Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Maurice Jarre - Interview
Score 129, 09 12 2005



MAURICE JARRE: CALL ME MAURICE - Interview - Verschenen in Score 129, december 2003

Ruim elf jaar geleden spraken we elkaar voor het laatst: Maurice Jarre was in 1992 in Bussum voor de promotie van een verzamelalbum met filmmuziek. We spraken toen over zijn succes, de impact van zijn muziek voor Dr.Zhivago, zijn Franse periode, het gebruik van elektronische muziek, zijn ervaringen in Hollywood en zijn samenwerking met beroemde regisseurs (lees Score 83). Nu, oktober 2003, treffen we elkaar weer. Ouder geworden (79), maar nog steeds even enthousiast vertellend over zijn werk. “Call me Maurice”, zegt hij onmiddellijk nog voor het gesprek is begonnen.

Is er veel veranderd tussen 1951 (Jarre’s eerste korte film Hôtel des Invalides) en nu (zijn laatste film Uprising voor regisseur John Avnet)?  Jarre: “Ik bewaar een goede herinnering aan die eerste korte film. Mijn muziek was het tegenovergestelde van het beeld. Ik moest toen nog helemaal zelf ontdekken hoe je filmmuziek schreef. Tegenwoordig kun je daarvoor leren. De muziek van nu is veel meer gebaseerd op effecten. En de producenten willen beslist een hitsong. Ook merk ik dat veel jonge componisten vanuit Europa naar de States willen vanwege het grote geld. Dat is slecht. Wil je veel geld verdienen dan moet je aardappels gaan verkopen in Zimbabwe. Natuurlijk is in de laatste halve eeuw ook de techniek enorm veranderd. Ik ben nu een componist van de oude stempel. Ik componeer nog steeds, maar minder dan vroeger. Ik zie veel scripts, maar iedereen wil veel muziek met effecten en daar pas ik voor, dus ben ik de laatste jaren heel kieskeurig geworden.” Welke film beschouw je als de beste uit je carrière?  “Lawrence of Arabia. Ik werkte daar vanaf het allereerste begin aan. Toen ik de eerste beelden van de film zag, was ik overdonderd. De eerste ruwe versie was 40 uur lang. Die bekeken we met z’n allen: van een maandagmorgen tot dinsdagavond laat. Ik wist niet wat ik zag. Die beelden van de woestijn, het acteren van Omar Sharif en Peter O’Toole. En toen gaf de producent de opdracht die film in te korten tot minder dan 4 uur en ik moest muziek maken: 2 uur muziek in 6 weken tijd!“

En met wie heb je het best samengewerkt? Jarre: “Ik heb vier films met regisseur David Lean gedaan. Fantastisch. Omdat hij in emoties met me praat. Hij schetste een beeld welke emoties hij op alle momenten in muziek vertaald wilde zien. En die samenwerking ging vanaf het allereerste moment goed. En ik had de muzikale vrijheid: ik kon doen wat ik wou. Zijn films zijn klassiekers, nu nog, alsof ze gisteren gemaakt zijn.” Je hebt drie Oscars gekregen: allemaal voor films van David Lean. Welke heeft je voorkeur? “Lawrence natuurlijk!”, zegt hij. Jarre blijft actief. Hij reist vooral de wereld rond om overal concerten te geven met muziek uit zijn films. En de muziek voor Lawrence of Arabia zit daar altijd bij.

JW




Gerelateerde links
 Startpagina

Score 129
Andere artikelen:
Nicola Piovani - Concertverslag
Hooverphonic - Concertverslag
Maurice Jarre - Interview
Peer Raben - Interview
Raymond van het Groenewoud - In concert
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy