Website
 Startpagina
 Over Score
 Contact
 Zoeken
Abonnees
Gebruikersnaam

Wachtwoord
 Aanmelden
Cinemusica Database
Zoeken  
  Componisten  
A-Z  
  Albums  
  Tracks  
Matthijs Kieboom en Martijn Schimmer - Interview
Score 164, 17 01 2012



CREATIEF COMPONISTENDUO WIL HORIZON VERLEGGEN

INTERVIEW MET MATTHIJS KIEBOOM EN MARTIJN SCHIMMER


Afgelopen zomer won Matthijs Kieboom in Polen een prestigieuze onderscheiding voor jonge componisten. Sinds 2007 werkt hij nauw samen met filmcomponist Martijn Schimmer. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de vrolijke muziek van de nieuwe Sinterklaasfilm Bennie Stout en schreven ze een aanstekelijke score voor Me & Mr. Jones. Score bezocht beide componis-ten in hun studio in Barendrecht.


Matthijs Kieboom (foto) werd in 1985 in Dordrecht geboren. Al op vroege leeftijd werd hij gegrepen door muziek. Na een algemene muziekcursus te hebben gevolgd bespeelde hij vanaf zijn achtste levensjaar de cello en enkele jaren later de basgitaar. In Rotterdam bezocht hij de havo voor muziek en dans waar hij intensief met diverse aspecten van het muziek maken bezig was. Volgens Kieboom was dit een enorm leerzame periode, die tevens zijn liefde voor film en muziek aanwakkerde. Kieboom: ʽToen heb ik met mezelf de afspraak gemaakt dat ik filmcomponist wilde worden. Ik wilde muziek schrijven voor film omdat dat niet klassiek en niet pop is, het kan alle kanten op gaan, er zijn geen regels. En daar ben ik toen heel hard voor gaan werken vooral door middel van zelfstudie. Uiteindelijk ben ik bij Martijn terechtgekomen.ʼ Al gauw was hij vijf dagen in de week werkzaam in de studio van Martijn Schimmer (Rotterdam, 1975) in Barendrecht. Hier werkten beiden onder meer aan de tv-series De avonturen van Kruimeltje (2010), In therapie (2010-2011) en de kinderfilm Foeksia de miniheks (2010).

In augustus van dit jaar nam Kieboom deel aan een componistenwedstrijd die werd georganiseerd tijdens het Transatlantyk International Film and Music Festival in de Poolse stad Poznań. Oprichter van dit voor het eerst gehouden festival is Jan A.P. Kaczmarek, bekend van zijn Oscar-winnende score voor Finding Neverland uit 2004. Kieboom merkt op niet zoveel op te hebben met compositiewedstrijden. De kwaliteit van Kaczmareks composities aan de ene kant en aan de andere kant de wedstrijdprocedure evenals de twee filmpjes waarvoor de gegadigden muziek moesten schrijven trokken hem echter over de streep om toch mee te doen aan de Transatlantyk Film Music Competition. ʽEr hebben een paar honderd componisten wereldwijd aan meegedaan en de tien besten werden door Kaczmarek gekozen en daar zat ik bij; dat was al een fijne ervaring. Je wordt vervolgens naar het festival in Polen uitgenodigd waar heel wat professionals rondlopen en dat alles voltrekt zich in een soort van Idols-idee. We zaten in een hele grote bioscoop met honderden mensen in het publiek en in het midden van de zaal zaten de juryleden: Christopher Young, componist, Jan Kaczmarek zelf, Peter Golub, hoofd muziekafdeling van het Sundance Festival, Richard Gladstein, producent van The Bourne Identity en Pulp Fiction en Michael Phillips, producent van Taxi Driver. Alle deelnemers kregen steeds beide filmpjes voor de kiezen en dan mocht je daar ook nog wat over vertellen. De dag erna was er een afsluitend gala en daar werden dan de prijswinnaars bekendge-aakt. Dat werd ook uitgezonden op tv, dus op het moment dat ik mijn naam hoorde: bam, licht aan, camera´s op je hoofd, en ja, dat was wel even een mooi moment (lacht).ʼ

          Matthijs Kieboom en Martijn Schimmer
 
Ervaring

De concurrentie was niet mals. Kieboom: ʽEen van de deelnemers gaf les aan het Royal College of Music, de ander zat op Yale in New Haven, het waren dus alle-maal hele grote jongens.ʼ Wat heeft nou precies de doorslag gegeven? ʽHet was heel moeilijk om erachter te komen waarop wordt gejureerd, want ik weet zeker dat een aantal componisten muzikaal veel begaafder was dan ik. Aan de andere kant waren de deelnemers meer conservatorium
geschoold, dus de composities zaten mooi in elkaar, maar het liep niet altijd even lekker op beeld. Ik had dan weer de ervaring dat ik hier al vier jaar fulltime voor series schrijf. Na afloop heb ik nog een tijdje met de juryleden gepraat en die zeiden over mij dat het muzikaal goed zat, maar belangrijker nog: het klopte helemaal met het beeld.ʼ

Het succes in Polen straalde ook af op Schimmer Music Productions, de studio van Martijn Schimmer, waarvoor Kieboom werkzaam is. Schimmer over de uitverkie-zing: ʽGeweldig natuurlijk. Ik heb het hier allemaal gehoord en je weet natuurlijk niet wat de concurrentie maakt, maar ik had er wel een goed gevoel over. Matthijs heeft er waanzinnig veel tijd ingestoken. Iedereen weet dat hij bij dit bedrijf werkt, dat staat op de website en daar maken we ook geen geheim van. Als dat dan een reden is voor mensen om hiernaartoe te komen om met Matthijs te werken of met mij en Matthijs, dan is dat prima.ʼ

Schimmer Music Productions telt inmiddels vijf medewerkers: vier componisten en een medewerker voor de praktische zaken. Het bedrijf omvat vier studio´s waar de componisten werkzaam zijn, twee opnamestudio´s en een keuken waar gezamenlijk kan worden gegeten. Kieboom: ʽHet is fijn om tijdens de lunch even creatief te kunnen sparren met iemand anders. Op het moment dat je zelf met een scène bezig bent is het leuk om dat zo nu en dan met een andere creatieve geest even te kunnen bespreken. En het kan ook heel verversend werken, je wordt soms op een gezonde ma-nier uitgedaagd. Soms loop je naarboven en dan hoor je iets en denk je: Oh, dat is wel heel erg goed, dat moet ik ook doen. Zo houd je elkaar op een gezonde manier scherp.ʼ 

Naast speelfilms wordt hier muziek geschreven voor televisieseries, leaders voor onder meer De wereld draait door en veel meer. Onlangs gingen twee films met mu-ziek van Schimmer (foto) en Kieboom in première: Bennie Stout van Johan Nijenhuis en Me & Mr. Jones van Paul Ruven. Hoe werken de twee samen? Kieboom: ʽNeem Bennie Stout. Nadat we die een paar keer gezien en gespot hebben, maken we een indeling: dit is een belangrijk karakter, dit is een belangrijke gebeurtenis. Die willen we allebei een thema geven. Daarna gaan we kijken wie welk thema en welke scène pakt. Dan is het niet zo dat de ene componist alleen maar dat ene thema doet en dat de ander daar niets over te zeggen heeft.ʼ Een mooi voorbeeld is het thema van Bennies vader dat Schimmer heeft geschreven. ʽMartijn heeft een aantal scènes gedaan waar dat thema centraal staat en vervolgens heb ik een van de laatste scènes gedaan waar vader weer terugkomt. Dan pak ik het thema weer van Martijn op en dat verweef ik weer in mijn gedeelte. Sowieso is er altijd een koppeling: Ik heb nu dit en wat vind jij ervan? En ik heb nu dit en wat vind jij ervan?ʼ 

Creativiteit

Het opereren als duo bevalt Schimmer goed: ʽIk heb een aantal films helemaal alleen gedaan. Componeren is een kluizenaarsberoep, dan is het op zich leuk dat je het ook met zijn tweeën kunt doen; sowieso voor de creativiteit, dat vind ik het belangrijkste. Maar het is in Nederland ook gewoon werken, zorgen dat je zoveel scènes per dag doet en dat je zorgt dat het op tijd af is. Want wij doen toch vaak de commerciële films, hoewel de films van Paul Ruven meer de arthousefilms zijn wat we ook erg leuk vinden.ʼ Kieboom wijst er in dit verband op dat wanneer je twee dagen lang aan een grote scène werkt het kan voorkomen dat je telkens diezelfde vier minuten voorbij ziet komen. ʽJe gaat dan over dingen heenkijken en dan is het fijn als de ander die de film en de score kent binnen komt lopen en een nieuwe invalshoek kan hebben op iets waar je mee bezig bent. Want anders ben je alleen maar met je oogkleppen op je eigen ding aan het doen.ʼ

Een andere recente film met muziek van het duo is Me & Mr. Jones van Paul Ruven. De losjes op de affaire Natalee Holloway gebaseerde film verscheen in september op Video On Demand en kan binnenkort als dvd worden aangeschaft. Volgens Schimmer hoort de film meer in de arthousehoek thuis. Is er een verschil in scoren voor publieksfilms en artistieke films? Schimmer: ʽIk denk dat er niet zoveel verschil is omdat de regisseurs allebei in hun oprechtheid filmmakers zijn en iets goeds willen maken. Dat kan in het geval van de arthousefilm meer alternatieve muziek zijn. En bij Johan kan het gewoon zijn dat het moet werken. De bevlogenheid die je bij een regisseur ziet is altijd 100 pro-cent.ʼ

Door de score van Bennie Stout heen kunnen we bekende Sinterklaasthema´s horen en zo ademt de muziek net als de film een Sinterklaassfeer zoals we die van vroeger kennen. Ook componeerden de twee componisten enkele liedjes. Vergeleken met deze orkestrale score is de muziek van Me & Mr. Jones veel ingetogener en klein-schaliger. Naast enkele liedjes van Within Temptation is er muziek die een roadmo-viesfeer ademt en de kijker als het ware naar het eiland Aruba meeneemt. Kieboom over de score: ʽHet is iets minder orkestraal, maar vooral heel erg georiënteerd op piano en gitaar.ʼ

Buitenland

Stil zitten hoeven de componisten na Bennie Stout en Me & Mr. Jones zeker niet. Inmiddels wordt alweer gewerkt aan een nieuw project. Schimmer: ʽWat we nu gaan doen, is de zombiefilm Shouf Shouf Zombibi, een zomedy noemen ze dat. Kinderfilms zijn geweldig om te doen, maar het is leuk om ook helemaal de andere kant van het spectrum te doen.ʼ En mocht Nederland niet genoeg te bieden hebben, dan is er het buitenland. Schimmer: ʽWe zijn inmiddels ook een nieuw bedrijf, Scripted Music geheten, begonnen dat zich alleen maar op het buitenland richt. Om te kijken of we in Amerika nieuw werk of nieuwe kansen kunnen creëren.ʼ Kieboom vult aan: ʽWat wij hier in het klein hebben, hebben ze daar in het groot, dus vindt men het heel fijn om zo nu en dan een frisse wind te hebben. Kijk naar een Alexandre Desplat of een Ennio Morricone of zelfs een Hans Zimmer. Dat zijn allemaal mensen uit Europa die hun eigen muzikale vocabulaire hebben. Wij vinden het heel interessant en uitdagend om naar Amerika te gaan en met de expertise en de kennis die we hier hebben opgedaan, onze eigen muzikale stem daar te laten gelden.ʼ 

Kiebooms recente prijs kan dan misschien ook van pas komen. De juryleden in Polen spoorden hem aan om het prijzengeld vooral in toekomstige projecten te inves-teren, maar ook om te proberen overzee voet aan wal te krijgen. ʽHet moeilijke van overzee iets doen is dat je een goed agentschap moet hebben. Daarom moeten Martijn en ik eerst goed promomateriaal maken om dan de stap te wagen. Want op dat vlak is het toch een vrij heavy business en dan moet je je eerste kans goed benutten.ʼ Schimmer ten slotte: ʽHet is niet dat we vinden dat Nederland te klein is, we zijn hier heel blij en voorlopig is het hier druk zat. Maar je wilt altijd je horizon weer wat verleggen en op gegeven moment moet je besluiten om dat te gaan doen.ʼ            
 
PS

Gerelateerde links
 Startpagina

Score 164
Andere artikelen:
Cd-recensies
Boekbespreking - Muziek en geluid
Fimucité - Verslag
Lilian Hak - Interview
Score 40 jaar!
Opties
Printer VersiePrinter Versie
VersturenVersturen

Login: Redactie | Abonnees | Top Pagina


© 2005 Stichting Cinemusica | Website by RISQ Consultancy