Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Bride of Frankenstein - Concertverslag
Score 161, 10 05 2011



THE BRIDE OF FRANKENSTEIN WEER TOT LEVEN GEWEKT

Rotterdams Philharmonisch Orkest speelt Waxman


Tijdens een uniek concert in Rotterdam werd The Bride of Frankenstein geprojecteerd op een groot scherm terwijl de originele score uit 1935 van Franz Waxman (1906-1967) live werd uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest, gedirigeerd door Richard Kaufman. Samen met John Waxman, zoon van de componist, en producent John Goberman was Kaufman verantwoordelijk voor het weer tot leven brengen van deze befaamde film en zijn impo-sante score in de concertzaal.      

Opnamesessie van The Bride of Frankenstein. Regisseur James Whale zit vooraan in de fauteuil en Franz Waxman is te zien rechts in het midden met het gezicht naar de dirigent. Foto: courtesy John W. Waxman Collection. All rights reserved. International Copyright Secured.
The Bride of Frankenstein was Waxman´s eerste Amerikaanse score nadat hij het jaar daarvoor Duitsland via Frankrijk was ontvlucht. De grensverleggende muziek die hij componeerde voor deze evenzo baanbrekende film heeft grote invloed gehad op toekomstige componisten van onheilspellende filmmuziek. Waxman´s zoon John (1940): ʽZulke muziek was er destijds nog niet en dus was de muziek die Waxman schreef het begin van een genre, een muziekstijl die tot de dag van vandaag voortleeft.ʼ Het succes van zowel film als muziek versterkte Waxman´s reputatie aanzienlijk. John Waxman: ʽDankzij deze muziek werd hij, op 29-jarige leeftijd, hoofd van de muziekafdeling van Universal, waar hij voor een vijftiental films verantwoordelijk was. Daarmee was Bride het beslissende keerpunt in zijn vroege Hollywoodcarrière.ʼ

Opera

John Waxman is eigenaar van Themes & Variations, een muziekuitgeverij die film- en televisiemuziek beschikbaar stelt voor de concertzaal en voor muziekopnames. ʽDe eerste filmvoorstelling met live muziek vond plaats in 1992. Producer John Goberman had Bride op zijn wensenlijst staan. De gelegenheid hiervoor bood zich aan in Chicago.ʼ Waarom werd gekozen voor Chicago? ʽHet Chicago Symphony Orchestra is mogelijk een van de beste orkesten ter wereld en de Orchestra Hall is een van de mooiste orkestzalen ter wereld. De akoestiek is hier echt fantastisch.ʼ Dit filmmuziekconcert vond plaats op 31 oktober 2010 en werd gedirigeerd door Richard Kaufman (1947) die bekendheid geniet als dirigent van filmmuziek over de gehele wereld en die Bride ook voor deze gelegenheid had voorgesteld. John Waxman: ʽVandaag de dag beschouw ik mijn vaders score voor Bride als een opera.ʼ

Na het concert in Chicago werd op 20 januari jongstleden een concert gegeven in De Doelen in Rotterdam. Op de vraag waarom werd gekozen voor Rotterdam, antwoordt Richard Kaufman, kort voordat het concert plaatsvindt: ʽIk geloof dat het orkest hier op de hoogte was van het bestaan van de film. Daarnaast kent artistiek directeur Michael Fine de muziek van Franz Waxman en weet hij om wat voor een indrukwekkende score het gaat. Hij nam toen het besluit om de muziek uit te laten voeren en daar ben ik erg verheugd over.ʼ Voor Kaufman is The Bride of Frankenstein niet zomaar een doorsnee horrorfilm over een monster. ʽHij heeft een hart en net als ieder ander mens heeft hij behoefte aan liefde, hij is alleen en op zoek naar vriendschap. Dat laatste vindt hij in de hut van de oude blinde man en dan, tegen het einde, wordt een bruid voor hem gemaakt met wie hij niets liever zou willen dan op huwelijksreis gaan en daarna kinderen krijgen. Als de muziek alleen maar voor het monster zou zijn geschreven, zou dat niet veel voorstellen, maar Franz Waxman weet dankzij zijn briljante dramatische vakmanschap heel wat emoties in het verhaal tot leven te brengen. Uiteindelijk verlaat het publiek de bioscoop niet vol angst maar eerder vol begrip voor het monster vanwege alles wat het meemaakt op zijn zoektocht naar liefde die het niet kan vinden. Dit is wat de film anders maakt dan alleen maar een enge film waardoor je ´s nachts niet kunt slapen.ʼ

