Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Boekbespreking - Verhalen uit de oude doos
Score 162, 14 07 2011



BOEKBESPREKING: VERHALEN UIT DE OUDE DOOS



Dat er lang vóór de Tweede Wereldoorlog al over filmmuziek werd geschreven, mag als bekend worden verondersteld. Veel literatuur uit die dagen is lastig te achterhalen of simpelweg niet meer beschikbaar. Voor The Hollywood Film Music Reader verzamelde Mervyn Cooke opmerkelijke artikelen uit dat lang vervlogen tijdperk, maar ook uit de jaren erna, waarmee hij een ware Fundgrube voor ons heeft samengesteld.

Mervyn Cooke is professor in de muziek aan de universiteit van Nottingham en verraste drie jaar geleden met het lijvige boek A History of Film Music (zie Score 155). Voor The Hollywood Film Music Reader dook hij in archieven in de Verenigde Staten en Engeland. Hier vond hij artikelen die teruggaan naar de tijd van de zwijgende film zoals een essay van de destijds befaamde filmcomponist Ernö Rapée die uiteenzet hoe je muziek moet componeren voor een zwijgende film. Na een algemene inleiding vormt het hoofdstuk waarin filmcomponisten zelf aan het woord komen het hart van het boek. Zo lezen we hoe Max Steiner begin jaren ´30 een score schreef, hoe David Raksin zijn samenwerking met niemand minder dan Charles Chaplin (Modern Times) beleefde en hoe Miklós Rózsa voor Quo Vadis research deed naar authentieke instrumenten die hij prompt ook gebruikte. Voorts zijn er interviews met Franz Waxman (radio), John Williams en interviewt Elmer Bernstein collega Jerry Goldsmith. Tenslotte beschrijven enkele componisten hoe ze muziek voor animatiefilms componeren, een praktijk die soms nog verrassend actueel is. Hilarisch en scherp is de tekst van een lezing die Bernard Herrmann in 1973 hield.

In het derde deel komen kritische componisten aan het woord. Opmerkelijk is Igor Stravinski´s vernietigende kritiek op filmmuziek (verschenen in 1946). Minstens zo treffend is hoe David Raksin de vermaarde Rus vervolgens stevig van repliek dient. Sluitstuk van het boek is een essay van de vorige maand overleden Sidney Lumet over zijn samenwerking met enkele filmcomponisten evenals zijn visie op muziek in zijn films. 

De bijdragen zijn indertijd verschenen in kranten, tijdschriften en boeken. Vooral de artikelen uit de gedrukte pers zijn alleen na lang zoeken te achterhalen. Sommige stukken komen uit boeken zoals de biografie van Henry Mancini en het boek dat André Previn over zijn Hollywoodjaren schreef. Die zijn nog (tweedehands) verkrijgbaar. Het is uitermate prettig dat Cooke al deze stukjes voor ons heeft opgespoord en ze vervolgens kant-en-klaar aanbiedt in dit zeer lezenswaardige boek. 

The Hollywood Film Music Reader. Samengesteld door Mervyn Cooke. Oxford University Press, Oxford en New York, 2010. ISBN: 978-0-19-533119-6, 382 blz. Prijs: € 27,99 (bol.com).  

PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 162
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Verhalen uit de oude doos
Christopher Lennertz - Miniportret
Rogier van Otterloo - Hommageconcert
Philip Miller - Interview
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy