LA BELLE ET LA BÊTE
Pierre Adenot

Click for full viewQuartet Records QR140/1
25 tracks, 71:40

Het geliefde sprookje La belle et la bête werd in 1946 verfilmd door Jean Cocteau en René Clément. In 1991 bracht Disney de uiterst populaire animatiefilm Beauty and the Beast uit. Dit jaar is er weer een Franse verfilming van het sprookje van Jeanne-Marie Leprince de Beaumont. Christophe Gans regisseerde deze kleurrijke nieuwe versie met Léa Seydoux en Vincent Cassel in de titelrollen. De relatief onbekende filmcomponist Pierre Adenot kreeg de kans van zijn leven toen hij voor de score werd gevraagd. Il était une fois un riche marchand opent de cd op gepaste wijze en geeft terstond een van de hoofdthema's ten beste. Adenot kon zich uitleven in het creëren van een levendige score die bol staat van mysterieuze, romantische en bovenal tragische momenten die resulteren in meeslepende thema's die groots worden uitgevoerd door een 80 man sterk orkest in de Abbey Road Studio in Londen. Koorzang, dreigende pauken en opzwepende strijkers versterken meer dan eens de ontroerende liefdesscènes en de talrijke spannende gebeurtenissen. Maar een moment van wonderbaarlijke betovering schuwt Adenot evenmin en met schitterende muziek tijdens de aftiteling wordt deze bruisende, melodieuze en bij uitstek symfonische score in stijl afgesloten. Van de score verschenen twee versies: een Franse met als afsluitend liedje Sauras-tu m'aimer, gezongen door Yoann Fréget en een Engelse versie met als extra de Engelse versie van dit liedje dat Fréget ook zingt: How Can You Love Me. De Engelse versie duurt 76:37.

Toegevoegd: September 4th 2014
Recensent: PS

Hits 456