voor de presidentiële campagne van Barack Obama in 2008 een tweetal korte films gedaan. ʽAls je moet werken onder hoge druk zoals tijdens de campagne ontstaat een hechte samenwerking en ik ben blij dat Davis zich onze prettige samenwerking herinnerde op het moment dat hij iemand moest kiezen voor zijn nieuwe film.ʼ Over de samenwerking bij Waiting for Superman heeft Beck niets dan lof: ʽHij is respectvol en staat open voor de ideeën die ik heb. We werkten volgens een erg strak schema net zoals tijdens de Obama-campagne. Ik geloof dat we niet meer dan drie of vier weken hadden, maar het ging allemaal prima.ʼ
Beck heeft sinds zijn eerste scores voor televisie – inmiddels alweer achttien jaar geleden – een naam gemaakt met komedies zoals het grote succes The Hangover (2009). Is het componeren voor een komische film heel anders dan voor een documentaire? ʽIn wezen niet. Het gaat om verhalen vertellen middels muziek en of het dan gaat om televisie, een speelfilm of een documentaire maakt niet zoveel uit. Mijn taak is het om erachter te komen wat de regisseur wil vertellen, welk perspectief het belangrijkst is en aan welke gevoelens we uitdrukking willen geven. Wat wel een verschil maakt, is de stijl: een documentaire bevat over het algemeen veel dialoog, veel informatie en scènes waar slechts droge feiten worden opgesomd. De functie van de muziek is hier niet zo gecompliceerd. Er zijn geen achtervolgingen, geen romantische scènes en dus hoeft de muziek niet nadrukkelijk aanwezig te zijn. Ik vond het erg verfrissend om met mijn muziek wat meer op de achtergrond te mogen werken. Een documentaire is de ideale kans om op kleine schaal te werken met eenvoudige orkestraties en arrangementen. Wat hetzelfde is als bij een fictiefilm is het proces dat zich in mijn hoofd afspeelt: het muzikaal vertellen van een verhaal.ʼ

Stemmen

Wat meteen opvalt aan de score is de kleinschalige uitvoering ervan, precies zoals Beck dat bij een documentaire graag ziet. Deze eerder bescheiden plek van de score kenmerkt ook de cd; we horen minder dan 40 minuten muziek. Beck: ʽNog eens twintig minuten hebben de cd niet gehaald omdat het ging om korte stukjes die beter tot hun recht kwamen in andere tracks.ʼ Met Guggenheim kwam Beck al in een vroeg stadium overeen dat er twee muzikale stemmen uit de score moesten spreken. Allereerst het perspectief van de volwassenen dat wordt weergegeven door tal van grafieken en statistieken waaruit blijkt hoe ernstig het gesteld is met het onderwijs. In plaats van het tragische van deze crisis te onderstrepen klinkt de muziek eerder zowel komisch als wispelturig. ʽDe stand van zaken is nogal absurd en bespottelijk en deze idiote situatie wordt begeleid door veel uptempo, jolige pizzicato strijkers.ʼ Daartegenover is er de meer gevoelige, intieme stem van de kinderen. ʽVanuit het oogpunt van de kinderen is sprake van een gevoelig evenals tragisch relaas en daarvoor kozen we opzettelijk meer intieme, eenvoudige muziek gespeeld door een enkel instrument als de piano en de gitaar.ʼ Ondanks de soms ronduit tragische strekking van de film klinkt de score nergens droevig. Beck: ʽEr komen gevoelige momenten in de film voor, absoluut. We hebben er echter naar gestreefd de gehele film een sprankje hoop te geven.ʼ

Waiting for Superman
 
De score werd opgenomen in Becks studio in Los Angeles. Uit financiële overwegingen en een gebrek aan tijd werd besloten de score grotendeels met behulp van samples op te nemen. ʽDeze score was ietsje anders dan wat ik gewend ben. Normaal gesproken neem ik de tijd en de middelen om alles met echte instrumenten op te nemen. Met al die strijkers zou het een tijdrovende en dure aangelegenheid zijn geworden.We kozen er daarom voor om slechts een paar echte instrumenten te gebruiken. Wat je uiteindelijk hoort is voor tweederde elektronisch terwijl de belangrijke solo-instrumenten zoals de gitaar echte instrumenten zijn die door enkele muzikanten werden bespeeld.ʼ 

Als het aan Beck ligt kan Guggenheim bij zijn volgende film weer op zijn deelname rekenen. ʽWat zijn volgende film ook is, documentaire of niet. Het is een medium waarvoor ik graag werk.ʼ Intussen is er na Waiting for Superman alweer een nieuwe film met muziek van Beck in de Nederlandse bioscopen gaan draaien. Burlesque bevat naast vele liedjes slechts een minuut of veertien aan originele score, veelal underscore. Over de functie van deze score: ʽDie bestond vooral uit een langer begin van het ene liedje en een langer einde van een ander liedje. Ik voelde me meer een manusje van alles dan een drijvende muzikale kracht. Niettemin bestaat het belang van deze bescheiden score uit datgene wat deze score behoort te doen: het versterken van de verhouding tussen de twee belangrijkste personages.ʼ

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 160
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Duitse filmcomponisten vertellen
Christophe Beck - Interview
Robert Townson - Interview
Wolfram de Marco - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy