Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Duitse filmcomponisten vertellen
Score 160, 05 05 2011



BOEKBESPREKING: DUITSE FILMCOMPONISTEN VERTELLEN


Dat er in Duitsland steeds meer aandacht wordt geschonken aan filmmuziek bewijst het boek Filmmusik-Bekenntnisse. Een aantal min of meer bekende filmcomponisten geeft een inkijk in de eigen praktijk van het componeren voor film en televisie. Hun relazen wijken zo op het eerste oog niet veel af van collega´s uit andere landen.


Filmmusik-Bekenntnisse verscheen in de reeks Praxis Film, waarin aan de hand van een filmberoep de praktijk van het creatieve proces wordt verduidelijkt. Eerder verschenen delen over producenten, monteurs en acteurs. Béatrice Ottersbach en Thomas Schadt, de samenstellers van Filmmusik-Bekenntnisse, laten in totaal zestien filmcomponisten die in Duitsland werkzaam zijn aan het woord. Een aantal werd (telefonisch) geïnterviewd, een aantal schreef een verhaal, soms in essayvorm of als een soort autobiografie. Elk portret wordt voorafgegaan door een cv plus foto. 

Veel componisten zijn in Nederland onbekend. Alleen van artiesten als Niki Reiser (eigenlijk een Zwitser, maar veelvuldig werkzaam voor Duitse films), Hans Peter Ströer en Martin Todsharow zijn films met hun muziek in ons land uitgebracht. Van de anderen is praktisch niemand bekend, hoewel veel filmcomponisten intensief werken of gewerkt hebben voor de Duitse televisie (vooral voor een serie als Tatort). Een geval apart is Konstantin Wecker die naast zijn filmmuziek vooral bekendheid verwierf als liedjeszanger en –schrijver. 

Wat meteen opvalt is dat er onder de componisten veel overeenkomsten zijn over de genoten muziekopleiding, de soms moeizame weg naar het componeren voor film en televisie en de ervaringen binnen de Duitse filmindustrie. En natuurlijk de – soms absolute – liefde voor het filmmuziekvak. Maar ook andere onderwerpen als het gebruik van de computer, de muziekopnames en de voor- en nadelen van de temptrack komen ruimschoots aan bod. Al met al vallen de componisten niet op vergeleken met hun Europese en Amerikaanse collega´s. Dat geldt zeker ook voor het feit dat zich onder de zestien slechts één vrouw bevindt: Christine Aufderhaar. 

Filmmusik-Bekenntnisse zal eenieder die geïnteresseerd is in filmmuziek van onze oosterburen beslist boeien. Het handzame boek straalt vanaf praktisch elke pagina een enorm enthousiasme voor filmmuziek uit en zal zowel de geïnteresseerde leek als de praktiserende filmcomponist aanspreken.

Filmmusik-Bekenntnisse. Samenstellers: Béatrice Ottersbach en Thomas Schadt. UVK Verlagsgesellschaft mbH, Konstanz, 2009. ISBN: 978-3-86764-193-7, 232 blz. Prijs: € 19,90. 

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 160
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Duitse filmcomponisten vertellen
Christophe Beck - Interview
Robert Townson - Interview
Wolfram de Marco - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy