THE WIND RISES
Joe Hisaishi

Click for full viewTokuma Records TKCA-73920
32 tracks, 52:59

Wie Miyazaki zegt, zegt automatisch Hisaishi. De Japanse animatiefilmer Hayao Miyazaki heeft veel films samen gedaan met filmcomponist Joe Hisaishi. Hun samenwerking leverde prachtige films als Princess Mononoke (1997), Spirited Away (2001) en nog niet zo lang geleden Ponyo (2008) op. Met The Wind Rises (Japanse titel: Kaze tachinu) komt een einde aan hun vruchtbare samenwerking, aangezien Miyazaki met pensioen gaat. De score voor deze animatiefilm wordt gedragen door drie thema's in het leven van vliegtuigingenieur Jiro Horikoshi: de dromen over het vliegen, de bewondering voor de Italiaanse vliegtuigbouwer Caproni en het liefdesthema van Nahoko. Over dit alles waait de wind die in de film alles tot leven brengt en in beweging zet, zowel het vliegen als de liefde tussen Jiro en zijn geliefde Nahoko. Vooral in Paper Airplane komen de wind en de verwondering van de jonge dromerige Jiro muzikaal prachtig samen. Maar belangrijker is het liefdesthema dat Hisaishi breed inzet middels diverse variaties op dit gevoelige thema dat vooral in het tweede deel van de film, wanneer Jiro en Nahoko elkaar definitief hebben gevonden, steeds weer klinkt. Sober, met vaak alleen pianospel, onderstreept Hisaishi de intense liefde tussen de beide hoofdfiguren en dat is soms hartverscheurend. Ook het feit dat de muziek nergens ontspoort in overdadig sentiment of luide bombast siert Hisaishi's vakmanschap. The Wind Rises is een waardige afsluiting van de rijke samenwerking tussen Hisaishi en Miyazaki. Laten we hopen dat Miyazaki (73) zich nog bedenkt.

Toegevoegd: September 4th 2014
Recensent: PS

Hits 480