Taak

Hoe nauw volgde Kaufman de score? ʽHeel nauwkeurig. Wat ik in feite doe is ervoor zorgen dat alle kleuren, alle emoties en de nodige nuance en dynamiek tot hun recht komen zodat de muziek de opwinding, romantiek en de horrorsound heeft die Franz Waxman ermee wilde uitdrukken. Kijk, in die tijd werd alles in mono opgenomen, zodat de weergave nogal vlak is wat in de jaren ´30 dus gebruikelijk was. Een live uitvoering biedt het publiek de mogelijkheid om de muziek en al de kleuren te horen in een dynamische weergave waarbij ze mogelijk dingen horen die niet op de oorspronkelijke soundtrack zijn te beluisteren. En zo wordt dit concert een driedimensionale audio-ervaring vergeleken met het luisteren naar de film.ʼ 

Het zal niemand verbazen dat de originele score noot voor noot wordt gespeeld. Wat is dan de precieze taak van Kaufman (foto)? ʽWat ik zelf probeer is om door de ogen van de componist naar de muziek te kijken en ervoor te zorgen dat wat Waxman beoogde ook daadwerkelijk gebeurt. Dus bij romantische muziek moeten de violen weldadig en romantisch klinken en bij het thema voor het monster moet het koper in de aanval gaan en niet alleen de noten spelen, maar precies datgene doen wat Franz Waxman voor ogen stond toen hij de originele muziek schreef. Dat is mijn taak.ʼ

Het concert in de nagenoeg uitverkochte Doelen was een groot succes ook al ontbrak de ondertiteling en waren delen van de dialoog door de muziek niet te verstaan. Maar dat deerde het publiek dat bestond uit jong en oud, man en vrouw, blijkbaar niet zo erg. Zoals dat hoort bij een horrorfilm spreken de beelden voor zichzelf en uiteindelijk ging het publiek op het puntje van zijn stoel zitten, vooral gedurende de eindscène wanneer de bruid wordt gecreëerd. De overweldigende muziek die deze waanzinnige scène begeleidt evenals enkele andere muzikale hoogtepunten eerder in de film werden beloond met een daverend applaus na afloop van de 75 minuten durende klassieke film. Het enthousiasme en de toewijding van de orkestspelers was opmerkelijk wat door Kaufman wordt bevestigd: ʽDit orkest is werkelijk fantastisch. Het wordt letterlijk een personage in de film en de spelers brengen de film door hun spel muzikaal echt tot leven. Ze weten dat dit anders is dan Mozart spelen. Dit is mijn derde keer hier en de eerste keer dat we filmmuziek spelen en ik was nogal benieuwd hoe ze zouden reageren. Sommige orkesten zijn er niet toe in staat maar dit orkest zet zich schrap en hup, daar gaan we. Het was plezierig werken en daardoor een boeiende ervaring voor mij. Geweldig!ʼ Laten we hopen dat dit concert het begin is van een nieuwe, vruchtbare traditie. 

PS 

Voor meer informatie omtrent Franz Waxman: surf naar de website die door zijn zoon John word beheerd: www.franzwaxman.com.

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 161
Andere artikelen:
Cd-recensies
Dvd-recensie
Desplat - Over The King´s Speech
Hollywood´s Walk of Fame
Bride of Frankenstein - Concertverslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy