Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Filmmuziekfestival Kraków - Verslag
Score 163, 29 10 2011



VERSLAG FILMMUZIEKFESTIVAL IN KRAKÓW


Anton Smit is een van de mensen achter het internetradiostation StreamingSoundtracks.com. Op dit station verleent hij onder het pseudoniem ‘Caliburn’ technische ondersteuning als er problemen zijn met de computer of de programma’s die hierop draaien. Verder houdt hij de gemeenschap op de website in de gaten. De laatste tijd komen bezoekers van StreamingSoundtracks.com samen om naar filmmuziekfestivals en concerten te gaan over de hele wereld. Een voorbeeld hiervan is het John Williams-concert dat elk jaar eind augustus wordt gegeven in Los Angeles. Maar ook het filmmuziekfestival in Kraków, een stad in Polen. Het is een vierdaags festival, met overdag hier en daar kleine presentaties of workshops en ´s avonds een groot concert in een fabriekshal waar ongeveer 4000 mensen op klapstoelen naar zitten te luisteren. Hierbij een verslag van dit festival dat in mei van dit jaar werd gehouden.

Dag 1: Joe Hisaishi

De middag van dag 1 stond in het teken van het voorstellen van dirigenten en componisten van dit festival. Dit is officieel een gesloten bijeenkomst voor genodigden maar gelukkig deden ze niet moeilijk om onze hele groep toe te laten. Tijdens deze bijeenkomst mochten alle componisten en dirigenten vertellen hoe fijn ze het vonden om in Polen te zijn. Een teleurstelling voor ons was dat de componist en dirigent van die avond, de Japanner Joe Hisaishi, er die middag niet was. Velen van ons zijn een groot fan van deze man. Dit was zijn eerste optreden in Europa en voor een aantal van ons de reden om naar dit festival te gaan. Na deze bijeenkomst zochten we in de buurt een terras op, waar we opeens vergezeld werden door de Spaanse dirigent Diego Navarro en de Poolse componist Bartosz Chajdecki, die alles over ons radiostation wilden weten en erg enthousiast waren! Ze zijn zelfs met ons wezen eten. Na het eten zijn we vertrokken naar ons eerste concert. Voor velen van ons zou dit het hoogtepunt van het festival worden. Ikzelf ben ook een grote fan. Joe dirigeerde zelf en speelde ook alle pianopartijen. Al zijn bekende werken zoals Nausica, Princess Mononoke en Spirited Away, dat voor kippenvel zorgde, passeerden de revue. Daarnaast had hij ook een speciaal stuk geschreven naar aanleiding van de aardbeving in Japan. Voor ons traden op een groot symfonieorkest, een groot koor en een jongenskoor. Ook was er een zangeres voor de zeer gevoelige liedjes. Achter het podium was een groot scherm met beelden van de films waar de muziek vandaan kwam. Al met al een optreden boven mijn verwachtingen met veel kippenvel en af en toe een traantje.

Dag 2: The Witcher 2 en Final Fantasy

Overdag was er een Meet and Greet met Joe Hishaishi waar Joe geďnterviewd werd. Ook mocht een aantal mensen hem vragen stellen. Helaas voor de niet Polen was het alleen in Japans en Pools waardoor onze Poolse leden heel druk moesten gaan vertalen. ´s Avonds vond ons volgende concert plaats. Dit keer geen filmmuziek, maar muziek van computerspellen. Want ook daar wordt zeer mooie muziek voor geschreven. Eerst werd er een suite ge-speeld van een nieuw spel, The Witcher 2, gemaakt door de Poolse componisten Sko-pura en Wierzynkiewicz. Een erg fraai stuk met mooie beelden op de achtergrond. Hierna was het tijd voor de Japanse spellenreeks die al vele jaren meegaat, genaamd Final Fantasy. Deze reeks is gecomponeerd door voornamelijk Nobuo Uematsu maar ook door Masashi Hamauzu die aanwezig was. Ook dit was een zeer goed concert gedirigeerd door Arnold Roth met mooie beelden op het scherm en met als klappers de bekende Final Fantasy-nummers Tina en One Winged Angel.



   Groepsfoto tijdens het Pirates-concert met Nederlandse en Poolse SST-leden

Dag 3: Pirates of the Caribbean

Deze dag begon met een bijeenkomst over The Witcher 2, Final Fantasy en een workshop over Disney. Aangezien veel van de-ze bijeenkomsten alleen in het Pools waren, is een aantal Polen van onze groep erheen geweest. De rest zat gezellig op een terrasje in het centrum van Kraków. De voorstelling van die avond was zeer uniek. We hebben namelijk de eerste Pirates of the Caribbean film gezien. De filmmuziek was uit de film gefilterd en werd ingevuld door het orkest, groot koor en ter ondersteuning synthesizers. Erg indrukwekkend. Ook leuk om te zien hoe de dirigent van die avond Richard Kaufman een speciale console voor zich had waarin aangegeven werd, hoe snel hij moest dirigeren, wanneer hij moest beginnen en wanneer hij moest ophouden. Dit was allemaal nodig om de kijkers de beste ervaring te geven van de muziek in de film. Enig minpuntje van deze avond was dat Klaus Badelt op het allerlaatste moment had afgezegd.

Dag 4: Czas Honoru

De laatste dag stond in het teken van de Pools tv-serie Czas Honoru, een serie over Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Overdag waren er bijeenkomsten met de acteurs en de componist Bartosz Chajdecki. Die hadden wij al ontmoet op de eerste dag. Onze Poolse delegatie is weer die kant op gegaan, terwijl de rest de stad is gaan bekijken. ´s Avonds was ons laatste concert waar muziek van de serie gespeeld werd. Voor ons allen was dit een beetje een mosterd na de maaltijd na de andere drie zeer indrukwekkende concerten. Maar na het eerste nummer werd ons meteen dui-delijk hoe fout we waren. Wat een fantas-tische muziek, we hebben er enorm van genoten. Aan het eind van het optreden hebben we allemaal een cd gekocht en die laten ondertekenen.

Conclusie

Ik had best hoge verwachtingen van dit festival. Het was voor mij een fijne verrassing dat het nog beter was dan ik had verwacht. Het festival was zeer goed georganiseerd. Het geluid was goed, het beeld ook. Ook het vervoer naar de fabriekshal met bussen verliep altijd zonder problemen. Kraków zelf is een zeer mooie stad waar buiten het festival genoeg te doen is. De stad is een uur of twaalf rijden van Nederland vandaan; verder heeft Kraków een vliegveld. Al met al was dit festival een ervaring die ik niet snel zal vergeten. Vorig jaar was er een groep van ons van vijf man. Dit jaar waren we rond de twintig man. Volgend jaar zijn we dus misschien wel met vijftig? Ik zal waarschijnlijk weer gaan. Jij ook?

Anton Smit


Gerelateerde links
 Startpagina

Score 163
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Filmmuziek door een filosofisch oor
50 jaar soundtracks van Morricone
Filmmuziekfestival Kraków - Verslag
StreamingSoundtracks - Portret
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy