Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Desplat - Over The King´s Speech
Score 161, 10 05 2011



        HOFCOMPONIST 

ALEXANDRE DESPLAT OVER ZIJN SCORE VOOR THE KING´S SPEECH
 

Voor Alexandre Desplat is 2010 niet het jaar geworden waarin hij zowel kwalitatief als kwantitatief een pas op de plaats maakte. Na de zeven films van 2009 streelde afgelopen jaar weer een aantal muzikale hoogstandjes van de Franse filmcomponist in de filmzalen onze oren zoals The Ghost Writer, Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 en natuurlijk The King´s Speech waarvoor Desplat genomineerd werd voor een Oscar. Op 13 februari ontving hij voor deze film een BAFTA en op 25 februari een César voor The Ghost Writer. Op een welverdiende Oscar moet hij echter nog even wachten. 

Tom Hooper, Alexandre Desplat en de historische microfoons.


Zijn eerste Oscarnominatie ontving Desplat voor Stephen Frears´ The Queen (2006). In zijn BAFTA-dankwoord wees Desplat erop dat hij met zijn score voor The King´s Speech de geknipte componist lijkt te zijn geworden voor films die in kringen van het Britse koninklijk huis spelen. Hoe raakte hij betrokken bij de film die regisseur Tom Hooper over de stotte-rende Britse koning George VI (in de film steevast Bertie genoemd en fenomenaal vertolkt door Colin Firth) maakte? ʽTom kende mijn werk goed en stelde voor de film te bekijken tussen enkele opnamesessies die ik in de Abbey Road Studio deed.  De twee uur durende film vloog voorbij en ik was na afloop zo gegrepen door de film dat ik meteen tegen hem zei: "Ik ga de muziek schrijven, er zit niets anders op." Een film waarin een dergelijk menselijk verhaal het hart vormt, kom je niet elke dag tegen.ʼ

Worsteling

Desplat stond voor een grote uitdaging: met wat voor muziek ondersteun je een man die een film lang worstelt om zichzelf in woorden te kunnen uitdrukken, iemand die niet kan spreken, maar die wel pijnlijke stiltes laat vallen? ʽIk zei tegen Tom dat steeds wanneer Bertie probeert te spreken de muziek zou moeten uitdrukken dat hij vast komt te zitten. Ik schreef daarom een thema gebaseerd op een enkele, repeterende noot, op het ritme van een doden-mars. Deze melodie probeert wanhopig een uitweg te vinden net zoals een vogel met gebroken vleugels, die probeert te vliegen. Dit thema horen we als Bertie vergeefs een toespraak probeert te houden in het Wembley stadion, vervolgens als hij de pijn hierover deelt met zijn vrouw en ook wanneer hij in zijn bewogen verleden probeert te spitten tijdens zijn therapie.ʼ

Desplat ging uiterst behoedzaam te werk met de rest van de score. De fragiele balans tussen humor en drama mocht niet worden verstoord. ʽHet is een film vol ingehouden emotie, hetgeen door de muziek moest worden geuit. Elke scène vereiste daarom enorme aandacht.ʼ Tijdens de grote repetitie in Westminster Abbey vlak voordat George VI tot koning zal worden gekroond, vindt Bertie zijn stem weer en is hij eindelijk verlost van zijn gebrek. Desplat over deze opmerkelijke scène: ʽPas tegen het einde van de film, als de vriendschap tussen de koning en zijn therapeut echt wordt bezegeld, horen we het thema voor het eerst volledig uitgewerkt, vol vreugde en perfect uitgevoerd.ʼ

Microfoons

Het zwaartepunt van de film ligt in de jaren ´30 wanneer Bertie tegen zijn wil koning wordt en niet meer kan ontkomen aan een leven in de luwte wat tot gevolg heeft dat hij niet langer kan zwijgen voor zijn volk. Dat laatste wordt versterkt door de opkomst van de duivelse redenaar Hitler waardoor een nieuwe oorlog onvermijdelijk lijkt. Tijd dus voor de beslissende toespraak van de koning. In de kelders van EMI werden de microfoons gevonden die indertijd door George VI en zijn vrouw Elizabeth en daarvoor door de ouders van George werden gebruikt. Deze authentieke microfoons werden in de Abbey Road studio gebruikt voor de muziekopnames. Desplat: ʽIk vond het aangrijpend dat de microfoon die koning George VI ooit voor zijn toespraken gebruikte, voor ons stond op het podium waarop ik stond te dirigeren. Voor de Engelse muzikanten was het net zo´n gevoelig moment wetende dat hun klanken met behulp van deze bijzondere microfoons zouden worden opgenomen.ʼ

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 161
Andere artikelen:
Cd-recensies
Dvd-recensie
Desplat - Over The King´s Speech
Hollywood´s Walk of Fame
Bride of Frankenstein - Concertverslag
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy