Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
StreamingSoundtracks - Portret
Score 163, 29 10 2011



STREAMINGSOUNDTRACKS TIEN JAAR
De site www.streamingsoundtracks.com bestaat tien jaar. De site doet wat zijn naam belooft: er is continu filmmuziek op te beluisteren. Anton Smit uit Groningen, Caliburn is zijn nickname op de site van StreamingSoundtracks (SST), en in het dagelijks leven software- engineer bij de Universiteit Groningen, kan er veel over vertellen. ‘Ik geef technische support en houd vooral in de gaten of de boel blijft draaien.’

Wat is StreamingSoundtracks precies?

Anton Smit (foto): ‘Het is eigenlijk een radiostation, dat tien jaar geleden is begonnen, toen de man die op de site bekend staat als JERIC vond dat hij de soundtracks die hij thuis draaide ook op zijn werk moest kunnen horen. Hij heeft zijn cd’s geript en een site gebouwd. En die site is van lieverlee almaar groter geworden. JERIC is nog altijd de baas. Hij is de eigenaar. Wij hebben respect voor die man en hij is blij met alle hulp die hij kan krijgen bij zijn uit de hand gelopen hobby. Hulp van zijn echtgenote, van technische administrators zoals ik, van moderatoren die zorgen dat chat en forum netjes blijven, en van mensen die zorgen dat de albums er goed op staan. Er mogen bijvoorbeeld geen hoesjes met blote vrouwen op de site komen, want we zijn family-friendly en dat is iets dat in de VS heel belangrijk is. In het begin kon je een nummer aanklikken en dat begon gelijk te spelen. Dat is radio on demand, en dat mag niet zomaar volgens de Amerikaanse wetgeving. Er zijn regels waar je je aan moet houden, bijvoorbeeld dat er steeds een uur voorbij moet gaan alvorens een bepaald nummer daadwerkelijk gaat spelen op de radio. Aan die regels voldoen we inmiddels. We zijn een stuk professioneler geworden. Nu zijn we volledig legaal; we betalen gewoon royalties.ʼ

Maar wie financiert jullie?

‘Donaties zijn onze voornaamste bron. JERIC wil namelijk geen reclame op zijn ‘radio’. Maar we verdienen ook veel dankzij mensen die kiezen voor een zogeheten VIP-status. VIP word je voor minimaal zes dollar per maand, en die status geeft je recht om vaker muziek van eigen keuze te kunnen selecteren. Overdag zijn onze request-rates meestal zes uur en 30 minuten. Dat betekent: wie geen VIP is mag eens in de zes uur een nummer kiezen; voor een VIP-lid mag dit eens in de 30 minuten. En zo’n nummer mag vijftien dagen niet gespeeld zijn – op de site lees je dan ook: “No repeats: vijftien dagen”. Zo houden we ons station gevarieerd. Je kunt daar overigens uit afleiden dat onze bibliotheek behoorlijk groot is, momenteel omvat die bijna 4800 albums.’

Hoe komen jullie aan al die muziek?

‘Publishers bieden ons nu hun muziek aan, door cd’s als mp3 te uploaden. Veel particulieren doneren ook hun cd’s. Ik heb bijvoorbeeld Kongo van Henny Vrienten en Turks fruit van Rogier van Otterloo gedoneerd. En steeds vaker bieden componisten zelf muziek aan. Omdat we een wereldwijde uitstraling hebben, staat er muziek uit tal van landen op SST. Dat is de kracht van ons station: dat mensen veel kennis hebben van bepaalde muziek, waar je zelf minder in thuis bent. Door lijsten met favorieten aan te maken, kun je elkaars smaak leren kennen en op het spoor komen van muziek die je anders nooit zou horen. Goed voorbeeld voor mij is Bartosz Chajdecki. Een Pool die adembenemend mooie muziek heeft geschreven voor de tv-serie Days of Honour. Zo’n soundtrack zou ik anders nooit hebben ontdekt.’   

Is de site beveiligd tegen kopiëren?

‘We hebben veel last gehad van lieden die muziek toch wisten te kopiëren van de site, met speciale software. Dat gevaar bestaat overigens altijd. Wat wij daartegen doen is tussen de verschillende nummers geen stiltes te laten vallen. De stukken gaan dan vloeiend in elkaar over. Daar heeft die software moeite mee. Die kan zulke overgangen niet aan.’ 

Hoe ziet jullie toekomst eruit?

‘We blijven uitbouwen. We worden steeds bekender in de filmmuziekwereld. Nu proberen we bijvoorbeeld contact te leggen met de persoonlijke assistent van John Williams; dat doen we via een vorige assistent die een goede vriendin van ons is. Zo proberen we een email-interview te regelen met hem, dat we vervolgens op de site zullen publiceren. We willen ook meer en vaker reviews publiceren bij soundtracks. En we proberen nog steeds groter te worden, meer luisteraars te trekken. We manifesteren ons daarom ook tijdens muziekfesti-vals, door allemaal in hetzelfde T-shirt te verschijnen. Dat is goede pr voor de site. We proberen ook de cd-verkoop te stimuleren. Neem nou mijn SST-collega Stefan. Die had twee soundtrack-cd’s toen hij SST een paar jaar geleden ontdekte. Nu heeft hij er meer dan 600.’ 

HM

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 163
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Filmmuziek door een filosofisch oor
50 jaar soundtracks van Morricone
Filmmuziekfestival Kraków - Verslag
StreamingSoundtracks - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy