Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Philip Miller - Interview
Score 162, 14 07 2011



      HET RITME VAN POËZIE

        Interview met Philip Miller
 

Sinds enkele weken draait Black Butterflies van Paula van der Oest in de Nederlandse bioscopen. De film gaat over de laatste jaren van de Zuidafrikaanse dichteres Ingrid Jonker, gespeeld door Carice van Houten. Deze dramatische jaren worden in de film begeleid door een intieme score van de Zuidafrikaanse filmcomponist Philip Miller (foto). Met Score sprak hij over zijn muziek die het bijzondere ritme van Jonkers poëzie probeert te benadrukken.


Philip Miller (Londen, 1964) woont en werkt in Johannesburg. Voor een kleine dertig korte en lange films, documentaires en tv-series schreef hij de muziek. Onlangs ging in de Verenigde Staten The Bang Bang Club met een score van zijn hand in première. De enige film met zijn muziek die in Nederland te zien is geweest is Catch a Fire (2006) van Phillip Noyce met Tim Robbins in de hoofdrol. Volgens Miller was het deze film op grond waarvan producent Richard Claus hem vroeg de muziek te schrijven voor Black Butterflies

Demonen

Voordat de opnames in Zuid-Afrika een aanvang namen, hadden Miller en Paula van der Oest al contact met elkaar. Een van de onderwerpen van gesprek was in hoeverre de score een etnische, Zuid-Afrikaanse component diende te krijgen. Miller: ʽIngrid Jonker luisterde veel naar folkmuziek en ze hield daarnaast van klassieke muziek. Ook hield ze van de free jazz uit de jaren ´60. Het zou niet echt geloofwaardig zijn geweest als we er een etnische klankkleur aan hadden gegeven.ʼ Belangrijker voor zowel Van der Oest als Miller was dat de muziek Jonkers emoties diende te onderstrepen. ʽDe muziek moest haar innerlijke strijd verklanken, de waanzin en de demonen in haar hoofd en niet zozeer haar Zuidafrikaanse afkomst, zeg maar gerust de clichés die je kunt verwachten bij het kijken naar een Zuid-Afrikaanse film.ʼ 

Dat Jonkers leven heel wat heftige momenten heeft gekend, blijkt regelmatig uit de film: een moeizame verhouding met haar strenge vader, diverse liefdesrelaties die stuklopen en ook een kritische houding ten opzichte van het apartheidsregime dat in haar tijd wreed om zich heen slaat. De film eindigt met Jonkers mentale instorting en daaropvolgende zelfmoord in zee bij Kaapstad in 1965. Miller: ʽEen van de hoofdthema´s was het thema van de zee. Op twee manieren was de zee belangrijk in Ingrids leven: ze leefde aan de kust nabij de zee en daarnaast betekende de zee haar dood. Ik heb geprobeerd de hartslag van de golven evenals een zekere melancholie in de muziek te laten doorklinken.ʼ Vooral in de tweede helft van de film stapelen de dramatische gebeurtenissen zich op elkaar. Een combinatie van hevige emoties en bombastische muziek kan dan gemakkelijk ontaarden in een overdaad aan muziek. ʽPaula wilde niet dat de muziek het publiek teveel vertelt. Dat lieten we liever over aan de acteurs en de dialoog. Vandaar dat ik geen grootse, orkestrale score heb geschreven. Maar er waren natuurlijk momenten in het tweede deel van de film die omwille van het dramatische gehalte van mij verlangden dat ik de muziek voller en overweldigender moest laten klinken. Gedurende de scènes waarin de relatie met haar vader wordt verbroken en ze naar een inrichting wordt gestuurd raken de emoties verhit en de muziek is dan ook minder terughoudend.ʼ 
 
Liam Cunningham en Carice van Houten in Black Butterflies

Ritme gedichten

Een film over een gekwelde dichteres kan natuurlijk niet zonder haar gedichten. Enkele van Ingrid Jonkers befaamde, in het Afrikaans geschreven gedichten worden in de film voorgelezen, waaronder Die kind (wat doodgeskiet is deur soldate by Nyanga). Bij zijn inauguratie in 1994 als eerste democratisch gekozen president van Zuid-Afrika las Nelson Mandela het gedicht voor. In de film horen we Mandela het gedicht voorlezen, precies zoals dat in 1994 geschiedde. Tijdens deze en andere scènes waarin gedichten worden voorgelezen is steeds muziek hoorbaar. Hoe heeft Miller dat aangepakt? ʽIk ken Afrikaans vrij goed net als het vloeiende van de taal. Het Afrikaans kent boeiende ritmes en Ingrid Jonker werkte daar vaak mee. Ik luisterde goed naar de voordracht van de gedichten waarvan ik opnames had. Mijn muziek wilde ik iets van het ritme van de taal meegeven en aldus liet ik het ritme in mij doorwerken. Ik heb enkele maanden aan de score gewerkt en de gedichten en de voordracht ervan waren in hoge mate een deel van mij geworden, al vanaf het moment dat ik met dit project ben begonnen.ʼ 

De muziek werd opgenomen in een studio in Johannesburg met een klein orkest dat vooral uit violisten bestond. Of er ooit een cd of download van Black Butterflies zal verschijnen, is nog zeer de vraag. Wel verscheen onlangs Millers score voor de documentaire White Lion (2010) op MovieScore Media. Is er momenteel in Zuid-Afrika veel werk te vinden? ʽEr is op filmgebied een hoop gaande, misschien niet zozeer voor locale producties, maar vooral voor internationale producties. Het weer is hier goed en de locaties zijn uitstekend, vooral in en rond Kaapstad. De postproductie van die internationale films vindt dan wel vaak plaats in Amerika en Engeland, dus dat betekent niet altijd meer werk voor de mensen hier. Ikzelf heb wel genoeg te doen, want naast het componeren voor film werk ik ook veel samen met videokunstenaars en schrijf ik voor performances en het theater.ʼ Wat kunnen we in de toekomst van Miller verwachten? ʽOp dit moment ben ik druk met de liedjes voor een kunstproject dat volgend jaar op de Documenta in Kassel wordt getoond. Ik doe dit samen met William Kentridge, een Zuid-Afrikaanse videokunstenaar. Het wordt een waar multimediaproject met een vredessculptuur, bewegende objecten, videogeluiden en een live performance.ʼ

PS


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 162
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Verhalen uit de oude doos
Christopher Lennertz - Miniportret
Rogier van Otterloo - Hommageconcert
Philip Miller - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy